Панаирите в Бари и Пловдив стават възлови за коридор №8
Готова е техническата оценка на жп граничните преходи по трасето
Панаирите в Бари и Пловдив ще съдействат с всички усилия за ускореното изграждане на трансевропейския коридор №8, свързващ Южна Адриатика с Черно море, чрез 960 км пътна мрежа и 1270 км жп линии. Това обяви Козимо Лачириньола, директор на италианския изложбен център в Бари "Фиера дел Леванте", по време на семинара "Коридор №8: състояние, перспективи и проекти на най-краткия път между Италия и България". Форумът се проведе в рамките на "Есен 2008" и бе един от акцентите в Деня на Италия на 30 септември.
Международната ос е приоритет за Италия, увери в обръщението си към присъстващите Адолфо Урсо, заместник-министър на икономическото развитие. Тя е важна и за България, тъй като 52% от пътната инфраструктура на коридор №8 и над 55% от железопътната преминават през нашата територия. Досега най-големи инвестиции, в размер на над 1.2 млрд. евро, за развитие на своята част от трасето е направила Италия. Пет милиона евро по линия на закон 84, който подкрепя политическите действия на Италия в Балканския регион, ще бъдат насочени към проекти по коридор №8, заяви и г-жа Естер Силвестър от Министерството на икономическото развитие на Италия.
Специалисти от Италия, Албания, България и Македония, през чиито територии минава трасето, представиха предприетите действия за изграждане на свързващата инфраструктура на Балканите. Те обсъдиха
възможностите да се ускори реализирането на големия проект
който е в интерес на целия Европейски съюз, тъй като коридор №8е интермодален - включва пристанищата, пътищата, железниците, летищата и помощни съоръжения, необходими за управление на трафика по направлението Бари/Бриндизи - Дурас/Вльора -Тирана - Кафасан - Скопие - София - Пловдив -Бургас/Варна. През 2005 г. паневропейският коридор беше включен в приоритетите на Европейската комисия до 2013 г.
Подготвеното по линия на Централноевропейската инициатива проучване "Техническа оценка на жп граничните преходи по коридор №8"вече е е готово, а до 1 месец ще завърши и проучването за пътното трасе и достъпа до пристанищата на коридора, съобщи Микеле Грималди, координатор на Секретариата на коридор №8.
Направлението на коридора гарантира неговото взаимодействие с още три трансевропейски транспортни коридора. На българска територия той се пресича или се свързва пряко с трасетата на коридори 4, 9 и 10, като трасетата на коридори 8 и 4 съвпадат в участъка София - Пловдив, а същият участък представлява директно продължение на коридор 10 по направлението Ниш - София - Пловдив - Истанбул. На територията на Македония, при Скопие, коридорът се пресича от основното трасе на коридор 10.
"Коридор №8е приоритетен за българското правителство и ние инвестираме в неговата инфраструктура", заяви на форума г-жа Миглена Ботушарова от Министерството на транспорта, която е българският представител в Управляващия комитет на коридор №8. Проектите, които българската страна трябва да реализира, са включени в оперативна програма "Транспорт" и в Оперативния план за действие към Стратегията за развитие на транспортната инфраструктура на България до 2015 г. Не е предвидено само изграждане на липсващия 2.5-километров жп участък между гара Гюешево и българо-македонската граница. Според транспортното ведомство неговото изпълнение не е икономически оправдано, докато македонската страна не изгради отсечката от Крива паланка до границата.
Най-мащабният проект за развитие на пътната инфраструктура по коридор №8е доизграждане на магистрала "Тракия", за която в момента са в ход тръжни процедури за лотове Стара Загора - Нова Загора и Нова Загора - Ямбол.
До края на годината се очаква да приключи модернизацията на пътния участък София - Перник - Радомир - Кюстендил, който се финансира по проект "Транзитни пътища 4".
По развитието на жп инфраструктурата от българска страна се изпълняват два проекта:
- техническа помощ за модернизация на Трансевропейската железопътна мрежа: Позиция I - жп линия София - Пловдив;
- техническа помощ за рехабилитация на жп участъци по линията Пловдив - Бургас.
