Концесионният договор за магистрала "Тракия" влезе в сила
С второто споразумение срокът за осигуряване на финансиране се удължава от 90 на 120 дни

Oт 16 януари влезе в сила концесионният договор за автомагистрала "Тракия". Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, изпълнителният директор на "Техноекспортстрой" ЕАД Емил Коцев и Едуардо Коимбра, представител на португалската компания MSF, са подписали второто допълнително споразумение към концесионния договор за автомагистрала "Тракия".
На 20 декември миналата година правителството реши договорът за концесия на автомагистрала "Тракия", сключен на 29 март 2005 г., да влезе в сила от датата на подписването на второто допълнително споразумение. То беше публикувано в брой 4 на Държавен вестник от 15 януари и съдържа шест точки.
С подписването на второто споразумение се изпълнява препоръката на Евростат за разпределение на рисковете между страните по договора за предоставянето на концесия на републиканския път Калотина - Софийски околовръстен път (северна дъга) - Оризово - Стара Загора - Нова Загора - Ямбол - Карнобат - Бургас, съобщават от регионалното министерство. Документът, твърдят от пресслужбата, осигурява и по-голяма правна сигурност на държавата.
С второто допълнително споразумение срокът, предвиден за осигуряване на финансиране от страна на концесионера, се увеличава от 90 на 120 дни. Там също е записано, че плащанията по недостига не може да надвишават 50% от общите приходи на концесионера. Когато плащане по концесионния договор бъде обявено за недопустима държавна помощ, концесионерът се задължава да възстанови сумата на концендента.
В споразумението е записано също, че страните се съгласяват, че всички останали разпоредби на концесионния договор остават непроменени. Цената на магистрала "Тракия" според текста от 2005 г. е 715 млн. евро. От тях за трасето София - Бургас са предвидени 590 млн. евро.
На 29 март 2007 г. правителството утвърди първото допълнително споразумение към договора за автомагистрала "Тракия", което бе подписано на 26 април от министър Гагаузов и представители на българско-португалския консорциум "Магистрала Тракия". С него концесионерът се ангажира да изпълни условията, поставени от държавата, а именно:
->концесионерът да поеме изцяло строителния риск - той носи пълна отговорност за изграждането и ремонта на обекта в съответното качество, за организацията, безопасното и навременно извършване на работите
->концесионерът поема риска от наличност на услугата - предвидени са съответни гаранции за поддръжка съобразно конкретните стандарти за обекта на концесията
->от договора отпадат клаузите, предвиждащи държавна гаранция под каквато и да било форма
->първоначално договорената цена за строителство и рехабилитация на републиканския път Калотина - Софийски околовръстен път (северна дъга) - Оризово - Стара Загора - Нова Загора - Ямбол - Карнобат - Бургас остава непроменена
->поетапно въвеждане в експлоатация на участъци от новото трасе на автомагистралата в съответствие с графика, който е неразделна част от договора за концесия.