Предстои подготовката на изцяло нов Закон за обществените поръчки

6-7 млрд. лева годишно се разпределят годишно през системата на обществените поръчки, затова тяхната уредба е изключително важна. Предстои транспониране на европейската директива за общестените поръчки, промените в ЗОП частично изпреварват този процес. Ще има нов рамков закон за обществените поръчки със специфика за основните бизнес сектори. Това съобщи вицепремиерът Даниела Бобева на третата кръгла маса за обществените поръчки, организирана от Камарата на строителите в България. Народното събрание прие на второ четене основни промени в сега действащия ЗОП.
През 2013 г. обществените поръчки в строителството
са били 2891 на стойност 4392 млн. лева според системата за мониторинг на обществените поръчки на КСБ.
Провеждането на обществените поръчки при спазване на ясни правила е от ключово значение за строителния бизнес. Основните проблеми са високите изисквания към кандидатите, излишни допълнителни критерии, субективизъм, високи изисквания за оборот, брой на изпълнени договори и срок за изпълнение, подчерта министърът на инвестиционното проектиране проф. арх. Иван Данов.
През 2014 г. приходите в строителния сектор
ще се запазят около досегашните нива, заяви председателят на Камарата на строителите в България Светослав Глосов на третата кръгла маса за обществените поръчки в строителството. Строителната дейност е намаляла с 12.6% и в момента строителството е на нивото от 2006 г. Към момента броят на фирмите в Централния професионален регистър на строителите е 4446, през 2013 г. са били заличени 600 фирми.
Повече инвестиции от страна на държавата, привличане на преки чуждестранни инвестиции, търсене на пазари в чужбина - това очаква секторът. Ясните правила са от голямо значение за провеждането на обществените поръчки, подчерта инж. Глосов.
Резервиране на 30% за подизпълнители, ускорена процедура за обжалвания, служебно осигуряване на документи от съществуващи държавни регистри, задължително участие на външни експерти са някои от дискутираните въпроси. Вече е почти готов правилникът за приложение на закона, който уточнява част от въпросите в закона.
Нужен е
механизъм за промяна на сключените договори,
в строителния процес често настъпват бързи промени и европейската директива за обществените поръчки урежда подобна възможност в член 72. Строителният бранш е дал своите предложения, но те почти не са взети предвид, посочи Андрей Цеков, изпълнителен директор на "Главболтгарстрой холдинг". Едно от тях е възлагането на дейности на подизпълнители, което сега е невъзможно, освен ако не са обявени предварително, което е трудно поради спецификата на строителния процес.
Според вицепремиера Бобева обаче с анексите масово се злоупотребява и винаги в посока оскъпяване на проекта. Една нестандартна мярка, която може да бъде приложена, е публикуване в интернет на анексите. В наредбата за обществените поръчки в строителството е планирана забрана на анексите и персонална отговорност на проектантите с некачествени проекти. Обсъжда се намаляване на срока за разплащане на държавата от сегашните 30 до евентуално 18 дни.
Електронният търг трябва да се въведе при всички обществени поръчки, както това е факт в Ирландия, Литва, Швеция, Португалия. Обществените поръчки са едни от най-корумпираните в Европа. Държавата може да направи проектмениджърска фирма, която да осигурява поръчки в чужбина и да разпределя договорите между частните изпълнители в България, предложиха участници в кръглата маса.