Контролиран достъп до трамвай №7 ще има догодина
Тази седмица завършват релсовото трасе по бул. "България" и пускат в движение новите мотриси

"На този етап достъпът до трамвай №7 няма да е контролиран, но Центърът за градска мобилност обяви търг за изпълнител, който да изгради система като при метрото - с турникети и контролирано влизане в пероните на трамвайното трасе на бул. "България". Най-вероятно това ще е факт от догодина."
Това каза заместник-кметът по транспорта на Столичната община Любомир Христов, който провери миналата седмица ремонта на трасето на трамвая. Според графика той следваше да е завършен и въведен в експлоатация от 1 юли. Картата или билетът ще се валидират още в подлеза към трамвая.
Подобна система ще е възможна само там, където има обособени оградени трасета и достъпът до спирките е чрез преминаване през подлез. Освен бул. "България" други такива места в София са бул. "Цар Борис III", където върви трамвай №5, и "Ботевградско шосе", по който се движи трамвай №22. Преди всяка такава спирка ще има билетни автомати за пътниците без карти за градския транспорт.
Според Любомир Христов до 1 юли е завършил напълно монтажът на релсовия път - 7433.4 м единичен коловоз релсов път, от които 2898.5 м са в крива и 48 м - в стрелки. Изпълнена е кабелната мрежа средно напрежение и контактната мрежа - монтирани са 109 нови стоманени стълба и 6260 м нова контактна мрежа. До 11 часа на 30 юни 2014 г. са завършени и 72-часовите проби при експлоатационни условия на строежа.
Общината е недоволна
от изпълнението на довършителните работи - по спиркови перони и подходи към тях, обезопасителните съоръжения, настилките, има проблеми и с отводнителните съоръжения. Любомир Христов е на мнение, че изпълнителят не е разчел правилно срока за работа, което е повлияло на организацията на строителния процес. Изпълнител на трасето е "СК 13 Трансстрой".
Закъснението ще бъде санкционирано по 0.5% от стойността на договора за всеки просрочен ден, което е приблизително по 42 хил. лв. на ден.
Щом трасето бъде пуснато в експлоатация, по него ще бъдат пренасочени новите трамваи доставени със средства от ОП "Околна среда" 2007 - 2013. Ремонтът на железния път се финансира чрез ОП "Регионално развитие" 2007 - 2013 с почти 7 млн. лв.
За съжаление този трамвай няма да е със "зелени релси", защото проектът по ОПРР е одобрен без затревяване на железния път, каза още Любомир Христов. При ремонта на пространството около Руски паметник обаче със сигурност мотрисите покрай него ще се движат върху трева. Участъкът ще послужи като демонстрационен проект за предимствата на зелената площ. Освен с естетически качества тя действа като естествен отводнител при дъждове, намалява градския топлинен ефект и замърсяването като цяло. Следващият такъв проект ще бъде по линията по бул. "Македония", съобщи Любомир Христов.
Втората фаза на проекта за трамвай №7 -
кръстовището на бул. "България" и бул. "Ив.Ев. Гешов", ще се реализира паралелно с изграждането на кръстовището на две нива на това място. Все още се обжалва заповедта за подробен устройствен план, с който ще се регламентират градоустройствените процедури, които трябва да бъдат извършени и ще дадат възможност да се издаде разрешение за строеж на кръстовището на две нива. Три са жалбите, едната е отхвърлена, решение по другите две се очаква до края на юли. Жалбите са от граждани, които не искат на това място да има кръстовище. Те са пречка за получаване на разрешение за строеж.
Спирките на трамвая и подходите към тях в близост до кръстовището ще бъдат ремонтирани по време на втората фаза на проекта.
Няма опасност да бъдат замразени проектите в оста "Градско развитие", каза Любомир Христов. Резултатът обаче от временното спиране на средствата по ОПРР води до натиск върху националния бюджет и бюджетите на общините, допълни зам.-кметът.
Другите компоненти в проекта за ИГТ
Вече е обявен търгът за новия трамвай от Семинарията към "Дървеница". Все още се обжалва изборът на ИТС за 20-те кръстовища в София, информационните табла се поставят на определените места, каза Любомир Христов. Още сме в график, няма опасност да изгубим пари по проекта за интегриран градски транспорт на столицата.
През август ще пристигнат останалите 16 тролея - досега в движение са въведени 34 тролейбуса.