Предложихме нови проекти във всички оси на оперативна програма "Транспорт"
За скоростни железници работим в средносрочен план

Г-н Московски, кои са новите проекти в оперативна програма "Транспорт", предложени на Комитета за наблюдение в началото на юни? Кои от тях са основни и кои - алтернативни? Железопътният сектор предложи ли допълнителен проект?
- На последното заседание на Комитета за наблюдение по ОП "Транспорт" фактически се взе решение да бъдат включени нови проекти във всяка от приоритетните оси. Целта е да има възможност който от тях е в по-напреднала фаза на подготовка, да се реализира с европейски средства. В тази връзка в приоритетна ос 2 бе включен проектът "Автомагистрала "Калотина - София". Той е разделен на три участъка – "Западна дъга на софийски околовръстен път", "Северна скоростна тангента" и "Калотина – софийски околовръстен път". Общата дължина на трите участъка е около 75 км, а индикативната му стойност – 380 млн. евро. На същото заседание бе взето принципно решение за разширяване обхвата на съществуващия проект за софийското метро. Също така бяха включени нови проекти и в приоритетна ос 4 – "Подобряване на условията за корабоплаване по морските и вътрешните водни пътища".
Със съдействието на нашите партньори от Европейската комисия бе взето и важното решение част от проекта "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив – Свиленград – турска/гръцка граница и оптимизиране на трасето за скорост 160 км/ч" да бъде включен в обхвата на оперативната програма. Това ще позволи този толкова важен инфраструктурен проект да бъде завършен с европейски средства, без да се натоварва националният бюджет.
Какво ще се случи с проекта "Пловдив - Бургас"?
- Както знаете, възложителят Национална компания "Железопътна инфраструктура" прекрати търга за рехабилитацията на железопътната инфраструктура по участъците на железопътната линия Пловдив – Бургас. Прекратяването на процедурата не означава, че се прекратява и проектът. Ще се наложи възложителят НК "Железопътна инфраструктура" да повтори търга.
Какъв е графикът на проектите от ОП "Транспорт"? Отпада ли от тях интермодалният терминал в София? А този в Русе?
- Графиците на проектите, които са в изпълнение, са ясни – разширението на метрото трябва да бъде завършено до 2012 г., строителството на магистрала "Тракия" – до 2013 г., а железопътният проект "Свиленград – турска граница" – до 2012 г.
Същевременно усилията на управляващия орган на ОП "Транспорт" в лицето на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията са насочени към ускоряване на процедурите по подготовка на проектите. До края на годината се очаква да бъдат обявени тръжни процедури за железопътната линия София - Пловдив, автомагистрала "Марица" и VTMIS - система за управление на корабния трафик.
МТИТС никога не се е отказвало от изграждането на интермодалния терминал в София. Проектът беше забавен поради жалби на граждани срещу подробния устройствен план. Съдът се произнесе в полза на МТИТС, което означава, че ще можем да започнем с реализацията му. В момента проектът е в подготвителна фаза, като следва да се преценят сроковете за неговата подготовка – решение по ОВОС, приключване на проектирането, провеждане на отчуждителните процедури. След което трябва да се приключи с подготовката на тръжната документация за проектиране и строителството на първата фаза.
Интермодалният терминал в Русе е проект, чиято подготовка се изпълнява по програма TЕN-T на Европейската комисия. Той никога не е бил в обхвата на ОП "Транспорт".
Каква е политиката на министерството по ИСПА проектите:
* Дунав мост 2
- Според условията на договора по ФИДИК, съгласно които се изпълняват проектантските и строително-монтажните работи, изграждането на моста следва да приключи до 9 юни 2011 г. Съгласно актуализираната работна програма, представена от изпълнителя, оценката за реалистичния срок на завършване на моста е декември 2011 г., тъй като и в настоящия момент се проявяват различни причини за забавяне, основната от които е затруднението на изпълнителя да осигури подходящи земни маси за изграждане на предвидените по проект насипи от пътната и железопътната инфраструктура.
Смятам, че завършването на моста е реалистично в рамките на 2011 г., така че през 2012 г. да приключи въвеждането му в експлоатация в тясна координация с румънската страна. Още повече че със съвместното посещение на обекта от министър-председателите на България и Румъния през февруари т.г. бе демонстрирана твърдата решимост и на двете държави да завършат съвместно този проект с общоевропейско значение, без да допускат нови забавяния в графика на изпълнение.
Всичко това се оценява и от европейските ни партньори, които дадоха принципното си съгласие проектът да получи удължаване на финансовия си меморандум. В момента изготвяме и ще изпратим до септември на настоящата година мотивираното си предложение на ЕК, което ще бъде съгласувано с румънската страна и подкрепено с обосновка на базата на работните програми и жалонните етапи за завършване на обекта.
