Брюксел: Банковите такси в целия ЕС са непрозрачни

Трудна за разбиране информация в договорите, непрозрачни банкови такси, проблеми с предоставянето на съвети от банковите служители и ниски нива на смяна на обслужващата банка.
Това са основни проблеми между банките и техните клиенти в целия Европейски съюз, става ясно от доклад на Европейската комисия за финансовите услуги на дребно.
В България 20% от потребителите имат трудности при сравняването на офертите за банкови сметки. Само 10% от потребителите са сменили банковата си сметка в предишните две години въпреки факта, че 40% от тях са намерили по-евтин доставчик на финансови услуги, се казва в доклада, цитирайки данни на "Евробарометър" за 2008 г.
У нас тарифите на банковите сметки са най-евтините в ЕС. Страната ни е под средното ниво от гледна точка на прозрачност при начисляването на такси и над средното от гледна точка на разбираемост, се посочва в доклада на комисията.
Тарифите на текущите сметки са "твърде непрозрачни" и за потребителите е почти невъзможно да разберат колко плащат и да сравняват различни оферти, се казва в доклада на ЕК. Онлайн информацията на интернет страниците на банките за цените е непълна. Около 10% от банките са предлагали малко информация за тарифите си или не са имали такава на уебсайтовете си, а ценоразписите на 33% са съдържали непълна информация за тарифите.
В някои държави от ЕС потребителите плащат значително повече за текущите си сметки, отколкото в други. Цените за сметки със средна честота на използване варират от такива високи нива като 253 евро в Италия до толкова ниски като 27 евро в България.
При "интензивните" ползватели разликата е даже по-очебийна: от максимално ниво от 831 евро в Италия до минимално ниво от 28 евро в България.
Австрия, Франция, Италия и Испания се представят зле, що се отнася до прозрачността, и са сред най-скъпите държави в сферата на банковите услуги.
Подробности чететете във вестник "Дневник".