„Визия за София“ с анализ за ефективността на обществените обсъждания
Повече от половината обществени обсъждания са на градоустройствени теми
„Визия за София“ публикува изследване за ефективността на обществените обсъждания на проекти, устройствени планове, нормативни актове, политики и инициативи на Столичната община. Целта е да бъдат разработени мерки за подобряване на ефективността на обществените обсъждания и консултации като форма на информиране, консултиране, включване и сътрудничество на местната власт с гражданите. Анализът оценява обществените обсъждания според пет индикатора: прозрачност, относимост, възможности за включване, отчетност и гъвкавост.
Резултатите показват, че Столична община предлага възможности за дискусия с гражданите чрез различни форми на обсъждания. Превес имат теми, свързани с процеси в общината за сметка на теми, които в момента са актуални в медиите и публичното пространство. За осигуряване на публичност за планирани обществени обсъждания се използват задължителните базисни възможности за публикуване и разпространение на информацията. Препоръките са свързани със засилване на фокуса върху предоставяне на достатъчно възможности за онлайн достъп и участие и систематичното публикуване на обратна връзка след края на обществените обсъждания.
От анализа на събраните данни става ясно, че към момента обществените обсъждания целят повече информиране и консултиране с гражданите. Затова като възможни следващи стъпки на развитие се посочват осигуряването на предпоставки за включване на гражданите в сътрудничество и овластяване на гражданите като носители на експертиза. За тази цел могат да се използват както съвременни дигитални инструменти за информиране с персонализирана, полезна, точна, надеждна, актуална, ценна информация, така и за включване – чрез електронно гласуване и модерни подходи за формулиране не решения (deliberative poll, co-creating, design thinking, crowdsourcing).
Препоръчва се повишаване на публичността, прозрачността и отчетността чрез разнообразяване на формите и каналите за комуникация с гражданите. Таргетирането на повече и разнообразни групи може да стане чрез съчетаване на различни форми на онлайн и офлайн комуникация, които да обогатят открития диалог. За целта докладът посочва нуждата от осигуряване на повече финансови и човешки ресурси за дигитализация на процеса на обществени обсъждания и предоставянето на информация в машинно-четим формат, където е възможно.
От всички наблюдавани обсъждания за периода на изследването (42 броя) 51,9% са организирани от Столична община, а останалите от 48,1% (39 броя) от районните администрации. Делът на обществените обсъждания, проведени „на живо“, „лице в лице“ е 64,2% (52 броя), а делът на писмени консултации е 35,8% (29 броя). Повече от половината обществени обсъждания са на теми от градоустройството (51,86%) – инвестиционни проекти, визи; но има и обсъждания, свързани с транспорт (13,58%), финанси и общинска собственост (9,88%), култура (9,88%) и образование (6,17%) .
Резултатите от изследването, свързани с популяризирането, публичността и прозрачността показват, че в 97,5% (79 броя) от наблюдаваните обществени обсъждания, съобщенията са публикувани на страницата на СО или НАГ в установените срокове. Само в 11% (9 броя) от случаите не е изпълнен 14-дневния срок за публикуване, определен в Наредбата за обществените обсъждания. Обикновено се публикува съобщението и заповедта на кмета, но без прилежащите документи. При градоустройствените проекти само в 56% от случаите е публикувана предварително графичната информация, виза или съответно документът, който ще се обсъжда. При писмените консултации в 100% от случаите проектите за наредби са публикувани предварително.
Изследването разглежда и до каква степен обсъжданите теми са важни и съществени за гражданите. Трите теми, по които са постъпили най-много становища за разглеждания период са: Проект на Система за прием на ученици в първи клас в общинските училища на територията на Столична община (230 броя); Задание за изменение на Общия устройствен план на Столична община (29 броя); Намерение за поемане на общински дългосрочен дълг, свързан с изпълнението на проект „Изграждане на инсталация за комбирано производство на енергия в София с оползотворяване на RDF отпадък (16 броя). Докладът препоръчва провеждане на консултации по възможно най-много актуални теми и проблеми в дневния ред на гражданите с цел мотивиране на участието им в конструктивен и позитивен диалог.
Разгледани са възможностите за включване в обществените обсъждания и различните видове бариери, които пречат за участие на различни групи от хора, породени от географски, физически, културни или дигитални причини. През изследвания период 3/4 районните администрации са провели обществени обсъждания по различни теми, което показва много добър териториален обхват. В 2 от общо 11 обсъждания има независим модератор, а в останалите случаи дискусията се води от кмета или друг представител на администрацията, която е заинтересована страна и по-трудно модерира дискусията обективно. Препоръчва се използването на професионални модератори при казуси с конфликтни теми, където са застъпени конфликтни интереси и трябва да се постигне баланс на мненията и консенсус относно решението. Друга препоръка е свързана с осигуряване на достъп за хора с увреждания до всички събития, както и поставяне на проблемите на различните малцинствени групи и чужденците в София като предмет на обществени обсъждания.
