БДЖ да се управлява от "Дойче бан интернешънъл"
Правителството започна преговори с немската компания
Правителството започна преговори с немската компания "Дойче бан интернешънъл" да поеме управлението на БДЖ, съобщи министърът на транспорта Данаил Папазов след заседанието на правителството в сряда, 16 юли. По този начин няма да се пристъпи към фалит на БДЖ и разпродаване на локомотиви и вагони, за да се покрият задълженията към облигационерите: "КА Финанс" (KA Finanz AG), Австрия, "Еф Ем Ес" (FMS Wertmanagement), Германия, "БНП-Париба", Франция, "Дексиа", Белгия, и Първа инвестиционна банка (ПИБ).
На 15 юли премиерът Пламен Орешарски се е срещнал с представители на "Дойче бан интернешънъл", на която са обсъдени възможностите за сътрудничество на правителството с компанията за консултантски и инженерингови услуги в транспорта. В срещата е участвал и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. Според съобщението на Министерския съвет акцент в разговора е поставен върху преструктурирането и оздравяването на "Холдинг БДЖ" ЕАД през призмата на опита и добрите практики на DB International в мениджмънта на железопътните товарни и пътнически превози.
"Имаме нужда от практични решения, които да променят визията за развитие на дружеството, а не от консултантски проекти, които да стоят добре по лавиците", посочи министър-председателят. Министър Папазов допълни, че досега всички правителства са се съобразявали с препоръките на международните консултанти, но желаната промяна в БДЖ не се е случила. Според него причината за това е, че в основната си част препоръките са свързани единствено с финансовото оздравяване на дружеството, а не с коренна промяна в управлението му.
"Каквото и правителство да дойде, проблемите с БДЖ ще стоят на дневен ред и колкото по-рано започне тяхното решаване, толкова по-добре и за дружеството, и за ползвателите на услугите му", коментира министър-председателят на срещата с "Дойче бан интернешънъл". Тогава е постигната договореност за провеждане на предварителни експертни срещи за експертна подкрепа от DB International при преструктурирането на "Холдинг БДЖ" ЕАД. Преговорите с "Дойче бан интернешънъл" ще продължат и от служебното, и от новото редовно правителство, за да приключат с договор за възлагане през октомври, е коментирано още на срещата при Пламен Орешарски.
БДЖ е в тежко финансово състояние. Според Данаил Папазов дългът на компанията е над 600 млн. лв. В края на май кредитори на "Холдинг БДЖ" взеха решение за продажба на активи (25 дизелови мотриси "Дезиро" и над 3500 товарни вагони) на националния превозвач, които са заложени като обезпечение по втория облигационен заем за 120 млн. лв., за да бъдат погасени просрочени плащания в размер на 76 млн. лв. за тази година. През юни "Холдинг БДЖ" предложи редуциране на дълга с 30% и съкращаване на срока за изплащането му от 10 на 6 години, но кредиторите го отхвърлиха.
Милена ВАСИЛЕВА