През 2015 г. обявяваме схеми за 1.7 млрд. лв. по ОП "Региони в растеж"
До края на годината трябва да приключи изпълнението на 314 договора по ОПРР 2007 - 2013
Г-жо Павлова, предстои трудна 2015 г., в която ще се застъпят два програмни периода. Какви ще са основните предизвикателства пред Министерството на регионалното развитие и благоустройството през 2015 г. в контекста на ефективното усвояване на средствата от еврофондовете и гарантиране на непрекъснат инвестиционен процес?
Сериозно предизвикателство пред Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Управляващия орган ще бъде застъпването на двата програмни периода и управлението на две оперативни програми през 2015 г.До края на 2015 г. трябва да приключи изпълнението на всички 314 договора по ОПРР 2007 - 2013, за които е предоставена безвъзмездна финансова помощ в размер на 1.750 млрд. лв. Едновременно с това през новата година ще стартира обявяването на схеми за безвъзмездна финансова помощ в размер на 1.7 млрд.лв. по ОП "Региони в растеж" 2014 - 2020 г., което е 57% от бюджета на програмата.
Заедно с Управляващия орган на програмата предприехме редица стъпки за подкрепа на бенефициентите. Беше им оказано съдействие за подготовката на проекти, с които да могат да кандидатстват по новата програма във възможно най-ранен етап, така че да се гарантира непрекъснатост на инвестиционния процес. Разработени и одобрени са интегрираните планове за градско възстановяване и развитие за големите и средно големите градове. Те ще са основата за финансиране на проекти по Приоритетна ос 1 "Устойчиво и интегрирано градско развитие". В допълнение, голяма част от конкретните бенефициенти по ОПРР 2014 - 2020, в т.ч. и общини, получиха подкрепа по линия на техническа помощ за разработване на инвестиционни проекти, с които да кандидатстват през новия програмен период.
Предвиждаме в края на март или началото на април да бъдат публикувани две схеми чрез процедури на директно предоставяне. Първата е "Регионална пътна инфраструктура" на обща стойност 380 млн. лв. за програмния период 2014 – 2020. Конкретен бенефициент по нея е Агенция "Пътна инфраструктура". С тези средства ще бъде финансирана рехабилитацията на пътни отсечки от І, ІІ и ІІІ клас, които ще осъществяват връзка с разширената трансевропейска мрежа и които вече са предварително определени.
Втората схема е "Регионална образователна инфраструктура". Подкрепа по нея ще получат училища и университети. Инвестиции в образователна инфраструктура се финансират от ОПРР 2014 - 2020 на територията на цялата страна в съответствие с одобрената от Министерството на образованието и науката Методология за приоритизиране на образователната инфраструктура. По линия на тази схема като конкретни бенефициенти са определени общини, Министерството на образованието и науката, Министерството на културата, Министерството на физическото възпитание и спорта и Министерството на земеделието. Общият размер на финансирането до 2020 г. е 181 млн. лв.
Отново през май-юни предстои да бъде публикувана и схема "Интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014 - 2020". Бенефициенти са 39-те най-големи и средно големи градове, посочени по приоритетна ос 1 "Устойчиво и интегрирано градско развитие". Финансовата помощ е в размер на над 1 млрд. лв. до 2020 г. С тези средства градовете ще могат да подобрят образователната, културната, социалната си инфраструктура, градската среда и градския транспорт, енергийна ефективност на сгради държавна и общинска собственост. Тези проекти са част от интегрираните планове за градско развитие и възстановяване.
Трябва да се има предвид, че посочените срокове за обявяването на схемите са индикативни. Те зависят от финализиране на преговорите с Европейската комисия по одобрението на ОП "Региони в растеж" 2014 - 2020. Ние ще направим всичко, което зависи от нас, за да ги спазим, така че още до средата на годината общините да имат достъп до средства от програмата, а оттам и българският бизнес.
Към края на 2014 г. каква е равносметката по изпълнението на ОП "Регионално развитие" 2007 - 2013 г.?
- Към 19.12.2014 г. общият размер на плащанията по договори на ОПРР 2007 - 2013 е 2.4 млрд. лв., или 74% от размера на договорените средства и 77% от бюджета на ОПРР 2007 - 2013.
Благодарение на предприетите бързи и адекватни мерки през последните седмици успяхме да разплатим 238 млн. лева.
Как ще се реши проблемът с по-малките населени места, които попадат в общинските територии на големите 39 града? За тях не беше предвидено финансиране по Програмата за развитие на селските райони?
- За развитие на тези територии ОП "Региони в растеж" предвижда до 20% от финансовата помощ от над 1 млрд. лв. за 39-те града да бъдат насочени за реализиране на проекти за общинска образователна, социална, културна и спортна инфраструктура. Считаме, че възприетият подход ще допринесе на подкрепа по ОПРР адекватно ще реагира на нуждите и предизвикателствата, пред които са поставени местните власти.
В рамките на Приоритетна ос 2 "Подкрепа за периферни географски райони, най-силно засегнати от бедност" на ОПРР 2014 - 2020 ще бъдат финансирани мерки за социалното включване, по-доброто качество на живот и на предлаганите услуги, модернизация на публична инфраструктура в периферните райони на страната, мерки за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради, както и стимулиране на градско-селските връзки. Тук са включени 28 по-малки населени места. По този начин ще се стремим да постигнем целите на националния полицентричен модел, а именно да намалим неравенствата между по-слабо развитите периферни и по-силно развитите централни райони на страната, както и да се стремим да преодолеем негативните миграционни процеси на тези територии.
