Площад заменя автомобилния трафик на пл. "Александър І"
Проектът на "Никонсулт" ЕООД надделя за Зона З
Свързване на Градската градина с парка около Двореца в една обща структура, която да облекчи и натовареността с посетители на Градската градина в посока към парка около Двореца, е една от идеите на спечелилия проект на "Никонсулт" ЕООД за Зона 3 от ЦГЧ на София (обхваща пространството между Градската градина, градината около Руската църка, пл. "Александър I", пл. "Н. Гяуров", бул. "Цар Освободител", ул. "Георги С. Раковски", ул. "Княз Александър I", ул. "Ген. Гурко", ул. "Дякон Игнатий" и ул. "Московска"). За целта проектантите предвиждат понижаване и коригиране на трасето на бул. "Цар Освободител" и повдигане на нивото на новата пешеходна зона до това на входа на Двореца – както всъщност първоначално е и било.
По този начин се решават два основни проблема – първо, осъществява се безконфликтно пресичане на автомобилния транспорт с пешеходния и, второ, осъществява се пространствена свързаност както на двореца с прилежащия пред главната му фасада терен, така и между градината зад двореца и тази зад Руската църква с Градската градина.
Връзката на оформеното по този начин площадно пространство
пред сградата със самата Градска градина се реализира, като в зоната на бившия мавзолей започва постепенно плавно моделиране на съществуващия терен (което в някаква степен е възстановяване на първоначалното му ниво) и свързване чрез диференциални стъпала, както и чрез плавни рампи (съобразени с Наредба №4 за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания) с него.
Автомобилното преминаване се осъществява с входна и съответно изходна рампа с наклон 7% под нивото на пешеходния площад пред двореца.
Корекцията на трасето се налага
главно от съображение за максимално отдалечаване от сградата на Двореца с оглед евентуално предотвратяване на пукнатини и повреди в структурата му поради по-ниското проектно ниво на улицата спрямо неговите основи.
Проучена и възможността за потенциален следващ II етап на реконструкция, при който подземното преминаване под бул. "Цар Освободител" продължава под кръстовището с ул. "Г. С. Раковски".
Под предложените пешеходни пространства
и нови зелени площи се предлага подземен паркинг на едно ниво с капацитет за 120 коли, който поема сегашното наземно паркиране на площада. С цел минимализиране на строителната дейност и вложените средства подът на този подземен паркинг е със слаб наклон, следващ успоредно наклона на новоизградената паркова зона отгоре.
При наличие на финансиране има варианти за няколко подземни нива (примерно при три нива, капацитетът му е около 320 коли). Автомобилният достъп до паркинга се осъществява чрез две входно-изходни рампи – едната към ул. "Княз Александър I" с наклон 7%, а другата е откъм ул. "Дякон Игнатий" с наклон 10.45% и подход по ул. "Аксаков". Близостта на зала "България" допълнително осмисля създаването на подземния паркинг. Посетителите на паркинга се контролират във входен вестибюл, откъдето с плавни рампи се предлагат изходи към ул."Дякон Игнатий" и ул. "Княз Александър I". Към входния вестибюл е обособена и обслужваща зона, включваща големи обществени тоалетни, достъпни за ползване и за посетителите на парка отгоре, като същевременно те не се изявяват с обема си в парковото пространство на Градската градина.
Създаването на този обществен паркинг позволява обособяването на самостоятелен подземен гараж за нуждите само на Народното събрание. От съображения за сигурност входно-изходната рампа е предложена в парцела на самата сграда, а пред източния вход на Народното събрание е предложено парадно площадно пространство – за официални церемонии. Капацитетът на този подземен паркинг отговаря на нуждите на Народното събрание – три нива с общ капацитет 309 автомобила. Автомобилният подход (влизане и излизане) е от бул."Дондуков", като има и изход на ниво площад – към ул. "Московска".
Проектът в обхвата на Градската градина и свързването й с парка около Двореца е съобразен с главния инсталационен колектор, идващ по ул. "Дякон Игнатий" и свършващ към ъгъла на БНБ.
Предлаганият подземен паркинг е ограничен
до самото сечение на колектора, като той остава в сегашния си вид и бива достъпен от техническата галерия в новопроектирания паркинг.
В посока на Градската градина полукръглата форма на подземния паркинг е съобразена със съществуващата висока растителност – при тази планировка не се унищожават съществуващите дървесни видове. Моделирането на терена в Градската градина е съобразено със запазване на сегашната дървесна растителност. Основната намеса започва от сегашната полукръгла асфалтова площадка пред очертанията на разрушения мавзолей, останките на самия мавзолей и се ограничава до съществуващия проходим инсталационен колектор.
Последователност на изпълнение на проекта:
1. Изпълнение на тунелното преминаване на бул. "Цар Освободител" по новото трасе. За алеите на Градската градина, на градината около Руската църква, както и на тротоарите, включени в обхвата на задачата, са предвидени нови настилки на сух монтаж с блокчета от унипаваж, като за парковите алеи са заложени и съответните бордюрни елементи. Изпълнението е тип "усилена настилка" с оглед влизане в парковите алеи на коли на "Бърза помощ", озеленяване, почистване и т.н. |
Отличени проекти за Зона 3
1. "Никонсулт" ЕООД – 72 т. 2. "Стефан Добрев Архитектура и Дизайн" ООД – 58.2 т. 3. ДЗЗД "Форум Консултанти" – 56.5 т. |
Подгласниците в конкурса
Второ и трето място в конкурса за Зона 3 са присъдени съответно на "Стефан Добрев Архитектура и Дизайн" ЕООД и ДЗЗД "Форум Консултанти". Първият проект предвижда изграждането на централен градски площад пред Националната художествена галерия, на който са разположени пеещи фонтани и който е изцяло пешеходен. От южната страна на площада леката денивелация позволява разполагането на голям открит амфитеатър и овален "тематичен Площад на музиката" в непосредствена близост до зала "България". Под централния площад се препоръчва да бъде изграден, извън обхвата на проекта, подземен паркинг на две нива за 280 коли с достъп от ул. "Княз Александър I" и изход ул. "Дякон Игнатий", без да бъде засегната високата дървесна растителност, нито основите на бившия мавзолей. В тях има запазени съществуващи помещения под нивото на земята и те евентуално биха могли да бъдат използвани за помещаването на бъдещ музеен комплекс. Проектът предвижда създаването на пешеходен площад с правоъгълен растер, изпълнен от гранит и травертин, както и вписването в него на декоративен елемент, подчертаващ входа на парламента. Правоъгълното пространство на площада се оформя чрез засаждането на втори ред дървета от изток, а под него вече съществува проект за разполагането на подземен ведомствен паркинг за народните представители. |