Един от отбелязаните проблеми е представителността на обществените обсъждания, пряко свързана с пасивността на обществеността. От прегледа на публикуваните протоколи и наблюденията на живо средният брой присъстващи е 15 души, което е оценено като недостатъчно за важни за столицата теми. Наблюденията показват, че мнозинството е пасивно поради различни причини – липса на време, семейни ангажименти, други интереси или липса на вяра в реалната възможност за включване в процеса на взимане на решения. В 45% от случаите, обществените обсъждания се провеждат в извънработно време, което за определени активни граждани е удобно, а в други случаи е допълнителен фактор за ниското равнище на участие в обществените обсъждания. За да се преодолее този проблем е необходимо да се търсят начини за включване на по-големи групи от обществото, като се улесни техния достъп чрез модерни и технологични форми на участие – онлайн регистрации, анкети, стрийминг, известявания и други, както и чрез предоставяне на обратна връзка по проведените обществени обсъждания.
Обратната връзка е ключова по отношение на отчетността – регистрирана като посока за развитие на Столична община при провеждането на обществените обсъждания. В 34,7% от изследваните случаи има публикувана обратна връзка, от нея в половината има обобщени резултати, а в 15% от случаите са публикувани аргументите за приемане или отхвърляне на мнението на гражданите. 12% от получените становища променят крайното решение. В този процес ключова важност имат достъпното представяне на информацията и управлението на очакванията на гражданите – поставянето на ясни цели и рамки на процеса. Гражданите от самото начало трябва да имат ясно структурирана информация за процеса на вземане на решения, за да не бъдат разочаровани от своето участие в него.
Обобщените резултати от документалното проучване и теренната работа показват придържане към подзаконовата нормативна рамка, касаеща обществените обсъждания. Формите на обществени обсъждания, използвани от отделните структури на СО са предимно пасивни: информиране, публикуване на информация в интернет страниците на СО и национални медии. Докладът препоръчва засилено използване на интерактивни форми на взаимодействие – „лице в лице“ и в социалните мрежи. Промяната на еднопосочния модел на комуникация в интерактивна и двупосочна изисква и инвестиции за осигуряване и обучение на човешки ресурс, който да комуникира активно с гражданите по техните мнения и препоръки.
Друг фактор, който може да подпомогне значително мотивираното и позитивно включване на гражданите в управлението на града е подобряване на предоставяната информация чрез отворени данни. Откритата и прозрачна местна власт е посочена в аналитичната част на изследването като гаранция за засилено гражданското участие. Отворените данни като част от предоставянето на обществена информация предполагат, че властта и гражданите са партньори във взаимодействието и имат равен достъп до работните ресурси, затова и институциите трябва да споделят своите ресурси, включително и данните. Когато са добре приоритизирани и фокусирани към важните обществени проблеми, отворените данни имат потенциала да създават полезна прозрачност. Това означава, че в този процес гражданите постигат две цели. Първата е свързана с обучението: хората осмислят процеса на формулиране и вземане на решения и достигат до свои изводи, които им дават възможност да формират адекватна позиция. Втората е свързана с подпомагането на заинтересовани страни като бизнес и институции да придобиват по-прецизна и пълна представа за предпочитанията и нуждите на гражданите, като по този начин стават по-ефективни в справянето с тези нужди и допринасят за интелигентния растеж на града.
Методологията на изследването включва пряко наблюдение на обществени обсъждания, кабинетно проучване, преглед на отчети и други документи за проведени консултации, както прилагането на правила за провеждане на обсъжданията. Анализът е извършен на базата на документално проучване на 81 обществени обсъждания и консултации, проведени за период от една година (от 01.09.2017 г. до 01.09.2018 г.) и пряко наблюдение на 8 обществени обсъждания в периода от 01.10.2018 г. до 30.11.2018 г. Анализът на събраната информация се фокусира върху участието на заинтересованите страни при провеждане на пасивни консултационни методи на обществени консултации. Събрана е и първична информация от заинтересовани страни чрез теренно проучване с участие на наблюдатели при активните консултационни методи на обществени консултации. За целта са разработени въпросници (оценъчни списъци) и модел за статистическа оценка и анализ на резултатите. Анализирани са и модели, използвани в други градове за провеждане на ефективни обществени обсъждания. Изследването се реализира от експертен екип Управление в Стъпка 3 и 4 на Визия за София – НПО Линкс. Резултатите на изследването не са представителни за целия град, защото има различни форми на обществени консултации, които не са отразени в Единния регистър на Столична община – например обществените дебати по програма „Европа“ на Столична община.
Пълният доклад от изследването можете да видите тук