Подписахме договора за строителство на метрото до "Хладилника"

Инж. Братоев, кои са особеностите на метрото от "Младост І" до Бизнес парка?
Цялото трасе и подземно минава под бул. "Александър Малинов". Първите две метростанции - 14 и 15, са разположени под съществуващия булевард, а третата - под неговото продължение. В участъка от ул. "Проф. Балан" до ул. "Самара" в Бизнес парка трасето на булеварда минава по нова регулация - там ще се изгради новата му част, под която е третата метростанция - 16. Метрото в "Младост" се строи по милански способ - изграждат се стени и покривна плоча, след което под нея започват изкопните работи. Така запазваме движението по булеварда - по време на целия период на строителство се запазва движението в по една лента в посока.
Завършени 40% от строителните работи по цялото трасе. Изграждането на конструкциите надхвърля 75.5%. През май ще започне работата по вътрешните конструкции и полагането на релсовия път, а през юни - довършителните работи. Започват и доставки на основното оборудване. Строителството завършва през пролетта на 2015 г.
Характерно за тази част от метрото е паралелната реконструкция на бул. "Ал. Малинов" - булевардът ще бъде разширен с по една лента в посока, а от ул. "Проф. Балан" до ул. "Самара" се изгражда новата му част. Ремонтът ще бъде завършен през есента на тази година, в някои от частите вече се полагат плочки на тротоарните пространства.
Каква е архитектурата на метростанциите, кое е специфичното за МС 16, която е наречена пътнически хъб заради паркинга?
Нашите метростанции се правят по индивидуален архитектурен проект. Метростанцията пред "Деница" (№14) е решена с облицовки, комбинирани с гранитогрес и закалени стъкла. Изображенията по стените наподобяват гора - сякаш си в полите на Витоша. Метростанция 15 е контрапункт на МС 14. Акцентът в нея са силуетите на високи сгради по стените - градът е оставил своя отпечатък. Метростанция 16 има по-различен облик. Вътрешното оформление е съставено от няколко модулни пана по стените - техно изгледът подчертава присъствието наблизо на Бизнес парка. Последната метростанция поради това, че минава покрай река, трябваше да слезе по-надълбоко. Над нея направихме паркинг за около стотина автомобила, който ще има буферен ефект. За крайните станции може да се прилага моделът Park & Ride - паркираш личния си автомобил и се качваш на метрото.
Използват ли се паркингите, строени преди около две години?
Моделът работи в другите страни, при нас построените вече буферни паркинги се пълнят около 50%, а по празници и събития - повече. Необходимо е време, за да разберат хората колко полезни са паркингите на метрото.
Какви са подходите към МС 16?
От двете страни на бул. "Ал. Малинов" има подходи към МС 16. Входовете към метрото са четири: един пред сградата на "Софийска вода", един срещу нея и още два в посока към центъра на "Младост".
Какъв е резултатът от проучването за още две метростанции след Бизнес парка?
Миналата година завърши изследването за метростанции 17 и 18 към Софийския околовръстен път, чиято цел беше да се свърже лифтът на Витоша с метрото. Предпроектното проучване беше одобрено от столичния експертен съвет. Оттук нататък са необходими изчисления за стойността на участъка, за което е нужен проект, а след това и финансиране. Тези станции биха обслужили транспортно южните територии на София, а на околовръстното да се оформи транспортен център за крайградски автобуси, които да не влизат в София, като пътниците се транспортират към центъра с метро.
Ще обявите ли търг за проектиране?
На, не му е сега времето, а и финансиране няма.
Кога ще започне строителството на метрото от МС "Джеймс Баучер" до "Хладилника"?
На 6 февруари подписахме договора с изпълнителя обединение "Метро Черни връх 2013", съставено от "Станилов", "Метропроект Прага" и "Джи Пи Груп", подизпълнител е "Стартинженеринг". Строителството ще трае 22 месеца. Строителното разрешение и акт 2 за строителната площадка ще бъдат готови до края на март. След това започва и строителството.
Очакваше се търгът за третия метродиаметър да бъде обявен през март?
Документацията е внесена в управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" и в Агенцията по обществените поръчки. Очакваме тяхното решение.
Интервюто взе Милена ВАСИЛЕВА