Подкрепяме проекти, които банките отказват да финансират

Г-жо Данкинова, тези дни стартира мащабен проект за изграждането на образователно-спортен комплекс "Лозенец", който се финансира със заем от ФУГРС. Какво ви мотивира да го подкрепите?
- Всеки проект, който отговаря на условията за допустимост, на изискванията за финансиране и останалите условия в инвестиционната ни политика, е мотив да го подкрепим. 50% от средствата, с които фондът оперира в размер на 24.6 млн. лева, са предоставени от оперативна програма "Регионално развитие 2007 - 2014" и съответно всеки от разглежданите проекти трябва да съответстваи на целите на програмата. По този проект работихме почти година и това е нормално, като се има предвид мащабът. За нас беше важно, че е проект в сектор образование и спорт, има съществено значение за подобряване на градската среда – завършване на старо незавършено строителство и комплексно завършване на целия терен. Много важен мотив за подкрепа бе огромното желание и мотивация, която видяхме в спонсорите на проекта – екипа на училището и на "ОСК – Лозенец" ЕАД. Те извършиха много подготвителна работа, за да стигне проектът до етап финансиране.
Бихте ли изброили кои са основните ползи за инвеститорите, които получават кредит по линията на инициативата JESSICA и в частност на ФУГРС?
- Основната полза е, че има източник, който финансира небанкируеми проекти, които имат по-ниска норма на възвращаемост. Реално инвеститорите намират във фондовете за градско развитие подкрепа за проектни идеи и проекти, които по принцип банките отказват да финансират. Предоставяме сравнително по-ниска лихва и доста по-дълъг срок на изплащане на кредита.
Не по-малко значение има и ползата, свързана с подкрепата, която даваме на инвеститорите. Ние работим едновременно с тях, съветваме ги, допълваме и структурираме заедно проекта, дейностите, паричните потоци, така че да направим проекта възможен за финансиране. В тази връзка голяма част от нашите клиенти придобиха опит и изградиха капацитет и занапред по-уверено биха подготвяли проекти и биха търсили подходящо финансиране.
Кои са най-честите грешки, които допускат общините и частните инвеститори при кандидатстване за кредит при вас? Какви качества трябва да притежават проектите, за да получат подкрепата на фонда?
- В началото голяма част от инвеститорите идваха с очакване за безвъзмездна помощ. Все още има ръководства на общински и държавни търговски дружества, които са с нагласата, че единствените начини за финансиране на техните дейности са бюджета или безвъзмезднa помощ. Аз мисля, че ако искаме да се развиваме и не просто да говорим, а да постигаме устойчивост, трябва да излезем от клишето и да очакваме постоянно някой – разбирай държавата, да осигурява и налива средства. Голяма част от дейностите могат да бъдат организирани така, че да се самофинансират и да генериратдоходи, с които да се издържат. Трябва да мислим за това още на етап проектиране – да се насърчава строителството на зали, културни обекти, пространства за отдих и развлечения, които да са функционални, многопластови, да се поддържат и експлоатират ефективно и да предлагат комбинирани услуги, за да могат да се самоиздържат. В противен случай публичните сгради, които днес са красиви и ефектни, само след няколко години ще започнат да изглеждат зле, тъй като не са ефективни, не се експлоатират оптимално и, разбира се, няма достатъчно средства да бъдат поддържани.
Държавата пък в лицето на своите експерти трябва да спре да мисли за ползването на финансови инструменти, структурирането на обезпечения и т.н. като за невъзможна и обречена дейност. Напротив - ползването на кредит или друг тип възмездно финансиране винаги мотивира и оптимизира процесите. Важното е да има действен и ефективен контрол и в това е най-важната роля на държавата по отношение на нейните търговски дружества.
Какви проекти конкретно се очаква да получат кредити от ФУГРС през 2015 г.? С какъв финансов ресурс ще разполагате през тази година?
- През 2015 г. финализираме договарянето на ресурса, с който разполага фондът. Предстои подписване на договор със "Специализирана болница за активно лечение по онкология" ЕАД за проект "Развитие на високотехнологично лечение В СБАЛО ЕАД, гр. София" и с "Университетска многопрофилна болница за активно лечение "Св. Иван Рилски" ЕАД за проект "Внедряване на високотехнологична медицинска апаратура за диагностика и лечение в УМБАЛ "Св. Иван Рилски" ЕАД".
С подписването на двата договора на практика ресурсът, с който разполагаме, е изчерпан. Възможно е да подкрепим още един или два малки проекта със средства от икономии от обществените поръчки, но това ще стане ясно околомарт 2015 г., когато приключат всички процедури.
През 2015 г. ще се фокусираме в успешно завършване на договорените проекти. В случай че получим разрешение да реинвестираме възстановените при изплащане на заемите средства, ще информираме потенциалните инвеститори и ще продължим да търсим и разглеждаме подходящи проекти.
Има ли конкретен тип градски проекти, които бихте искали да кандидатстват по програмата? Например бихте ли финансирали проект за превръщането на стара индустриална зона в културно средище?
- Да, много бихме искали в бъдеще да имапроекти за регенериране на старите индустриални зони. За съжаление такива проекти трудно се случват, защото обикновено изискват ПЧП. Няма пречка старите фабрики да се превръщат в нови индустриални или търговски обекти или в обекти със смесено предназначение. В този сегмент има още много да се работи. Фондът със сигурност би подкрепил подобни проекти.
Наскоро подписахте договор за финансирането на проекта за парк "Възраждане", който ще е първият новоизграден парк в София от 30 години насам. Как ще се реализира проектът във времето? Кога се очаква да приключи?
- В рамките на следващата седмица ще бъде обявена основната обществена поръчка по проекта. Очакваме до 2 месеца или в началото на април да има избран изпълнител и дейностите по реализацията да започнат. Предварителният разчет е, че строителството ще продължи около 6 месеца, така че през есента – октомври, ноември 2015 г., следва да се поздравим със завършен нов прекрасен парк, с много приятни зони за отдих и развлечение.
Ще има ли промени в начина, по които ще се финансират проектите за развитие на градската среда през следващия програмен период на ЕС?
- Не мога все още да отговоря на този въпрос. Планираниса средства от оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020 г. за финансови инструменти, в това число и за проекти, свързани с градското развитие. Оперативната програма ще определи структурата на фондовете и начините за финансиране. Предполагам, че ще се използва успешно натрупаният опит.