85% от бизнеса смята, че в процедурите за обществени поръчки има корупция

Общо 70 на сто от малките и средни фирми са срещали некоректни отношения в процедурите по обществени поръчки, а 85 на сто от представителите на бизнеса смятат, че в тези процедури има некоректни практики и корупционни отношения.
Това са част от изводите от доклад на Българската стопанска камара за достъпа на малките и средните предприятия до обществени поръчки, подготвен по проект на фондацията "Фридрих Еберт" в София.
Към 30 май малките и средни предприятия имат вземания по изпълнени обществени поръчки за над 600 млн. лева, се отбелязва в доклада, резюме от който бе разпространено от пресцентъра на Българската стопанска камара.
Основните препоръки, които са направени от анкетираните, включват искането да се огласяват и да бъдат публично достъпни данните от ценовата и техническата част на офертите (78 на сто от анкетираните); в Регистъра на обществените поръчки да бъде представяна информация за всички кандидати, участвали в процедурата (67 на сто); да се разширят възможностите за използване на интернет и електронните процедури (45 на сто); да се публикуват добрите практики и отговори на актуални въпроси на страницата на Агенцията по обществени поръчки (85 на сто).
При оценката на предложенията най-често се използват паразитни, по правило неизмерими количествено критерии, позволяващи субективна оценка, смятат анкетираните.
Според тях упражняването на контрол върху изпълнението е важно преди всичко за ограничаване на случаите, когато печели кандидатът с най-ниска цена или най-ниска икономически обоснована цена, като това е резултат на договаряне с възложителя за неизпълнение на част от дейностите или за това да не бъдат влагани материали с необходимото качество.
Основен проблем пред успешното участие на малките и средни предприятия е възможността за забавено разплащане след изпълнение на обществената поръчка.
Нерядко дългият срок на плащане е източник на корупционни практики, смятат анкетираните.
Решение на проблема със забавените плащания трябва да се търси чрез упражняване на контрол от страна на компетентната администрация върху условията и сроковете на плащане в проектите на договорите, като се въведе изискването за срок на плащане след изпълнение и приемане на доставката или услугата, не по-дълъг от един месец.
В изследваното са участвали 3520 предприятия, активно участващи в процедури за възлагане или изпълнение на обществени поръчки.