Нови бизнеси и пазари спасяват строителните компании в кризата
activeStoryGal=1; jQuery('#storyGal'+activeStoryGal).toggle();Нови пазари и бизнеси е стратегията, която са предприели големите европейски строителни компании в трудните времена на икономическа криза. Това показва докладът на Deloitte "Европейските сили в строителството 2010" (European Powers of Construction 2010).
Проучването включва годишната класация на 50-те най-големи европейски строителни компании по продажби и топ 20 на компаниите по пазарна капитализация. Докладът предлага анализ на текущия пазар и предизвикателствата за индустрията във време на икономическа криза. В него обаче не попада нито една българска компания.
През миналата година строителният сектор в Европейския съюз отбеляза спад от 3.6% спрямо 2009 г. За тази година очакванията са за минимален ръст от 0.2%. Това наложи диверсификация на портфолиото на компаниите. Голяма част от европейските строителни компании вече са предвидили изчерпване на традиционните бизнес модели, свързани със строителството за публичния сектор или за фирми за недвижими имоти.
Те са развили успешни иновационни стратегии, намаляващи зависимостта им от тези пазари, показва изследването на Deloitte. Девет компании в топ 50 получават най-малко 50% от приходите си от дейности, които не са свързани със строителство.
Новите бизнеси, в които са инвестирали, започват от енергетиката, услуги в сферата на околната среда като отпадъци, пречиствателни станции, концесии на пътища и летища, търговия, телекомуникации и медии. Единадесет от компаниите в топ 50 генерират над 40% от приходите си от външни пазари, показва още проучването.
Три от 10-те най-големи европейски строителни компании работят на българския пазар. Германската Hochtief работи по пречиствателната станция на Русе и по закриването на урановите мини в Елещница. Австрийската Strabag е добре позната в България, като има няколко спечелени пътни търга, участва и в построяването на новия терминал на летище София.
Испанската FCC пък строи втория мост над Дунав при Видин - Калафат, като строителството му закъснява с повече от година и строежът трябва да приключи през 2012 г.
Най-големите европейски строители - Vinci и Bouygues, също опитваха да стъпят на българския пазар, но засега не са печелили нито една поръчка.
Български строителни компании не попадат в първите 50 европейски фирми. Браншът е в колапс, след като през миналата година обемите паднаха с близо 40% спрямо 2009 г.
Още по темата четете във вестник "Дневник".