Законът за устройство на територията - с ясни правила
Нужно е да се прецизират отговорностите и функциите на участниците в строително-инвестиционния процес
Работна група, създадена със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството, започва заседания за изработване на проект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (ЗУТ).
Оптимистичният срок е в края на ноември да бъде готов проектът за изменение, за да има възможност, преди да бъде внесен за съгласуване с другите министерства според устройствения правилник на Министерския съвет, да бъдат направени обсъждания с широко експертно и професионално участие.
Това стана ясно по време на провелата се миналата седмица кръгла маса "За по-добър ЗУТ" с участието на министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, заместник-министър Екатерина Захариева, представители на браншовите организации Камара на архитектите в България (КАБ), Съюза на архитектите в България (САБ), Камара на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП), Българска асоциация на инженерите консултанти (БАИК), организатора Национален център за териториално развитие (НЦТР), преподаватели от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) и др.
Общо 37 пъти е променян ЗУТ
за периода от неговото влизане в сила януари 2001 г. до март 2009 г. Констатация за непрекъснати промени, обусловени от различни причини, показва, че и сега е налице тежка и противоречива, дори объркваща участниците в процеса на проектиране и строителство материя, в която е трудно практическото приложение. И сега браншът е категоричен, че по-добър ЗУТ е необходим.
Необходими са смислени промени, водещи до бърз ефект върху бизнес средата, подчерта министър Плевнелиев.
Браншът иска правила за инвестиционното проектиране, за строителството и експлоатацията на обектите. Това пролича и в двете мнения за формата на закона. Едното - законът да бъде запазен в досегашния си формат, но да има ясно дефинирана структура – регионално развитие и устройство на територията, инвестиционно проектиране и строителство и експлоатация. Другото становище е за разделяне на два закона - закон за регионалното развитие и устройство на територията и закон за инвестиционното проектиране и строителството.
Преобладаващото мнение, изразено от участниците в дискусията, за промени в действащия закон, се отнася до отношението на ЗУТ към други закони, до устройственото планиране, до строително-инвестиционния процес и участниците в него, както и до административното обслужване.
За да действа ЗУТ, трябва да има ясни правила, смисъл и дефиниране на функциите, каза арх. Людмил Леонидов.
По отношение на участниците в строително-инвестиционния процес е необходимо диференциране на задълженията и отговорностите, а оттук и санкциите, които следва да бъдат понесени. Участниците в процеса – възложителят, проектантът, консултантът, строителят. Възложителят и инвеститорът не са едно и също лице, защото собственикът (възложителят) може да наеме инвеститор на обекта. Как да се разграничат фигурата на проектанта и на консултанта, как да се осъществява контролът на етап проектиране? Този въпрос поставиха участници в срещата с надеждата да намери отговор при предстоящите работни срещи и решение в изготвяне на проекта.
По отношение на устройственото планиране е необходимо подобряване на процеса на изготвяне на устройствени планове в страната, казват в свое предложение Валери Найденов и Ирина Захариева от дирекция "Регионално политика и системи за управление" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Според тях в един закон трябва да се обедини стратегическото планиране на регионалното и местно развитие и устройственото планиране, което е от стратегически характер. При промяната на законодателството разпоредбите на Закона за регионално развитие следва да останат водещи, смята и арх. Стойчо Мотев от НЦТР.
Съвременните процеси доказват, че интегрираните стратегии за развитие имат водещо значение за планиране и използване на потенциала на съответните територии. Към тях трябва да се добавят нови регулации, които да интегрират частта от ЗУТ, която регламентира разработването на устройствени схеми със стратегическо значение, и да се обвържат с документите на регионално и местно ниво.
Специален фокус и акцент при подготовката на нова нормативна уредба трябва да има интегрираното градско развитие и възстановяване (регенерация), които в момента не са осигурени с подходяща законодателна рамка, се посочва още в предложението на експертите Валери Найденов и Ирина Захариева.
За да се подобрят процесите на устройствено планиране, е необходимо изготвянето на специфични правила и норми, акцентира арх. Александър Петрович от "Булплан".
Важно за защита на обществения интерес е прилагането на чл.16 от ЗУТ при устройствената политика на общините, подчерта проф. д-р арх. Александър Александров.
