По-скоро да започнем да изпълняваме водната стратегия
Резултатите в борбата със загубите на вода идват бавно, изискват се пет-десет години усилия и доста инвестиции

Г-н зам.-министър, продължават обществените обсъждания с представители на водния сектор на отрасловата стратегия за ВиК. Как се посрещат предложенията?
- Можем дълго време да се взираме в Стратегията за развитието и управлението на водоснабдяването и канализацията в България, да намираме недостатъци – дали това е най-доброто решение и дали няма по-добро такова. Възможно е. Някои вероятно в известна степен са разочаровани, че няма нещо изключително радикално и революционно в нея.
Истината обаче е, че това е един много последователен и смислен документ, който се базира на сериозен анализ. Сигурно има технически пропуски. Ако обаче бяхме започнали да я изпълняваме, досега щяхме да сме много, много по-напред. Моят призив всъщност е точно това – да започнем колкото се може по-скоро да изпълняваме колкото се може повече и по-пълноценно всички мерки, които стратегията предвижда, защото така ще се подобри състоянието на сектора.
По време на обсъждането на стратегията ми направи впечатление, че голямата част от коментарите, които получаваме, не всички, но част от тях, губят голямата картина и се взират в запетаите. Те бяха насочени към това дали правилно сме артикулирали определени термини, изпускайки същевременно голямата картина, а тя е абсолютно правилна. За мен зададената в стратегията посока е правилна. Разбира се, по време на обсъжданията имаше и много конструктивни коментари и релевантни предложения.
Има ли изработено общо мнение - ще има ли нов Закон за ВиК, или по-скоро поправки?
- Не съм против да има такъв закон, дори ще се радвам, ако това стане факт, но всяко нещо с времето си и съгласно приоритетите.
Да, безспорно Законът за водите е тежък и е променян много пъти. Дори в момента очакваме Народното събрание да приеме поредните изменения. Отделянето на регулацията на ВиК сектора в един закон ще бъде правилна стъпка от всяка гледна точка, но все пак трябва да кажем какво искаме да се случи с него. Затова е важно първо да приемем стратегията, след което в момента, в който това стане факт, да започнем работата по един нов закон. Имайки предвид опита ми, това отнема около две години.
Поводът за нашия разговор е международната конференция за загуби на вода - само по-висока цена на водата ли ще помогне, има ли и други способи?
- Определено не само по-високата цена може помогне в усилията за намаляване на загубата на вода. В практиката дори има дейности, които нямат никакво отношение към цената.
Въпросът с намаляването на загубите на вода е сложен, многопластов и многообразен. Той изисква страшно голямо отдаване на мениджмънта на компанията.
Имали сме много възможности да говорим за техническите детайли покрай намаляването на загубите, било то физически или търговски. Това е набор от много на брой дейности, изпълнявани от различни структури и звена в компаниите и затова координацията им трябва да е на възможно най-високо ниво. Част от тези дейности са нелицеприятни и не печелят популярност. Всъщност изискват кански труд, а резултатът е трудно постижим и невинаги е гарантиран. Затова моето мнение е, че въпросът със загубите се подценява. Подценява се навсякъде, дори и в най-добрите дружества.
Резултатите идват бавно. Изискват се пет–десет години усилия в една посока и доста инвестиции.
В заключение не само че по-високата цена може да не помогне, но даже имаме примери за това как след многомилионни инвестиции в мрежите на наши градове загубите са се увеличили. Т.е. когато се подходи без зониране, измервания и анализ, няма гаранция за резултатите.
Ще се реализира ли предложената програма за повишаване на капацитета на регулатора?
- В близките дни предстои да подпишем допълнително споразумение с Управляващия орган на оперативна програма "Околна среда", за да включим две нови дейности в проекта за подкрепа на реформата в отрасъл ВиК. Едната дейност е проучване за прекомерни разходи при прилагането на директивата за градските отпадъчни води. Втората касае повишаването на капацитета на регулатора.
Двете дейности са от национално значение. И двете ще имат изключително силен ефект както върху работата на сектора, така и върху паричните потоци. От една страна, добрата работа на регулатора означава висока ефективност на компаниите. От друга страна, резултатите от проучването за прекомерни разходи могат да намалят необходимите ни средства за инвестиции с между 500 млн. лв. и 1 млрд. лв. Така че важността на тези дейности е изключителна.
Ще има ли спешни промени в Закона за водите, за да могат да заработят асоциациите?
- До края на седмицата те трябва да бъдат подложени на второ гласуване в Народното събрание. Въпрос на дни е да бъдат приети.
Предложените промени в закона са много необходими. Чрез тях ще може да се отпуши процесът по изваждането на активите, който на практика представлява същността на реформата във ВиК сектора, и асоциациите ще бъдат изпълнени със смисъл.
На специална конференция с Кристофър Гасон бяха разгледани хибридните модели - доколко могат да се прилагат още сега или най-напред трябва да се реформира секторът?
- Такива модели за управление на сектора могат да се прилагат още сега и това може да бъде направено директно.
Това, което се опитахме да направим с тази конференция, беше да повишим разбирането на участниците в сектора, че такива възможности има и такива договори се прилагат и колкото по-високо е разнообразието им, толкова по-добре за целия сектор. Дали нещо е последвало от конференцията или не – това е въпрос на пазар и, ако искате, на манталитет и образованост. Нашата цел беше да повишим разбирането за тези модели и мисля, че го направихме доста успешно.
Кога се предвижда обявяване на същинските търгове за изработване на информационните системи за водния кадастър и за регистъра?
- За да бъдат изпълнени изискванията на Закона за водите, Министерството на регионалното развитие разработва Единна информационна система за ВиК услугите и регистър на асоциациите по ВиК и ВиК операторите, както и Информационна система за водностопанските системи и съоръжения.
Създаването им се изпълнява в рамките на проект "Подкрепа на реформата в отрасъл ВиК", финансиран от ОПОС 2007 - 2013 г.
В момента се разработват техническите задания за двете информационни системи. Обществените поръчки за избор на изпълнител на самите системи ще бъдат обявени в началото на следващата година.
По четирите язовира предстои ли започване на работа по някой от тях? Има ли неприключили процедури все още?
- Да, предстои започване на работа по тях. Разглеждаме тръжната документация за язовир "Пловдивци". До края на месеца експертен съвет трябва приеме идейния проект за язовир "Луда Яна". Вече е приет този за язовир "Студена". В проекта на бюджет на министерството за 2014 г. са предвидени 23 млн. лв. за изграждането на тези язовири.
Налага се преструктуриране на проекта. Ще се наложи и неговото удължаване, защото срокът за изпълнение е 2015 г., а дотогава няма да можем да го завършим.
Откога е в сила Наредбата за проектиране на канализационни системи?
- Наредбата за проектиране, изграждане и експлоатация на канализационни системи е изготвена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството през месец май тази година. Тя влезе в сила след обнародването ѝ в Държавен вестник на 4 юни.
Как може да представим информация от работата по мастерплановете?
- Мастерплановете ще бъдат приети до края на годината. Мастърплановете покриват 51 обособени територии. Към края на октомври са приети 31 мастърплана. Ще направим основната информация публична, защото беше изготвена не само за нас. Тя трябва да бъде лесно достъпна, за да може да се използва от регионите. Нека все пак изчакаме да се приемат, защото в процеса на приемането им могат да бъдат направени някакви промени.
Интервюто взе Николай Тодоров