Русе се зарази от варненския синдром при моловете
Предприемачите се втурнаха да строят търговски центрове в дунавския град

Изтласкани от все по-силната конкуренция в най-големите градове, строителите на търговски центрове побързаха да се подсигурят с добри терени в провинцията, а последната им спирка е Русе. Но и надпреварата на предприемачите кой да е първи е на път да повтори варненския синдром при шопинг моловете, след като само за месец и половина проектите в дунавския град станаха три. Той все още е далеч от морската столица, където в радиус от два километра новите търговски и развлекателни комплекси са на път да станат пет. Но в град, населяван от не повече от 170-180 хиляди души, дори три проекта вече изглеждат много, ако се реализират по едно и също време.
Местоположението, добре развитата индустрия и близостта с Румъния, включително развиващият се шопинг туризъм след присъединяването към Европейския съюз, обнадеждават предприемачите. Търговците също би трябвало да погледнат натам, търсейки алтернатива за по-бърз растеж на бизнеса им във все по-конкурентния пазар на големите градове.
"Това е следващото място след градове като Варна, Пловдив, Стара Загора и Бургас", казва Павлина Никова от фирмата за бизнес имоти "Фортън интернешънъл", която е консултант на един от проектите.
Очаква се и благосъстоянието на русенци да се увеличава, а с него и потреблението им, и изискванията към търговските обекти, които да отворят пазара за моловете.
"След 3-4 години всеки русенец ще има втора кола", казва Богомил Димитров, собственик на "Ирис" АД и един от инвеститорите в търговски и развлекателен център.
Кой да е първи
Основната движеща сила за пазара обаче ще бъде не търсенето, а предлагането. А състезанието между предприемачите на първо време ще е кой първи ще започне да строи и кой първи ще завърши. "Търговците се движат една-две, три крачки назад от инвеститорите и предприемачите трябва да донесат новото на пазара, коментира Павлина Никова. Те ще изчакат да видят как ще се развие пазарът и кой проект как ще тръгне."
Засега в най-напреднал етап е този на фирмата на търговеца и предприемач Марин Згурев "Денси-М", който е партньор в проекта "Мол Русе" с производителите на смазочни масла и акумулатори - братята Атанас и Пламен Бобокови, и общината. Наскоро тяхното дружество получи и сертификат за инвеститор първи клас за проекта, документ, който би трябвало да скъси сроковете за административните процедури с поне с една трета.
Този проект обаче е и най-сложният от гледна точка на реализацията, защото освен мол ще има многофункционална спортна зала и хотел. Той трябва да бъде изграден в следващите три години, като се очаква строителството да стартира през октомври. Разгънатата застроена площ на търговския и развлекателен комплекс, разположен на кръстовището на булевардите "Липник" и "Цар Освободител", ще бъде 40 200 кв.м.
Последният проект, който беше обявен, е на израелските предприемачи, които построиха "Мол София" и сега строят "Мол Пловдив". "Осиф" (Ocif Investment and Development) и "Синема сити" (Cinema City International) ще го реализират върху най-големия терен в широкия център на града - 80 дка, собственост на българския им партньор "Ирис". Търговският център, разположен между булевардите "Липник" и "Потсдам", ще има разгъната застроена площ около 30 хил. кв.м без паркингите. Инвеститорите се надяват той да отвори врати през 2009 г.
Третият търговски център ще бъде инвестиция на производителя на бои и лакове "Мегахим". Той е подкрепен и от инвестиционен фонд под контрола на финансовия мениджър "Шарлеман кепитъл", компания, наследила европейските операции на "Риджънт Пасифик груп", която преди време беше собственик на софийския ЦУМ и на Хеброс банк. Двете фирми държат по 50% от проекта, който предвижда изграждането на сграда с около 45 хил. кв.м РЗП, включваща около 20 хил. кв.м наемна търговска площ. Срокът за реализирането му е две години.
Много или малко
"Три проекта за град като Русе са много за този етап от развитието му", казва Павлина Никова. Според нея такъв обем търговски площи би могъл да се реализира, но разсрочено в следващите 5-7 години. "На този етап би било логично да има място за един и след година-две за още един", казва още Никова. "Не смятам, че е реалистично да се реализират и трите едновременно", категорична е тя.
По данни на друга международна консултантска компания - Colliers International, в следващите 4-5 години на национално ниво ще бъдат добавени 710 хил. кв.м наемна площ в търговски центрове, около седем пъти колкото сегашните малко над 105 хил. построени последните две години. Основната строителна активност ще бъде съсредоточена в София, Варна и Пловдив, но нови проекти се очакват и в Русе, Стара Загора и Плевен.
Предвижданите наеми за последните два града според Colliers са от порядъка на 15-35 евро на кв.м на месец. Компанията не дава числа за Русе в последния си анализ от първата половина на тази година.
Павлина Никова също не пожела да коментира какъв наем е възможно да се постигне в търговските центрове в Русе с мотива, че след като още няма нито един проект на пазара, това би било манипулация.
В големите градове като София и Варна наемите варират между 20 и 60 евро на кв.м на месец. Но в тях и наемите за търговските площи на основните улици са по-високи.
"Ако в град като Русе има наведнъж 100 хиляди кв.м площи, е пресилено да се смята, че те могат да бъдат качествено запълнени", смята Павлина Никова.