Трябва да има приоритетно отношение към териториите, за които е необходимо да се изработи устройствен план и изгради инфраструктура. Така ще се избегне разрастващото се преотреждане на земеделки земи заради отделни имоти.
Съществено за защита на обществения интерес е да се осигури и регламентира изграждането на публична инфраструктура. Особен акцент при подготовка на проекта за изменение на ЗУТ и отношението му към други закони като за тези за държавната и общинската собственост е реализацията на публична инфраструктури. При инфраструктурните обекти обжалването на оценките на отчуждените имоти не трябва да спира изпълнението, смятат архитекти и инженери.
Практиката в страни като Испания, Германия, Франция показва, че жалбите на собственици на имоти за отчуждаване не пречи на строителството на обекта, който е получил разрешение за строеж при одобрен технически проект.
Арх. Владимир Дамянов, регионална колегия КАБ - София: Подробните планове са неделима част от инвестиционния процес През последните години няма толкова усъвършенстван закон като ЗУТ. Стана ли той по ефективен е трудно да се каже, но се прокрадва идеята за конфликта на интереси. В проектирането – допусна се държавен служител, фигурата на главния архитект - едновременно да проектира и да одобрява проекти. Трябва ли това да бъде застъпено в ЗУТ? Резултата го видяхме всички наскоро със случая в Поморие. Въпросът за свързаните лица във фигурата на консултанта също. Интересите сблъскват хора, които одобряват проекти, и хора, които правят проекти. Инвестиционният процес се контролира от много закони освен от ЗУТ, както и от толкова наредби към тях - не е ли мястото им в единен "Сборник от нормативни документи за инвестиционно проектиране и строителство на територията на България". Къде е мястото на подробните устройствени планове в закона? Моето мнение като проектант е, че те са неделима част от инвестиционния процес, т.е. това е стартът на всеки инвестиционен процес. Без подробните устройствени планове, направени от специалисти, не може да има добра основа на инвестиционния процес. Арх. Людмил Леонидов: Валя Бакалова, юрист: Арх. Борислав Борисов, директор на Националния център за териториално развитие: Арх. Георги Бакалов: Арх. Емил Сердарев, член на управителния съвет на КАБ: Инж. Стефан Кинарев, председател на управителния съвет на КИИП: |
Анкета Вестник "Строителство Градът" зададе въпрос сред изявени архитектурни бюра необходима ли е промяна на ЗУТ и каква. Отговорът, който получихме, показа категорично нужда от промяна. Не вярвам някой от професията да отговори отрицателно на този въпрос, казва арх. Иво Петров. По думите му трябва да се спре с промените и да се направи изцяло нов закон или още по-добре два закона - за територията и за строителството. Материята е огромна и разделянето й ще бъде полезно и удобно за работа. Едно от нещата според арх. Петров, в които закъсняваме, е въвеждането на "еврокодовете". Това не само способства за интегрирането ни в европейския строителен процес, но ще помогне да се обхванат в законовата рамка актове на други министерства и ведомства – противопожарна, РИОКОЗ, РИОСВ, охрана на труда, посочи също арх. Иво Петров. В днешния си вид ЗУТ е огромна пречка за създаване на хармонична жизнена среда в България, категоричен бе арх. Стефан Добрев. По думите му резултатите са налице: липса на съвременно градоустройство, презастрояване, липса на хармонизиране с европейски закони, грозни кичозни сгради. ЗУТ може да се оприличи с един стар амортизиран път с хиляди дупки и кръпки, коментира арх. Добрев. Категоричен за необходимостта от промени е и арх. Танко Серафимов. Според него новият закон трябва да използва за основа отпадналия Закон за териториално и селищно устройство (ЗТСУ) (действащ до около 1991 г.). "Необходимо е да се отрази само принципната "промяна на собствеността" следствие на новите обществено-политически промени. В закона трябва да бъде обхваната цялата проблематика на взаимоотношенията в строителството, да се отчете наличието на камари на архитекти, инженери и др.", посочи арх. Серафимов и допълва, че не трябва да има отделни наредби, конкретизиращи закона, а всички специфични въпроси, обхванати в него, да се придружават от графични пояснения. |