Наличието на инфраструктура е решаващо за чуждите инвеститори
Германската BHTC изгражда завод за 42 млн. лв. в Икономическа зона София - Божурище
Г-н Андреев, в какво точно инвестира германската BHTC в икономическа зона София - Божурище?
- BHTC е съвместно предприятие, основано през 1999 г., между германските Hella KGaA Hueck & Co. и Behr GmbH & Co. KG и е сред ключовите производители на контролни панели и уреди за обслужване и управление на климатични инсталации. Основни клиенти на компанията са големите производители на автомобили като тези от групата на "Фолксваген", "Мерцедес-Бенц", "Порше", "Дженеръл мотърс" и др. Освен централната производствена база в гр. Липщадт, Германия, BHTC има подразделения още в САЩ, Китай и Индия.
Инвестицията в България включва изграждане на ново производствено предприятие и развоен център за производство на уреди за обслужване и управление на климатични инсталации за автомобили и камиони на стойност над 42 млн. лв. Строителството е в ход и се надяваме следващата година да имаме една модерна работеща производствена база.
Как България и Национална компания индустриални зони (НКИЗ) привлече компания като BHTC?
- Като цяло инвеститорът от Германия направи проучване в няколко държави от региона и разгледа много варианти, а външен консултант изготви анализ на предимствата и недостатъците на всяка от тях. Процесът на взимане на решение беше дълъг и сложен и продължи около година, изминавайки стандартните процедури. След избора на България като инвестиционна дестинация, BHTC стартираха оценки на терени около София и Пловдив. Представителите на инвеститора искаха много точна информация и срокове за изпълнение на инфраструктурните проекти. За тях и за нас беше важно, че това, което се залага като срокове, е реално изпълнимо. BHTC е част от производствена верига на автомобилната промишленост и поради тази причина не могат да си позволят да нарушават срокове на доставки.
Всъщност какво предложихме ние - подходящо местоположение, добра база с развита инфраструктура, съкращаване на срокове и допълнителни услуги, които съпътстват процеса на реализиране на една инвестиция, съдействие и партньорство.
Мисля, че именно това оцени германската компания Berh – Hella Thermocontrol GmbH (BHTC), която вече започна изграждането на своя завод, като се очаква той да заработи през пролетта на 2014 г., а в дългосрочен план се предвижда създаването и на развоен център към него.
Какво предвижда изграждането на инфраструктурата на икономическата зона?
- Предвижда се инфраструктурата да бъде изградена на няколко етапа, като първият етап се реализира в част от имота с площ от 581 дка, разположен в близост до жп прелеза на бул. "Европа". През настоящата 2013 г. като първи етап ще бъде изградена базовата инфраструктура, която ще посрещне изискванията на вече заявения инвеститорски интерес.
Зоната е проектирана с предимно производствено предназначение като база за развитие на високотехнологични и екологично чисти производства. Предвидени са също интермодален терминал с връзки към пътния и жп транспорт, високотехнологичен парк и административен център.
Като цяло началото на проекта Икономическа зона София–Божурище е поставено с придобиването на имоти от Министерство на отбраната с отпаднало предназначение, като първият е апoртиран в капитала на НКИЗ в края на 2010 г.
Що се отнася до изграждането на инфраструктурата, НКИЗ разполага със собствен финансов ресурс, предназначен именно за тази цел.
В какво състояние е в момента инфраструктурата и уредеността на зоната?
- Към момента територията се обслужва от съществуваща инфраструктура и за началния етап на строителство тя е достатъчна – това са път, ел. енергия, вода. НКИЗ вече е получила официални потвърждения за всички основни външни комунални услуги – два електропровода по 20kV, два водоснабдителни тръбопровода, снабдяване с природен газ. Тече процедура във връзка с предвиденото изграждане на местна пречиствателна станция за отпадни води (ПСОВ). Телекомуникациите ще бъдат осигурени от оптични трасета, като ще се вземе предвид бъдещия растеж на икономическата зона и предстоящия напредък в IT решенията и очакванията на клиентите.
Съобщавате за собствен интермодален терминал и жп линия?
- Както е известно, границата в югоизточната част на имота е съществуваща жп линия и тя осигурява свързаност с националната жп инфраструктура. С компетентните органи е съгласувана възможността за отклонение към нашата зона.
Същевременно ние сме определили една територия от около 400 дка, която е най-подходяща за изграждане на интермодален терминал. Все още няма точни разчети, но реализацията на такъв проект изисква значителни средства. Предвид обстоятелството, че изграждането на такива терминали в различни точки е ангажимент на нашата страна, ние не изключваме възможността за подобен проект да бъдат използвани и средства от европейските фондове. Друг алтернативен вариант е за осъществяването на този проект да бъде привлечен като партньор частен инвеститор. В тази връзка НКИЗ в изпълнение на своята маркетингова програма, активно представя проекта за интермодален терминал на големи български и чуждестранни компании с основен предмет на дейност транспорт и логистика.
Кои са предимствата на Икономическа зона София - Божурище?
- Понастоящем НКИЗ управлява общо осем проекта, като три от тях са зони със специфичен митнически режим – това са свободните зони в Русе, Видин и Свиленград. От другите пет Икономическа зона София–Божурище е най-големият, по който НКИЗ работи в момента - тя е с обща площ от 2550 декара, със статут индустриална и бизнес зона.
Предимство на Икономическа зона София–Божурище, от една страна, е нейното разположение. Зоната се намира на 13 км от центъра на София, на 23 км от летище София, и е в непосредствена близост до международна пътна артерия, свързваща Европа с Азия. Връзката с околовръстния път на София осигурява достъпа до автомагистралите "Хемус" и "Тракия". В момента се разглежда възможността за свързване на западната дъга на околовръстния път с нашата територия.
Принципно стратегическото местоположение, изградената модерна инфраструктура, както и състоянието на работната сила са сред решаващите фактори за избора на една зона като подходящо място за инвестиция. Но когато се взема такова решение, се извършва комплексна оценка на условията, като не на последно място са сигурността и доверието, което се изгражда между партньорите в хода на преговорите.
Интервюто взе Николай Тодоров