*жп проекта Пловдив - Свиленград от Крумово до Първомай
- Изпълнителят е поискал удължаване на времето за завършване след 18 ноември 2009 г. Последното издадено решение за удължаване на времето за завършване е до 18 юли 2010 г., но без право на допълнително заплащане. Поради продължаващи проблеми главно с отчуждителните процедури и късно издаване на разрешение за строеж на подстанция Крумово този срок не може да бъде спазен. Изпълнителят е предал нова ревизирана работна програма, сочеща 4 юни 2011 като срок за завършване на проекта.
* жп проекта Пловдив - Свиленград от Първомай до Свиленград
- В момента изпълнителят "Асталди" на фаза 2 от жп проекта Пловдив - Свиленград в частта Първомай - Свиленград наваксва закъснението по представянето на проектните документи за преглед и одобрение от възложителя, бенефициента и инженера. Строителни работи се изпълняват в отсечката от Първомай до Димитровград (29 км). Осигурено е пълно прекъсване на движението на влаковете за периода 1 април 2010 г. до 15 декември 2010 г. в участъка Първомай - Димитровград. Извършва се проектиране за всички участъци от трасето по договора.
Друг важен въпрос касае решението по "Натура 2000" за фаза 2 на проекта, което е издадено от Министерството на околната среда и водите с предвидени смекчаващи мерки по време на строителството. Решението оказва значителен ефект върху изпълнението на договора и се налагат промени в тръжния проект и изграждане на канал при Харманли. По предварителни данни от изпълнителя това ще доведе до нови технически решения и съответно до допълнителни разходи и време. В резултат на продължителни преговори между страните по проблемите по договора, свързани с решението по "Натура 2000", проблемите с пресичането на автомагистрала "Марица" и проблема с одобрението на идейния проект от община Димитровград, както и проблемите по паричния поток на изпълнителя, беше изготвен документ, наречен Меморандум за разбирателство, в който е променен обхватът на договора за осигуряване на необходимите изменения ("Натура 2000", магистрала "Марица", Димитровград, компенсиране на необходимите допълнителни работи). На 18 януари 2010 г. документът е подписан от възложителя по договора. Този документ е споразумение между страните и ще послужи като база за прецизно изчисляване на различните елементи от обхвата и съответните им стойности, което ще бъде официализирано чрез допълнително споразумение към договора. Завършването на проекта е предвидено за края на 2011 г. Програмата предвижда завършване на работите по колкото е възможно повече участъци до края на 2010 г. с цел ускоряване на работите по договора и усвояване на максимум средства по ИСПА в срока на приемливост на разходите.
Подписан ли е адендум за магистрала "Люлин"?
- Предвиденият график на дейностите за завършване на проекта са залегнали в допълнително споразумение към договора с изпълнителя на строителството. Клаузите на споразумението предвиждат усвояване на средствата от безвъзмездното финансиране по ИСПА до края на 2010 г. и обвързват изпълнителя със строги санкции при неизпълнение на тези ангажименти. С решение на Народното събрание бяха подкрепени мерките за завършване на проекта, включително и осигуряването на допълнителен финансов ресурс от държавния бюджет. Необходимото допълнително финансиране от държавния бюджет за завършване на проекта възлиза като цяло на 86 млн. лева, като за 2010 г. са необходими 62 586 560 лева. Допълнителното споразумение ще бъде подписано след реално осигуряване на средствата в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" за разплащане с изпълнителя.
Има ли промяна в политиката на страната по отношение на ЕRTMS системите? Докъде е стигнала България в прилагането им? Кога страната ни ще има високоскоростни железници?
- Както знаете, МТИТС и управляващ орган на ОП "Транспорт" обяви тръжна процедура с предмет изготвяне на стратегия за внедряване на Европейска железопътна система за управление на трафика. Договорът с избрания изпълнител е подписан на 2 юли 2010 г., предстои да започне работа по проекта. Целта е България да има ясни стъпки как във времето ще се изгражда тази система и на какво ниво ще бъде изпълнявана по отделните инфраструктурни проекти.
По отношение на високоскоростните железници – ще работим в средносрочен план България да има железни пътища по основни трасета (София – Пловдив, Пловдив – турска граница, Видин - София), позволяващи скорост от 160 км/ч.
За да приложим изпълнението на ос 22, кои проекти трябва да заложим?
- В момента тече изпълнението на проект "Проучвания относно изграждането на железопътен приоритетен проект № 22". Това е многонационален проект, който се финансира по линия на Програма TEN-Tна Европейската комисия. Бенефициенти на проекта са България, Гърция, Румъния и Унгария. Дейностите по този проект от страна на България включват изготвянето на предварителни проучвания за модернизиране на жп линията Радомир – Кулата. Това е фаза 2 на проекта, която се предвижда да стартира през 2011 г., след приключване на фаза 1, за която отговаря Гърция в качеството си на координатор на проекта. (Фаза 1 включва социално-икономическа, търговска, оперативна, техническа и финансова оценка за модернизиране на приоритетна жп ос 22).
Другият проект, който попада в обхвата на железопътна приоритетна ос 22, е жп линията Видин - София, проектирането на която е включено в ОП "Транспорт" през настоящия програмен период. В рамките на следващия програмен период се планира и строителството.