През тази учебна година ще се дипломира нашият випуск №100
В последните години се обръща малко внимание на проблемите на средното професионално образование

Честит първи учебен ден, инж. Дончева! Как започвате новата учебна година?
- Благодаря, започваме учебната година, която беше открита от министъра на министерството на регионалното развитие на България Десислава Терзиева, с настроение, надежди и гордост. Настроението струи от погледите и усмивките на нашите ученици, на колегите, надеждите ни са свързани с успешна учебна година в резултатите както за учениците, така и за нас. Това означава състезания, олимпиади, конкурси и, разбира се, добре взети изпити. През тази учебна година ще се дипломира випуск №100 във вековната история на нашето училище. Надявам се, че ще отбележим подобаващо това събитие.
Кои са основните приоритети пред Софийската гимназия по архитектура и строителство "Христо Ботев" и какво е новото през 2013-2014 г.?
- Като училище със стогодишна история и традиции в подготовката на кадри със средно образование за строителството приоритетите ни са качествено и модерно професионално образование, съобразено с нуждите на пазара на труда, новите технологии и материали в производството, тенденциите в развитието на сектор строителство.
Какво е нивото на подготовка на завършващите ученици? Отразява ли се реализацията и резултатите от външното оценяване на финансирането на средните училища?
- Тази година завършиха 224 ученици, успешно положили държавните зрелостни изпити, и 153 ученици, успешно положили държавните изпити за придобиване на трета степен на професионална квалификация. От тях 32 завършват средното си образование с диплома "отличен", а 15 ученици са вече строителни техници, геодезисти и техник-озеленители с оценки "отличен" на държавните изпити. Много от завършилите ученици продължават образованието си в университетите у нас и в Европа, други започват работа, обикновено в семейните фирми, които "като правило" са строителни фирми.
Засега реализацията и резултатите от външното оценяване не се отразяват на финансирането на училищата. В момента се изчисляват едни средни аритметични стойности, без да се отчитат обективните обстоятелства, при които те са получени. Така в определена степен се заблуждава обществото относно реалните постижения на училищата. Трябва много внимателно да се анализират резултатите, за да се изгради стимулираща за образованието система на финансиране.
Как обучавате учениците на новостите в строителството - нови норми като еврокодовете например или нови продукти?
- Всяка година предприемаме стъпки за осигуряване на качествено професионално образование. Тази година започваме обучението на ученици от 12 клас за еврокодовете в стоманобетона. Програмата не е включена в задължителното им обучение, но предизвика сериозен интерес.
Миналата година предложихме допълнително обучение със специализиран софтуер за управление на строителството – Building Manager. Записаха се 2 групи ученици. Тази година групите са вече 9.
Продължава обучението по специализирания софтуер в строителството за изработване на чертежи Revit Architecture, както и обучението по предприемачество чрез учебни компании.
Как осъществявате връзката с бизнеса и съответствието с изискванията на практиката?
- Съвместната ни работа с бизнеса е от доста време и резултатите от това сътрудничество се отразяват на ежедневната ни работа в училище. С фирмите, които са наши партньори, организираме работни семинари и обучения на учениците от различните специалности, свързани с новите технологии и материали в строителството. Учениците посещават производствените им бази, строителни обекти, където се запознават практически с това, което са научили в класните стаи и учебните работилници.
Вече четвърта година ще участваме в проекта "Аз мога да строя", който се реализира със съдействието на Камарата на строителите в България. Винаги участваме с максимален брой екипи, които разработват проекти по избрана от тях тема и под ръководството на доказани специалисти – архитекти и инженери от фирми, членове на Камарата на строителите. Идеята на проекта е младите специалисти да усетят духа на професията, да се потопят в работата на екипа в офисите, да имат възможност да покажат своите смели идеи.
Тази година съвместно с Камарата на строителите в България и професионалните гимназии в сектор строителство разработихме нов учебен план за професия "строителен техник", като акцентирахме върху практическото обучение.
Подготвихме и нова програма по "Технология на строителството", съобразена със съвременните тенденции в бранша. Учебният план и учебната програма са утвърдени от министъра на МОН и влизат в действие от тази учебна година.
Можете ли да коментирате средното професионално образование?
- Професионалното образование е изключително необходимо на икономиката и обществото в България. За съжаление в последните години се обръща малко внимание на проблемите ни. Същевременно бизнесът изпитва голям глад за специалисти със средно професионално образование. Липсват специалисти и от професия "строител", а за съжаление и в професионалните гимназии няма желаещи да се обучават. В центровете за професионално обучение ситуацията е подобна.
Имате ли достатъчно възможности за подобряване на материалната база?
- Възможностите, които ни предоставя делегираният бюджет, не са малко, но съвсем не са достатъчни, за да се организира модерна материална база. Техниката и технологиите толкова бързо се развиват, а ние не успяваме със същите темпове да ги следваме. Необходимо е обществото да отделя много повече бюджетни средства за образование, за да отговорим още по-ефективно на съвременните изисквания на професиите, по които обучаваме в нашето училище. Благодаря на всички съмишленици, които ни подкрепят по пътя на успеха.
Разкажете ни за вашата инициатива за изработване на математическа линия за незрящи деца, и за обучението по предприемачество?
- Инициативата за изработване на математическа линия за незрящи деца беше на учениците от учебната компания на ХІд клас като част от обучението по предприемачество, което правим в нашето училище от 2007 г. по програмите на "Джуниър Ачийвмънт България" за обучение на младите хора в умения за създаване на малък и среден бизнес. Проучванията на членовете на компанията показаха, че децата с нарушено зрение не разполагат с чертожни инструменти. Свързаха се с екипа на училището в София, с тяхна помощ разработиха прототипа на линията. С подкрепата на печатницата на "Софарма" и Ротари клуб Витоша линията беше произведена и ще бъде предоставена безвъзмездно на децата от училищата в София и Варна. Учебната компания се представи много силно на националното състезание "Най-добра учебна компания на България 2013" и спечели първо място на състезанието за най-добър учебен социален бизнес. В този форум участваха още 2 учебни компании от нашето училище.
Голям успех постигнаха и учениците от професия брокер, които на европейското състезание на виртуалните предприятия се класираха на финала на седмо място сред най-силните.
Интервюто взе Николай Тодоров