Facebook YouTube
Регистрация

Метростанциите са сложно архитектурно, строително и техническо съоръжение

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 27.05.2013, Автор: Интервюто взе Николай ТОДОРОВ
[1127 прочитания]

Фотограф: Мария Съботинова

Арх. Серафимов, каква е връзката между конструкцията на една сграда и т. нар. представителна архитектура, между простите конструктивни решения и архитектурните идеи?
- Понятието представителна архитектура за мен не съществува. Toзи израз някак си навлезе в езика в годините на прехода. Сякаш има някаква тържествена и значима архитектура. Незначителна архитектура по принцип няма. Това е като т.нар. панелна архитектура, за която говорим с неприязън. Цял свят работи с панели, дори окачените фасади са готови монтирани елементи.

Простите и логични конструктивни решения в добрия смисъл на думата са най-добрите, както и простите архитектурни решения са по-добри от безкрайно сложните. Трудното е да се намери симбиозата между двете. В простите архитектурни решения се налагат основополагащи понятия - пропорции, ритъм и др., които носят белега на значимата архитектура. В това е майсторлъкът", тъй като конструкция и архитектура са неразделно свързани и опитният архитект трябва да намери и използва тази връзка за постигане на своите естетически виждания.

Може ли да коментирате ролята на метрото като градообразуващ фактор?
- Столичната управа направи изключително много за развитието на метрото през последните години. Това е най-бързият и най-евтин градски транспорт.
Метростанциите и лъчовете на метрото са сериозен градообразуващ фактор. Все още в България обаче не отчитаме притегателната сила и градообразуваща роля на инфраструктурата, в частност на метрото.

Например метростанция 22 в момента изглежда като камък в блато - насред незастроен район. Тя обаче ще даде начало на сериозно развитие на зоната, ще подобри облика на средата и ще инжектира нови качества в околните терени. Зоната ще стане идеално място за логистични дейности или офиси, тъй като е едновременно до аерогарата и с добра връзка с центъра благодарение на метрото.

Метрото на София засега е проектирано като лъчева система. Рингова част все още няма и не зная дали е предвидена. Но най-ефективното ползване на метрото е свързано със смесена система - рингова и лъчева, което позволява обхващане на по- голяма територия от града. Преди много години дори имаше, сега вече изоставена, идея за използване на тогава съществуващата околовръстна железница като ринг.

Какво е най-характерно за проектите на МС 22 и МС 23?
- И двете метростанции са надземни, както и трасето между тях. Като сгради те имат съществен принос във формиране на архитектурната среда.
Концепцията за формата им е базирана на идеята за скорост и движение - най-близките асоциации до представата за метро. Опитахме се да покажем спецификата на функцията чрез архитектурното решение при стриктно спазване на голям брой технически изисквания. Трябва да подчертаем, че работата по проектите е всъщност търсене на естетическо решение на едно изключително сложно строително и техническо съоръжение.

Метростанция 22 е междинна - точно в оста на улицата. Входните вестибюли премостват улицата, а достъпът се реализира по два ескалатора, стълбища и асансьори.
Различно е положението при метростанция 23 при терминал 2 на аерогара София. За гостите на София метростанция 23 е първата им среща със столицата. Тя е почти два пъти и половина по-голяма от МС 22 поради разполагане на бретел. Връзката с летището е на ниво оперативен салон откъм страната на заминаващите пътници.
Интересен факт е, че в момента полосите за излитане и кацане на летището са невидими за пътниците от новия терминал. Затова направихме входния вестибюл като остъклена полусфера, откъдето се разкриват великолепни гледки към пистите и Стара планина.

В момента на по-голямата част от трасето са изпълнени колони и вече започват да се монтират сглобяеми стоманобетонни греди. Едновременно се работи на различните части от трасето и метростанциите.

Задачата е много отговорна и това се отчита както от нас - проектантите, така и от строителите. Бих желал да отбележа, че строителите си вършат работата с изключително чувство за отговорност и с уважение към работата на проектантите. Също така от страна на "Метрополитен София" имаме непрекъснат контрол и съдействие с цел своевременно и качествено завършване на обектите.

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 5 | септември - октомври 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от Градът.bg