"Тракия", "Люлин" и софийското метро са обявени от ЕК за проекти добри практики

Магистралите "Тракия" и "Люлин" и софийското метро станаха европейски добри практики. Това съобщи по време на годишния форум за представяне на напредъка в управлението на оперативна програма "Транспорт" председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров, като цитира писмо от председателя на Европейската комисия Жозе Барозо до премиера Бойко Борисов.
Разплащанията с подизпълнителите на магистрала "Люлин" са започнали, парите са преведени и ще бъдат получени до края на седмицата, информира още Лазаров.
Той съобщи, че от 250 милиона евро сертифицирани разходи от Европейската комисия са получени 185 милиона. Очаква се и следващите да бъдат получени.
70% от лот 2 на магистрала "Тракия" са завършени, 62% от лот 3 и около 50 на сто от лот 4, посочи още председателят на пътната агенция.
До Нова година ще бъде завършен пътен възел "Нова Загора", който е част от лот 3 на магистралата. Възложителят и изпълнителят са се договорили да не се нанася асфалтовото покритие, защото до лятото оттам ще минават тежки строителни машини. Износващият пласт ще бъде нанасен през пролетта.
Възложителят очаква по-бързи темпове за работа по отсечката СОП - Гара Яна, каза още Лазар Лазаров.
Стартирали са строителните работи по лот 1 на магистрала "Марица", трасето е освободено от хумуса, "затваря се" за нанасяне на основни пластове. Много бързо се работи по лот 2 на "Марица", като амбицията на изпълнителя е да го завърши предсрочно.
Има забавяне на лот 1 на магистрала "Струма" заради археологически находки около Перник и преди Дупница. Очаква се строителството да продължи в началото на 2012 г.
Лазар Лазаров каза още, че в началото на следващата година се очакват търговете за пътищата Враца - Ботевград, както и за обходите на Монтана, Враца и Габрово.
Северната скоростна тангента ще се строи на инженеринг, като търгът ще бъде обявен до лятото.
Над 85% от първи и втори етап от втори метродиаметър са завършени, съобщи директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев. В участъка надлез "Надежда" - Централна гара" от първия етап се работи по архитектурните проекти на метростанциите при Работническа болница, НДК, Централна гара и хотел "Хемус".
Предстои да започне и работа по станциите при Лъвов мост, Света Неделя и Лозенец.
До края на месец януари ще бъде завършена метростанция 11 на бул. "Черни връх", а до март — станция 10 при хотел "Хемус".
Инж. Братоев определи като сложни за изпълнение метростанции 8 при Сердика и 11 на бул. "Черни връх".
Той съобщи, че е обявен търгът за изпълнител на метрото от Цариградско шосе до летището. Той е в три позиции — тунел, естакада и надземна част. Предстои обявяване и на търга за супервизия.
По думите на Братоев в момента се уточняват отделните участъци от третия метродиаметър.
В края на октомври окончателно беше одобрено новото трасе. То тръгва от бул. "Владимир Вазов", минава по бул. "Евлоги Георгиев", през Орлов мост, прави връзка с първи метродиаметър при Софийския университет, върви към НДК, където се свърза с втори метродиаметър, после минава под Медицинска академия към кръстовището на бул. "България" и ул. "Иван Гешов", след което се отправя към Красно село и Овча Купел.
Ще кандидатства за еврофинансиране през следващия програмен период.
По време на форума стана ясно още, че се обжалва търгът за супервизия на железопътния проект Септември — Пловдив. Още не е решено дали ще бъде обявен повторен търг, това зависи от решението на съда.
Това обаче не пречи на работата на изпълнителя, защото през първите 6 месеца той проектира. Супервайзер ще е необходим за приемане на проекта.
По въпроса за интермодалния терминал в София, който отпадна от оперативна програма "Транспорт", възложителите от министерството на транспорта са на мнение, че този терминал следва да се използва от бизнеса, а бизнесът не го иска на това място. Предстоят анализи, които да опревелят дали е необходим интермодален терминал в София.