Предстои реализацията на проект "Техническа помощ за модернизация на Трансевропейската жп мрежа в България: Позиция II - жп линия София - Перник - Радомир".
За да гарантира наличието на модерна пристанищна инфраструктура с необходимия капацитет за обработка на товарния трафик по коридора и с възможност да предложи качествени услуги и адекватни транспортни връзки по море, в края на 2007 г. България финализира проекта за разширение на пристанище Бургас и стартира изграждане на контейнерни терминали с капацитет по 500 хил. TEU (мярка за товаровместимост на кораб контейнеровоз - бел. ред.) на пристанищата Варна и Бургас. Проектът ще бъде реализиран с кредит от Японската банка за международно сътрудничество.
По коридор №8Министерството на транспорта реализира и няколко концесии - летищата Варна и Бургас, пристанищата Балчик и Леспорт. Автомагистрала "Черно море", свързваща Бургас и Варна, е част от черноморския магистрален пръстен и се планира да бъде изградена чрез отдаване на концесия.
Албания е изпълнила проектите
за развитие на пътната инфраструктура по коридор №8с изключение на участъците Леван - Фиер и Тепелене - Жирокастер, които все още се изграждат. Участъкът Кафе - Тан - Капщице, който е разклонение на коридора, също е в процес на изграждане. На албанска територия предстоят построяването на липсващата жп връзка (2.8 км) между Лин и границата с Македония, както и модернизацията на жп линията Дуръс - Лин. Предприети са стъпки и за модернизация на пристанище Дуръс, за което се изготвя мастърплан, обобщи Кужтим Хашорва от министерството на транспорта на Албания.
Липсващите участъци от жп инфраструктурата на коридор №8са почти изцяло на територията на Македония. От страна на правителството й са предприети действия за подготовка на предпроектно проучване на участъка от км 66 до границата с България и на концепция за сградите по жп гарите в този участък.
За жп връзка между България и Македония са нужни 474 млн. евро Инвестиции от 474 млн. евро са необходими, за да бъдат свързани жп мрежите на България и Македония, без разходите за провеждане на търговете и проектиране. От тези средства 214 млн. евро са за достигане на минимални експлоатационни стандарти от 90 км в час и още 260 млн. евро - за модернизация. Това съобщи Винченцо Поро от Секретариата на коридор 8. Пет години е реален срок да бъдат приведени в оптимален вид пътните отсечки по коридора, а до 15 години - и да бъдат доизградени липсващите жп линии, за да бъдат завършени и жп линиите по коридора. Македония вече е инвестирала 100 млн. евро в жп проекти. Общата дължина на общоевропейски коридор №8 е между 1220 и 1350 км в зависимост от специфичните особености на неговите пътни и железопътни трасета. През България минават 631 км пътища, а изградената железопътна част е 747 км. Финансирането идва от националните бюджети, а за част от проектите - и от европейските структурни фондове. В Италия действа специален закон, т.нар. Закон 84/2001 г., чрез действието на който Италия подкрепя развиването на инвестициите в Балканския регион с общо 67 млн. евро. Една част от тях е насочена към инфраструктурата, подчерта още Поро. Многобройни са проучванията, извършени по направлението на коридора още преди подписването на меморандума за разбирателство от шестте страни по коридора - Италия, Албания, Македония, България, Турция и Гърция. През 1995 г. GTZ изготвя предпроектно проучване за жп връзката Македония - България, а през 1997 г. "Транспроект" изработва техническия проект за такава връзка. През 2002 г. TERA изготвя проучване за контейнерния товаропоток от Дуръс до македонската граница. През 2004 г. Scott Wilson завършва доклад за модернизация на албанските железници, през 2005 г. Световната банка публикува доклад за жп реформата в Западните Балкани, както и финансов модел за пристанището в Дуръс. Това изтъкна Микеле Грималди, координатор в Секретариата на коридор 8. Сред основните задачи на създадената през 2004 г. организация със седалище в Бари, Италия, е насърчаване на публично-частното сътрудничество по развитието на коридора. |