България e конкурентна дестинация за аутсорсинг услуги

Какви са основните причини за аутсорсинг и ползи от това за организациите?
- В днешните пазарни условия аутсорсингът е основен инструмент на бизнеса, който се използва от много компании, за да придобият конкурентно предимство. Едно от последните проучвания на EY, Outsourcing in Europe, проведено сред 3700 организации в 8 европейски държави, сочи, че основната причина за аутсорсинг остава стремежът за намаляване на разходите под натиска на силно конкурентната среда. Това се постига чрез елиминиране на дублиращи се функции, намаляване на разходите за персонал и другите разходи за извършване на дейностите вътрешно, но също и чрез внимателен избор на аутсорсинг дестинация. Други водещи причини са стремежът за подобряване на ефикасността и за по-добър фокус върху основния бизнес на компанията, както и достъп до по-добро качество на услугата и специфична експертиза.
Друго наше проучване сред българските банки показва, че основните причини за тях да аутсорсват изготвянето на работните заплати са стандартизиране и навременност на получаваната услуга и ефикасност на процеса и контролите. Това означава, че българските банки оценяват по-широките ползи от аутсорсинг на бизнес услуги освен намаляване на разходите, което е традиционната причина за такова решение.
Ако ви се налага да назначите за пръв път или да преминете към друг външен доставчик на услуги за администриране на работни заплати и човешки ресурси, моля да класирате причините за това.
BPO (Business Process Outsouring) и ITO (Information Technology Outsourcing) – какво е тяхното място и съотношение като интерес от организациите?
- Изследването ни показва, че IT аутсорсингът е все още водещ и изглежда да е логична отправна точка за компаниите. IT аутсорсингът в европейски мащаб е фокусиран най-вече върху разработване и тестване на приложения, IT поддръжка и центрове за данни. Именно центровете за данни бележат най-голям ръст през последната година.
След като IT услугите бъдат изнесени, организациите обикновено са склонни да разгледат възможностите за ауторсинг на бизнес процеси, като най-често това са правни и логистични услуги, управление на офиси и изготвяне на работни заплати. В България най-често се аутсорсват счетоводство, работни заплати и правни услуги. Голям е делът и на центровете за обслужване на клиенти (кол-центровете) у нас.
Въпреки че ITO има значителни традиции, към момента едва 1/3 от IT услугите са изнесени. При BPO този процент е още по-малък, което показва значителния потенциал за растеж на аутсорсинг сектора.
Какво е мястото на България по атрактивност за чуждестранните компании като дестинация за аусорсинг услуги? Какви са предизвикателствата?
- България предлага добра комбинация от относително ниски разходи за труд, офиси, системна инфраструктура и свързани услуги и добра подготвеност на кадрите, което прави страната ни атрактивна аутсорсинг дестинация. България е част от Европа като член на ЕС в политически и икономически аспект, но също и в културно отношение. Това се цени от мултинационалните компании, особено в сравнение с традиционните дестинации за аутсорсинг, като например Далечния изток.
EY предоставя услуги по аутсорсинг на счетоводство, финанси, работни заплати и HR администрация, правни услуги. Получаваме изключително позитивни отзиви от наши клиенти за качеството на обслужването, комуникационните умения и компетентността на кадрите ни в България, което е окуражаващо.
При първоначалното планиране в коя държава да изнесат дейности или къде да базират своя център за споделени услуги компаниите често разглеждат дестинациите в три групи: собствената си страна (onshore), страните в същия континент (nearshore) и останалия свят (offshore). Решението в много случаи зависи от усещането на компанията за риск. Когато компанията счита риска от аутсорсинг за голям, тя обикновено избира собствената си страна или страни в същия континент. България е добре позиционирана като част от Европа, което й дава предимство в един такъв избор като дестинация със сходно законодателство, бизнес култура, дори малка разлика във времевата зона спрямо държавите от Западна Европа, които най-много търсят решения за аутсорсинг.
