Продължаваме да инвестираме в България
Гъвкавост и бързина в отговор на нуждите на клиента са наша основна стратегия

Г-н Катоподис, как се развива EТЕМ в последните години?
- EТЕМ е част от гръцката индустриална група Viohalco и е специализирана в производството на алуминиеви профили за различни приложения. Нашето основно продуктово портфолио включва архитектурни системи, от една страна, и, от друга - индустриални алуминиеви профили, сред които важна роля имат тези за автомобилната индустрия. Разполагаме с две производствени бази - в Гърция и България, но все повече нараства значението на производството тук. В разширение на съществуващия завод очакваме да монтираме и нова преса за екструдиране на алуминий. Това ще доведе до наемане на нови специалисти и работници. За пример - преди 5 години заетите в ЕТЕМ в България бяха 200, сега са 550 души.
Какви са инвестиционните ви планове?
- За последните шест години инвестициите в България са 58 млн. евро. Плановете предвиждат още инвестиции за 14 млн. евро, от които 7 млн. евро през 2014 г., а останалите - през последващите години.
Каква е вашата стратегия за развитие?
- Започваме да осъществяваме по-голяма специализация в сектора на производство на профили за автомобилната индустрия. Насочваме се към производство на готови продукти, готови за влагане в автомобилното производство, като за целта въвеждаме необходимите нови машини за допълнителна обработка на алуминиевите елементи и детайли.
Това по естествен начин определя факта, че вече ще работим директно с големи автомобилни производители като BMW, Mercedes по дългосрочни 15-годишни договори. Те имат стриктни изисквания и ще осъществяват сериозен контрол на продукцията на място.
Производството на по-технологичен, по-завършен продукт означава и по-висока добавена стойност.
Какви са обемите на производство в момента?
- През последните години производството ни в България съставляваше около 12-15 хил. тона, очакванията ни са през 2014 г. числото да достигне 20 хил. тона.
Как се разпределят основните производства във вашата производствена гама?
- Делът на профилите за автомобилостроенето вече заема до 40% от общия обем. При архитектурните системи 90% представляват фасадните системи.
Как се развива бизнесът извън България?
- Представени сме и работим активно както на Балканите, така и в Западна Европа.
Планираме да разширим нашата дейност в бившите съветски републики, като съвсем скоро предстои откриване на офис на компанията в Баку, Азербайджан.
На обекти в Европа на много места работим съвместно с наши фирми партньори от Гърция или България например.
Наскоро бяхме в Дубай. Той ще бъде домакин на "Експо 2020", което ще стимулира още повече строителството на престижни сгради в региона, за които можем да предложим подходящи архитектурни решения.
На какво залагате при производството и предлагането на продуктите си?
- На първо място е качеството. Зад всяка разработка и продукт стои работата на огромен екип от хора. При архитектурните системи особено важно е въвеждането на иновациите. Добър пример при фасадите е елементната фасада Е90, на базата на която създадохме специално за проекта "Капитал Форт" в София елементната фасада Е99, която премина през всички тестове и има необходимите сертификати за качество. Имаме интересни решения при вентилируемите фасадни системи за окачване на различни фасадни материали - стъкло, камък, композитен материал и др. Такива са системите ни Bravo, Vario, Forte и Respect.
Стремим се да бъдем близо до нашите партньори - инвеститори, архитекти, инженери и др., за да реагираме своевременно и да отговорим на техните нужди - разработка и производство на bespoke системи или модификация на съществуващи такива.
Съобразяваме се с нуждите на клиентите, които често са много различни.
Какви са иновациите, които планирате да въведете?
- Сред новостите трябва да споменем нашите планове за разработване на double-skin фасадни системи, по която задача работи нашият R&D екип.
Нека да обобщим - какви са плановете за развитие на ЕТЕМ за България?
- Ще продължим да инвестираме в България. Икономическите условия са добри, а и има добри квалифицирани специалисти. 2014 г. ще бъде важна година за нас - ще разширяваме производството и ще стъпваме на нови пазари в региона, разчитайки на качествени продукти и гъвкав подход.
Интервюто взе Николай Тодоров