Върховният административен съд потвърди ОВОС на обхода на Габрово
Апликационната форма за обекта следва да бъде допълнена

"Върховният административен съд потвърди оценката за въздействие на околната среда, което дава зелена светлина за строителството на обходния път на Габрово и тунела под Шипка." Това обяви министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева, която миналата седмица инспектира рехабилитацията на пътни участъци в област Шумен.
Министърът подчерта, че подадената апликационна форма за обекта трябва да бъде допълнена и отново да се внесе за окончателно одобрение в Европейската комисия. Терзиева припомни, че докладът за оценка на въздействието върху околната среда за обхода на Габрово е обжалван от екологични организации, заради което изпълнението на обекта е било временно спряно. "Решението на ВАС е окончателно и ние можем да продължим изпълнението на обхода на Габрово", заяви министърът. "Тунел под Шипка ще има. Това е един от приоритетните обекти за правителството", категорична бе Десислава Терзиева.
Дни преди инспекцията на представяне на
приоритетите на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура"
пътната администрация посочи своите (виж картата):
- АМ "Струма", лот 3 Благоевград - Сандански
- скоростен път Видин - Монтана
- АМ "Хемус" (частично)
- тунел под връх Шипка
- АМ "Калотина – София"
- път Е-79 "Мездра – Ботевград"
Железниците потвърдиха четирите най-важни проекта:
- София – Септември (частично)
- Русе - Варна
- Карнобат – Синдел (частично)
- Пловдив – Бургас – фаза ІІ
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов заяви пред журналисти, че е постигнато съгласие относно бюджета и дейностите, които ще се финансират по новата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. "Бюджетът на програмата е почти 1.9 млрд. евро, като приблизително 70% от средствата са разпределени поравно между пътна и железопътна инфраструктура – по 673 млн. евро, договорен по-голям финансов ресурс за столичното метро от около 400 млн. евро, а други около 25 млн. евро са осигурени за изграждане на интермодални терминали", каза министърът.
Според инж. Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" и заместник-ръководител на УО на ОПТ през програмния период 2014 - 2020, държавата и бенефициентите следва да се справят с няколко проблема, за които все още няма решение: необходима е приоритетизация, защото бюджетът е по-малък от идентифицираните проекти; проектите - пътни и жп, да са качествени; нужни са аванси преди одобрението на проектите от ЕК; стои въпросът със съфинансирането, отчужденията, археологията; важно е да се запази и подобри капацитетът на бенефициентите.
Милена ВАСИЛЕВА