Заложеният индикативен финансов ресурс за осъществяване на инвестиции по приоритетна ос 2 възлиза на 206 млн. лв. Предстоят и допълнителни финални разговори с Европейската комисия.
България обособи 10 центъра за растеж. Това са 10-те най-големи града у нас. С какви бюджети ще разполагат те през новия програмен период?
- Националната концепция за пространствено развитие определя 10 града - центрове за растеж от 1-во и 2-ро йерархично ниво, за постигане на целите на националния полицентричен модел за пространствено развитие. Това са София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе, Плевен, Велико Търново, Видин и Благоевград. За подкрепата на тяхното интегрирано развитие е насочен основният финансов ресурс по оперативната програма – над 637 млн. лв. Разработената методология за определяне на прагове за рамковите споразумения за всеки град за изпълнение на група интегрирани проекти в рамките на ИПГВР е съгласувана с Националното сдружение на общините в Република България. Тя отразява по адекватен начин нуждите и потенциала за социално-икономическо развитие на тези големи градове.
Заложеният индикативен ресурс за градовете от 1-во и 2-ро йерархично ниво е, както следва:
Индикативен ресурс за градовете от 1-во и 2-ро йерархично ниво
|
Бих искала да обърна внимание, че този ресурс е индикативен и той ще бъде преразпределян в средата на програмния период въз основа на оценка на изпълнението.
От НСОРБ настояват за активно взаимодействие между централните и местните власти за прилагане на финансови инструменти, отчитащи спецификата на общините. Какво е участието на финансовите инструменти в ОП "Региони в растеж"?
- В ОП "Региони в растеж" 2014 - 2020 г. е предвиден значителен финансов ресурс, който ще се предоставя чрез финансови инструменти. Това са над 472 млн. лева, което е около 16% от общия бюджет на оперативната програма. Те ще бъдат инвестирани в сферите на енергийна ефективност, зони с потенциал за икономическо развитие, градска среда, спортна и културна инфраструктура, интегриран градски транспорт и туризъм.
С увеличеното прилагане на финансови инструменти спрямо предходната оперативна програма се цели създаване на допълнителни възможности за общини, публични дружества и частния бизнес за инвестиране в икономически жизнени и устойчиви проекти, които имат съществени социално-икономически ползи за българското общество.
С този подход ще бъде привлечен допълнителен публичен и частен капитал и ще се разшири мащабът на инвестициите, подкрепени от ОПРР 2014 - 2020. Само за пример ще посоча, че по ОПРР 2007 - 2013 двата фонда за градско развитие по инициативата JESSICA към днешна дата са подписали договори за финансиране на 19 проекта на обща стойност 140 млн. лв., от които само 37 млн. лв. са от ОПРР. Привлеченото допълнително съфинансиране от страна на фондовете е в размер на 58 млн. лв., а собственият капитал на проектните инициатори – 44 млн. лв.
Финансовите инструменти по линия на ОПРР 2014 - 2020 г. са възможност за атрактивно кредитиране на инвестиционни проекти както за общините, така и за частния бизнес. Предимство на кредитирането посредством финансови инструменти са значително по-изгодните условия в сравнение със стандартните корпоративни кредити на финансовия пазар в България, в т.ч. по-продължителни погасителни срокове и значително по-ниски лихвени проценти.
От друга страна, в ОПРР 2014 - 2020 е предвидено съществено увеличение на средствата за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради и за пръв път такива мерки се предвиждат и за студентските общежития, както и за административни сгради на общинската и държавната власт. За тази цел са заделени 513 млн. лева, от които 323 млн. лева са за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради и студентски общежития, а 190 млн. лева са за мерки за енергийно обновяване на публични административни сгради. 25% от средствата за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради и студентски общежития са предвидени под формата на финансови инструменти.
Ключова ще е ролята на финансовите инструменти за изпълнението на приоритетна ос "Регионален туризъм", като те представляват 50% от средствата по приоритета. Това ще даде възможност дейностите по реставрация и консервация на ключовите обекти на нашето културно наследство от национално и световно значение да бъдат подкрепени с безвъзмездна помощ, а дребномащабни приходоносни дейности като места за развлечение, търговски площи и т.н. около тях да бъдат подкрепени с финансови инструменти, за да се формират жизнени и икономически устойчиви туристически продукти.
Проектът за интегрирания градски транспорт в 7-те града има голямо значение за мобилността на хората в градовете, в които се изпълнява. Каки къде ще продължи през 2014 - 2020, какъв тип мерки ще преобладават?
- Проектите за модернизиране на интегрирания градски транспорт в 7-те големи града - София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе и Плевен, са от изключително значение за подобряване на мобилността на хората. Чрез тях се оптимизира цялата градска транспортна система, но същевременно допринасят и за подобряването на въздуха и градската околна среда, създава се по-ефективен, бърз, природосъобразен и привлекателен масов градски обществен транспорт, с по-малко потребление на енергия.
От новия програмен период по оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020 от възможността за подобряване на градския транспорт вече могат да се възползват 39-те най-големи и средно големи градове у нас. Основен фокус отново ще бъде поставен върху компонентите, допринасящи в най-голяма степен за подобряване на качеството на въздуха и на градската среда – внедряване на интелигентни транспортни системи, закупуване на нови автобуси, изграждане и рехабилитация на улични мрежи и транспортна инфраструктура, подобряване на достъпността на спирките.