Цялата "Хемус" става приоритет. София - Калотина отива в "Транзитни пътища VІ"
Преговаряме с ЕК българското съфинансиране за пътните проекти да стане 50%
Служебният министър на транспорта Николина Ангелкова оповести пренареждане на приоритетите по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020". Тя предложи българското съфинансиране за пътните проекти да стане 50%, за което ще се преговаря с Европейската комисия в началото на септември. По този начин от 1.9 млрд. евро за ОП ТТИ 2014 - 2020 (заедно с българското съфинансиране) бюджетът на програмата да достигне 2.5 млрд. евро. Идеята да се увеличи българското съфинансиране за транспортните проекти лансира бившият транспортен министър Данаил Папазов, но тя не получи подкрепа. В случая важно е и политическото решение, и становището на министъра на финансите.
Приоритет за нашето правителство е цялостното изграждане на АМ "Хемус", каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова по време на пресконференция за представяне на резултатите от анализа на работата по инфраструктурните обекти с европейско финансиране. Проектът за цялото трасе ще бъде включен в обхвата на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. и ще бъде разделен на три етапа с обща индикативна стойност 780 млн. евро.
"Ще предложим на Европейската комисия да се увеличи националното съфинансиране за пътни проекти до 50%", каза министър Ангелкова. По този начин общият бюджет на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. ще нарасне на около 2.5 млрд. евро. Средствата са необходими за реализация на основния приоритет в пътния сектор – доизграждането на АМ "Струма", както и стартиране на работа по тунела под връх Шипка. Индикативната стойност на лот 3 от магистралата, която ни свързва с Гърция, е 750 млн. евро, а строителството под Шипка се оценява на 150 млн. евро.
В жп сектора ще се работи за завършването на рехабилитацията по цялата линия Пловдив – Бургас. В рамките на този програмен период се модернизират три отсечки, а индикативната стойност за завършване на цялата линия е 320 млн. евро. "Много важно е и изграждането на линията Елин Пелин – Септември. Проектът е разделен на два участъка, като е реалистично до 2020 г. да успеем да изградим трасето Елин Пелин – Ихтиман, което е с индикативна стойност от около 270 млн. евро", допълни транспортният министър. Предвижда се отделен проект да бъде подготвен за модернизация на някои ключови гари по протежението на проектите, които се реализират по ОП "Транспорт".
"Жп линията Драгоман – София – Елин Пелин ще бъде първият проект, който ще подадем за кандидатстване по Механизма за свързана Европа (Connecting Europe Facility)", съобщи още Николина Ангелкова. Прогнозната му стойност е приблизително 198 млн. евро. Трасето обхваща около 65 км и е разделено на три участъка. Набирането на проекти по механизма ще започне от началото на септември и НКЖИ има пълна готовност да го предложи на ЕК. Той отговаря на всички изисквания на програмата и се надявам, че ще получи необходимата подкрепа, допълни министърът.
Другите приоритетни проекти, които се подготвят за кандидатстване по механизма, са жп линията Видин – Медковец и проектът за подобряване на корабоплаването по р. Дунав, който е съвместен с Румъния.
Милена ВАСИЛЕВА
В ОП"Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020" влизат: Пътища ·АМ "Хемус" – от Ябланица до Шумен - 780 млн. евро ·Лот 3 на АМ "Струма" - 750 млн. евро ·Тунелът под връх Шипка - 150 млн. евро. Железници Метро В Connecting Europe влизат: |
Проекти по ОПТ 2007-2013 Три проекта - два жп и един пътен, с опасност за прекратяване на договора. Тук попадат жп проектът Пазарджик - Стамболийски, част от жп трасето Пловдив - Бургас и лот 4 на "Струма". Най-тежко е положението на трасето Пазарджик – Стамболийски, част от проекта за модернизация на линията Септември – Пловдив, където физическият напредък е едва 6%. Сериозно закъснение е натрупано и по отсечката Церковски – Карнобат, част от линията до Бургас, въпреки че са изпълнени около 70% от дейностите. Забавени разрешителни за строеж и неприключили отчуждителни процедури са основният проблем за проекта Първомай – Свиленград. "След срещи с колегите от Министерството на регионалното развитие вече имаме издадени 2 от общо 5 разрешения за строеж и изпълнителите ще могат да продължат спокойно работа", обясни министър Ангелкова. По думите й останалите 3 разрешителни ще бъдат издадени до средата на септември, с което ще бъдат премахнати проблемите пред проекта. Осигурени са 30 млн. лв. за съфинансиране на проектите, които се реализират от НКЖИ по ОП "Транспорт", съобщи Николина Ангелкова. Проблемът е определен като хоризонтален, защото касае всички проекти на дружеството. Национална компания "Железопътна инфраструктура" трябва да осигури общо 109 млн. лв. за съфинансиране на обектите по ОП "Транспорт". За тази година критични са 30 млн. лв. В пътния сектор високорискови са лот 4 на АМ "Струма" и лот 1 на АМ "Марица". Проверка на Агенция "Пътна инфраструктура" от 22 август е установила, че на лот 4 на АМ "Струма" не се работи. Към момента физическото изпълнение по него се оценява на 55%. Реализацията на проекта за Западната дъга на София продължава в рамките на този програмен период, съобщи министър Ангелкова. В момента тече процедура за избор на изпълнител на втория участък на проекта, който е с дължина 5.5 км и е от р. Какач до Северна скоростна тангента. |