Трябва да се мисли за идентичност и оригиналност при училищните сгради
Какви са предизвикателствата от архитектурна гледна точка при проектиране на училищна сграда? Кои са специфичните моменти, на които трябва да се обърне по-специално внимание?
- Българските училища в основната си част представляват коридор със стаи с южно изложение. Традиционното мислене при инвеститорите е съществена пречка за прокарване на новаторските идеи, доказали своята ефективност при модерните училища. В противовес на него пазарната икономика би ускорила тяхното прилагане. Усърдието на всяко ново училище да е по-модерно и по-атрактивно ще доведе този сектор до нивата на световните постижения.
Отдавна не е тайна, че архитектурата оказва влияние на човешката психика. Тази закономерност е изявена по-силно при подрастващото поколение. Но говорейки за училища, подходът трябва да бъде комплексен и системен. Архитектурните способи са част от този подход, но не единствените, влияещи на психологията. Дизайнът на училищното облекло, учебният процес, училищното обзавеждане също оказват съществено влияние върху психиката на ученика. Ако комплексният подход не включва екология и междуличностни отношения, семейна среда и общество, трудно можем да говорим за решаване на психологически проблеми само със средствата на архитектурата при училищата.
Какви са тенденциите в училищното строителство у нас?
- В настоящите години училищното строителство у нас се развива в две направления:
- Изграждане на нови частни училища, носещи специфичните виждания и белези на техните собственици.
- Саниране, реконструкция и обновяване на съществуващия сграден фонд. Възможността за тази изключително важна стъпка бе създадена както от общинските програми за финансиране, така и с финансовите инструменти на интегрираните планове за градско възстановяване и развитие. Това е исторически важен момент, даващ възможност за обновяване и модернизиране на училищния фонд както в енергоефективно отношение, така и чрез прилагане на различните нови нормативни изисквания – достъпна среда, пожаробезопасност, наредба за проектиране на училища. Тази мярка дава възможност на проектантите, използвайки изброените инструменти и прилагайки творчески подход, да създадат обновени, модерни, доколкото е възможно, училища, конкуриращи частните такива.
С дотук казаното съвсем нормално изниква въпросът какви трябва да бъдат училищата у нас. А най-правилното решение е да се следват най-добрите световни примери. Стига да са приложими. Енергоефективните нововъведения и екологични изисквания са задължителни и влияещи както на актуалността на сградата, така и на образователния процес. Не може да си представим модерно училище без въвеждане на най-новите информационни технологии и технически постижения. Не на последно място трябва да се мисли за идентичност и оригиналност. Това би създало допълнително самочувствие и гордост в учащите.
Доколко енергоефективните мерки са приоритет в изграждането на училищна сграда?
- Прилагането на енергоефективните мерки при изграждане и реконструкция на училища са не просто приоритет – те са задължителни.
При реконструкция нормативната уредба изисква предварително обследване на сградата и изготвянето на енергийни сертфикати и паспорти, съдържащи описание на необходимите за прилагане мероприятия и служещи за основание при одобряване на проекта.
Тази сложна документална процедура не е необходима при проектиране на нови училища, където възможността за прилагане на енергоефективните мерки е много по-голяма.
Има ли специфични материали в класните стаи, които се използват за подобряване на акустиката?
- Сравнително отскоро се мисли за този изключително важен проблем – акустиката в класните стаи, оказващ огромно влияние както върху психиката, така и върху трудоспособноста на учениците.
Какви са изискванията към една модерна спортна зала в училище?
- Традиционният спортен център в училище е комбинацията от двор и физкултурен салон. Обръщайки отново поглед към финландските училища, ще видим, че подходът към изграждане на такъв център е рационален и икономически. Спазват се два основни принципа – многофункционалност и възможност за използване на спортния център от външни граждани в неучебно време за генериране на допълнителни доходи.