Искаме да излезем от говоренето и да пристъпим към по-конкретни действия
Затова решихме да създадем Български форум за транспортна инфраструктура
По инициатива на катедра "Пътища" на Университета по архитектура, строителство и геодезия експерти обединяват усилия за търсене на най-добрите решения за изграждането и поддържането на транспортната инфраструктура у нас. Идеята набра скорост след две кръгли маси, проведени през пролетта на тази година – "Проблемите на тунелната част на лот 3 на АМ "Струма" и "Предизвикателства на основните транспортни направления на Република България". В тях участваха представители на науката,висши училища, браншови организации, експерти - доказани авторитети в своята област, както и медии. Идеята на катедра "Пътища" е тази инициатива да прерасне в Български форум за транспортна инфраструктура, който ще бъде учреден през есента. Голяма част от участниците в кръглите маси вече са потвърдили участието си в бъдещия форум.
Проф. Михайлов, предлагате да се създаде Български форум за транспортна инфраструктура, защо не останахте във формата на дискусиите и кръглите маси?
- Взехме решение да създадем този форум, защото искаме наистина да излезем от говоренето и да пристъпим към по-конкретни действия. Ние искаме да генерираме решения и икономически оценки за транспортната инфраструктура, които обществото и политиците да познават, за да могат да се вземат информирани решения при проектирането и изграждането на големите инфраструктурни обекти.
Какви цели и задачи си поставяте с организирането на тази инициатива?
- На проведените дискусии повечето участници бяха единодушни, че в момента стратегическите решения относно транспортната инфраструктура се вземат, без да се търси позицията на научните среди, на доказаните капацитети в тази област. Разчита се единствено на експертизата на администрацията. В повечето случаи обаче чиновниците нямат нужните познания и опит, нито пък имат ангажимента да разработят подобни инвариантни решения. Вследствие на това се работи без генерална визия, без планиране и отчитане на икономическите ефекти. Така често се стига до подхода "проба-грешка", което е недопустимо за транспортната инфраструктура, защото тя ще се ползва за дълъг период от време, а и строителството й струва много скъпо. При това говорим за публични средства, пари на всички данъкоплатци. За да не говоря само с общи фрази, например при изграждането на транспортен коридор трябва добре да се помисли как той може да бъде натоварен, да бъде развит, да бъдат създадени условия за интермодални връзки и различните видове транспорт да се използват максимално ефективно. В крайна сметка един проект трябва преди всичко да е икономически обоснован, така че вложените в него средства не само да се изплатят, но и да добавят стойност към икономиката на страната.
Как ще накарате държавата да се съобрази с предложенията на този бъдещ форум?
- Идеята не е форумът да изземва функции на държавата. Целта е да се предложат и обсъдят повече варианти по даден стратегически въпрос, за да може наистина да се избере най-добрият. Форумът ще бъде от полза на управляващите, защото ще търси най-добрите решения за обществото.
Как ще работи този орган след учредяването му?
- Това ще стане ясно, след като бъде официално учреден. В момента работна група разработва устава и съответната документация. Все още събираме идеи и препоръки на електронната поща на катедрата на страницата на УАСГ. Надявам се след 8 септември да качим проектоустава и документацията на сайта на университета в секцията на катедрата.
Сред поканените за участие във форума са: Председател на Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения Камен Костадинов Член на Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения Ивайло Московски Член на Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения инж. Петър Мутафчиев Председател на Управителния съвет Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Стефан Чайков Председател на Българска академия на науките акад. Стефан Воденичаров Председател на ЦИПНЕНС инж. Веселин Димитров Главен архитект на Столична община арх. Петър Диков Членовете на Управителния съвет Камара на строителите в България Членовете на Управителния съвет Българска браншова камара "Пътища" Членовете на Управителния съвет на Българска браншова асоциация "Пътна безопасност" Членовете на Управителния съвет на Сдружение на пътните инженери и консултанти Изпълнителен директор на "Трейс Груп Холд" АД– инж. Боян Делчев, Мирослав Манолов Президент на "Главболгарстрой" – инж. Симеон Пашов "Градът Медиа Груп" - г-жа Венета Кръстева Главен редактор на в. "Стандарт" г-жа Славка Бозукова Членовете на Управителния съвет на Българска асоциация "Интелигентни транспортни системи" УАСГ Проф. д-р инж. Красимир Петров, ректор на УАСГ Проф. д-р инж. Милчо Лепоев, зам. ректор по социално-битови въпроси Проф. д-р инж. Стойо Тодоров, декан на ФТС и Ръководител Катедра "Железници" Членовете на Катедра "Пътища" Ръководител Катедра "Градоустройство" – проф. д-р арх. Александър Ангелов Александров Ректор на Висше транспортно училище "Тодор Каблешков" проф. д-р инж. Петър Колев Колев Ректор на Висше строително училище "Любен Каравелов" доц. д-р инж. Радан Иванов Иванов Министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов Министър на регионалното развитие Десислава Терзиева Министър на инвестиционното проектиране Иван Данов Комисар Антон Антонов, началник-отдел "Пътна полиция" Председател на Софийски форум за сигурност г-н Йордан Божилов Ректор на Минно-геоложкия университет "Св. Иван Рилски" проф. д-р Любен Тотев Минно-геоложкия университет "Св. Иван Рилски", Катедра "Подземно строителство" Доц. д-р инж. Николай Жечев |