Всяка четвърта нова сграда по света използва зелени решения
Търговските и офис сгради с най-устойчива архитектура

Делът на зеленото строителство през 2012 г. в световен мащаб е 38 на сто от общия, като до 2015 г. се очаква този процент да нарасне. Това показват данните от доклада за тенденциите при зеленото строителство, който обхваща респонденти от 62 страни, включително и България. Документът е разработен от консултантската компания McGraw Hill Construction.
Най-голяма активност в сферата на устойчивото строителство се забелязва в търговските и офис сградите, както и в строителството на хотели.
Най-високи резултати след проучваните страни са отчетени в 9 държави – Германия, Норвегия, Великобритания, Сингапур, Австралия, Обединени арабски емирства, Южна Африка, САЩ и Бразилия. За целите на изследването като зелено строителство са определени проекти, получили сертификат по някоя от познатите световни системи. Средният дял на зелени проекти за 2012 г. е 38 на сто от общия. В Сингапур 89% от компаниите се очаква да строят зелени сгради през 2015 г., следвани от ОАЕ със 74 на сто и Норвегия с 68%.
Анкетираните компании за целите на проучването са заявили намеренията си да доведат устойчивите модели в строителството на по-високи нива в сравнение със сегашните си.
Световният ръст в сектора на зеленото строителство предполага, че то не е ограничено в определен регион, икономическа ситуация или култура, обобщават анализаторите.
Сектори с очакван ръст на зелено строителство
Като цяло между 2012 и 2015 г. секторите с най-голям потенциал в сферата на зеленото строителство (ново или проекти, свързани с реновиране на съществуващи сгради) са в сферата на търговските обекти (включително офиси и хотели). 63 на сто от фирмите в този сектор планират започването на нови зелени проекти. 45% от респондентите имат планове за нови обществени сгради, които използват елементи на устойчива архитектура (в това число училища и болници) и 50% от респондентите имат планове за устойчива дейност, свързана с въвеждане на енергоефективни решения при съществуващи сгради.
Двигатели в сферата на зеленото строителство
Зеленото строителство все по-често е възприемано като бизнес възможност. Търсенето от страна на потребителите и изискванията на пазара са доминиращите сили на пазара. Комбинирано със значителния ръст на хората, които смятат по-ниските оперативни разходи и бранда за важни двигатели, става ясно, че пазарът е мотивиран приблизително в еднаква степен и от двата фактора.
Компаниите очакват финансови облекчения от зеленото строителство
Стимул за компаниите са и очакваните държавни стимули за зелено строителство – както за ново, така и за въвеждане на зелени мерки при вече съществуващи сгради. Този фактор също се очаква да повлияе значително на ръста на инвестиционна активност в сектора. Въпреки това държавната политика е посочвана и като един от неизползваните инструменти за стимулиране на устойчиви сгради.
"Има няколко начина за окуражаване на зеленото строителство. Един от тях е чрез финансови инициативи. Към днешна дата на повечето места по света тези фактори не тежат при взимането на решение за устойчиво строителство. Има две забележителни изключения – Сингапур и Бразилия, където най-голям процент от запитаните посочват, че подобни инициативи оказват решаващо влияние за тяхното решение", обясняват още анализаторите.
Устойчива урбанизация
До 2050 г. 79% от човечеството се очаква да живят в градовете, сочат данните на ООН. 95% от този ръст се очаква да обхване развиващите се страни. Само в Китай около 18 млн. души всяка година мигрират към градовете. В Индия градското население е нараснало с повече от 30 на сто от 2000 г. насам, с прогнози за нов ръст от 42% преди 2100 г.
Посрещайки новите нужди на това разрастващо се градско население, развиващите се страни използват историческата възможност да поправят грешките на индустриалния и постиндустриалния урбанизъм.
Развиващите се страни се нуждаят от устойчив транспорт и развиващите се градове имат възможността да направят това бързо и ефективно.
"Транспортът оформя визията на градовете"
Най-критичните аспекти от урбанизацията са формирани от транспортните решения. Те определят два полюсни модела - автомобилоцентричен, замърсен и задушаващ се град или полицентрични градове с пешеходна плътност, въздух, годен за дишане и жизнена икономика.
Добър пример на решение на този проблем са някои азиатски държави, в които се вижда най-големият бум на железопътно строителство от XIX век насам – със строителството на метро, лека, тежка или високоскоростна жп система. Доскоро Шанхай нямаше метро, а сега това е най-голямата метросистема, обслужваща 8 млн. пътници на ден.
Предизвикателства пред зеленото строителство
Като най-значимо предизвикателство пред увеличаване на зеленото строителство е първоначалната по-висока инвестиция. Липсата на държавна помощ и инициативи също е сред посочените от респондентите фактори.
Липсата на осведоменост от страна на потребителите също е посочена като проблем.