През последните години аутсорсингът е водещ сектор в създаването на работни места в България. Смятам, че новото правителство (наред с многото други задачи, които му предстоят) следва да подкрепи сектора чрез редица мерки като предоставяне на административно съдействие на мултинационалните компании, които установяват своите центрове за споделени услуги в страната, държавни стимули за капиталови инвестиции, създаване на работни места и обучение на персонал в сектора. Освен това правителството трябва да е по-активно в популяризирането на България като добра дестинация за аутсорсинг.
Какви са основните тенденции в сектора?
- Проучването ни показва нарастващ фокус върху аутсорсинг на база на облачни технологии или, както е прието да се казва, облачни изчисления. Това е начин за превръщането на фиксираните разходи за IT функцията в променливи разходи. Вместо да инвестират в собствени системи и софтуеър, чрез аутсорсване на база облачни изчисления компаниите превръщат вариациите в потреблението на ресурсите в проблем на доставчика си. Такъв начин на работа позволява по-гъвкави методи за ценообразуване на услугата, например на база на брой транзакции.
Друга основна тенденция е аутсорсингът на обработката на големи масиви данни, което включва намиране, обработка, форматиране и анализ на данни за кратко време. Да се прави това ефективно отнема ресурси за организациите. С помощта на специализиран доставчик компаниите получават извадка от необходимите им данни за часове, докато това би им отнело седмици, ако го правят вътрешно. По този начин те спестяват времето, което им е необходимо, за да останат фокусирани върху основния си бизнес.
При нарастващ натиск върху компаниите за начина, по който произвеждат техните продукти и услуги, те трябва да са сигурни, че доставчиците им имат същите етични стандарти като тях самите. Това касае третирането на околната среда, регулациите и социалната отговорност към служителите и обществото като цяло.
Репутацията на големите мултинационални организации може да пострада сериозно, ако някой от техните доставчици бъде обвинен в недостатъчна етика или социална отговорност. Затова, за да печелят и запазят договори с големи организации доставчиците на аутсорсинг услуги, следва да поддържат високи стандарти на етично поведение. Често клиентите изискват определени клаузи да бъдат включени в договорите за аутсорсинг, като например част от възнаграждението за услугата да бъде инвестирана в инициативи за устойчиво развитие.
Какви са прогнозите за развитие на аутсорсинга?
- Общото мнение е, че пазарът на аутсорсинг услуги ще продължи да расте през следващите години. Малка част от участниците в изследването ни очакват свиване на услугите, които ще аутсорсват.
При изтичане на сегашните им договори повечето организации очакват да ги продължат без конкурс. Това означава, че компаниите са доволни от установените процеси и връзката със сегашните си доставчици или разходите за промяна на доставчика им се струват неоправдано високи.
Все пак значителна част от компаниите планират конкурси, в които сегашният им доставчик също ще участва. Осем процента от организациите възнамеряват да сменят доставчика си, което означава, че не считат свързаните разходи и усилия за високи. Очакванията са този процент да се увеличава в бъдеще, тъй като стандартизацията на услугите ще направи по-лесна смяната на доставчика при един по-наситен пазар.
Освен това нарастват изискванията на организациите за аутсорсване към доставчици, специализирани в определена индустрия вместо към такива, работещи за всички индустрии. Доставчиците ще трябва да придобият именно такава специализация или поне да убедят пазара, че са я придобили на база на сериозен опит и препоръки от предишните им ангажименти.
Иновациите са друга интересна тема. Повечето компании смятат, че е трудно да се дефинира какво е иновация и да се отграничи тя от постепенното подобряване на услугите. Въпреки това компаниите изискват иновации и повечето (59%) от тях включват клаузи, свързани с насърчаването им, в своите договори за аутсорсинг. Иновациите са интегрирана част от услугите и ще бъдат във фокуса както на клиентите, така и на доставчиците като инструмент за по-добри и ефикасни услуги за аутсорсинг.
* От 1 юли 2013 г. ЕY e новото глобално наименование и марка на Ernst & Young.