Имотният сектор е функция от икономиката на страната

Г-жо Йорданова, нека да започнем от края на миналата година - на последната конференция "БалРЕк" през ноември експертите говориха за "умерен оптимизъм" и че политическата ситуация не е попречила на развитието на сектора на имотите - как ще коментирате развитието на ситуацията в страната?
- Секторът на недвижимите имоти е функция от икономиката на страната и фактори като политическа и икономическа стабилност и предвидимост няма как да не повлияят пряко или непряко върху решенията на субектите на пазара. За привличане на инвеститорите значимо остава създаването на адекватна административна и инфраструктурна рамка, наличието на квалифицирани кадри и инвестиции в образованието, стимули за бизнеса - все фактори, които зависят от стабилността и последователността в планирането и реализацията в политически и икономически план.
Горе-долу по това време вие бяхте на MAPIC - какво бихте споделили за участието си и изводите, които си направихте, за работата ви в България? Какво е новото в концепциите и тенденциите в ритейл сегмента?
- За нас MAPIC безспорно е глобален барометър за тенденциите в ритейл средите. Като участник в това международно събитие за 10та поредна година екипът на Colliers България има възможност да следи и анализира динамиката на ритейл сегмента, развитието на нови тенденции, както и интензитета на интереса към региона и нашия пазар в частност.
MAPIC 2013 се отличи от форумите през предходните няколко години с отчетлива тенденция за позитивизъм в нагласите на повечето участници за ритейл сегмента. Представителите на бранша посочваха като основания за това тенденциите на растеж в приходите си, успешното реструктуриране на бизнеса си или разширяването към нови пазари с положителен резултат.
Участието ни на форума се характеризира с изключително интензивна програма и срещи с повечето от водещите международни играчи. Отчитаме интерес за експанзия във и към страната както от нови, така и от вече присъстващи на местния пазар оператори. Намеренията за директно навлизане на пазара все още са в по-скромни мащаби в сравнение с други европейски столици и отстъпват като дял пред желанието за намиране на местен фрайнчайз партньор. При търговските формати тенденциите са насочени към мултифункционални проекти, които предлагат на своите посетители "360°-во изживяване", превръщайки ги в притегателен градски микроцентър за пазаруване, забавления, културни и спортни дейности на цялото семейство.
Стана дума, че търгуваните обеми за отдаване на офиси клас А са добри, къде стоят цените?
- Средните наемни нива в София се запазват стабилни през втората половина на 2013 г., докато при проектите клас А се правят първите опити в посока на лек ръст, дължащ се на тяхното постепенно абсорбиране.
От какво значение са допълнителните удобства за офис наемателите - джагите за IT служителите, повече паркинг места за работещите във фармацевтични компании и друго?
- Следим отблизо нагласите и потребностите на пазара, като влагаме ресурси в проучвания на мотивите на новите офис наематели и техните изисквания. В тази връзка още преди време заговорихме за поколението Y и важността на достъпа до удобства и приветливата и стимулиращата общуване среда. Факторите, които определят избора на работно място на служителя през последните години, стават все по-комплексни. Зоните за забавление и отдих, наличието на светлина в офисите, комуникативната и гъвкава работна среда, индивидуалното паркинг място са онези фактори, които допълват предимствата на работното място и играят все по-важна роля. Предлагането от своя страна отговаря на търсенето при реализацията на новите офис проекти.
Пазарът на търговски площи - "Парадайс център" беше обявен за първия лайфстайл мол, но Sofia Ring Mall се рекламира като лайфстайл дестинация - какво ще бъде новото при него? Как ще коментирате като цяло насищането с търговски площи в София?
- България отговаря достойно на всички световни тенденции в сегмента. Инвеститорите на местния пазар реализират качествен продукт, съобразен с изискванията на клиенти и ритейлъри. Доказателство за тази добра адаптивност е високата заетост на големите търговски центрове в София.
Емблематичен пример за концепцията "360°-во изживяване" е Sofia Ring Mall, който ще отвори врати през тази година и ще предоставя възможности за забавление и използване на свободното време в съчетание със силен микс от водещи оператори във всеки сегмент, превръщайки се в дестинация.
Когато анализираме насищането на пазара с молове, задължително трябва да вземем предвид какво представляват тези търговски центрове като концепция, дали се припокриват като съдържание с конкурентни проекти, или предлагат нови за клиента продукти, услуги, индивидуални и социални активности.
Променя ли се мястото на главната търговска улица?
- Главната търговска улица в София продължава да бъде притегателна сила за модните оператори. Доказателство за това е и откриванeто на H&M на бул. "Витоша" през втората половина на 2013 г. Вътрешен анализ на Colliers показва, че за втората половина на годината 44% от бул. "Витоша" се заемат от модни оператори, следвани от сегмента на заведенията с 12%.
Какво е търсенето на индустриални площи, какви са вашите прогнози?
- Двигател на търсенето в сегмента "Индустриални и логистични площи" през втората половина на 2013 г. бяха основно фармацевтични компании, дистрибутори, логистични оператори и компании, свързани с производства на компоненти за автомобилната индустрия и електрониката. Продължава тенденцията на изнасяне логистиката на компаниите в бързооборотния сектор.
По отношение инвестициите в нови логистични проекти през последните месеци няма завършени големи такива в България. За сметка на това се наблюдава по-висока активност по отношение на обявилите намерение да стартират строеж през 2014 г. Осъществяването им ще доведе до раздвижване в сегмента в полза на модерните индустриални площи. През 2014 г. предвиждаме и завишено търсене от страна на леката промишленост.
Може да се очаква, че по-високият ръст на европейската икономика през втората половина на изминалата 2013 г. ще благоприятства за по-отчетлива активност на чуждите инвеститори на пазара през тази година.
Икономиката е за хората - нараства ли тяхното благосъстояние и как се отразява върху закупуването на жилищни имоти - какви са те и какви са тенденциите?
- 2013 г. може да се характеризира като годината на "готови за действия" купувачи. Това са клиенти, които през последните години са отлагали решението си за нов дом – било то поради несигурност, или в изчакване на още по-добри пазарни условия. Нашият анализ на Colliers отчита ръст от 15% при броя на сделките през 2013 г. спрямо 2012 г.
Едно по-ясно изразена тенденция е ръстът в покупките на жилищни единици в т.нар. комплекси с инвестиционна цел - това са 14% от всички продадени жилища през 2013 г. Този тип купувачи предпочитат да не държат свободен паричен ресурс, а да подсигурят инвестициите си, купувайки имот, който би запазил стойността си във времето благодарение на качеството на строителството, функционалността, добрата среда и поддръжката на имота.
Интервюто взе
Николай Тодоров