UDF 2019: Стартира процес по регенерация на района около Централна гара София
Специализиран експертен съвет обсъжда Обемно-устройствено проучване и концепция за нов ПУП на зоната, южно от бул. „Мария Луиза“
Районът на Централната гара София има голям потенциал за развитие при умело градско планиране и прилагане на подходяща стратегия за инвестиции, които да променят коренно имиджа на територията и да я превърнат в предпочитано място за работа, живеене и отдих. Това обяви арх. Ангел Захариев, управител на „АиА Архитекти“ по време на Urban Development forum 2019. Вече е готов проект за Обемно-устройствено проучване и концепция за изменение на ПУП на зоната южно от бул. „Мария Луиза“, който се обсъжда от Специализиран експертен съвет на 2 октомври.
Разработката има за цел да стартира процеса по регенерация на района на Централна гара София и на северните територии на града, заяви арх. Ангел Захариев и посочи, че основа за изготвянето й е послужил първопремирания им проект в международния конкурс за Вторичен градски център – ВИЗАР 2018. Целта е тази територия да стане атрактивна за инвеститори, и да се превърне от „задния двор“ в „новия център“ на София. В момента районът на централна гара София страда от дългогодишен упадък, дължащ се на значително намаляване на броя на пътниците, лоша поддръжка на околното пространство, трайно присъствие на маргинални групи обитатели; функционални недостатъци на реализирания проект от 1974 г., липса на връзки с териториите на север от гарата и пр.
Водещите послания на проекта, са:
- Градско пространство за хората вместо за автомобилите;
- Подобряване на функционирането на предгаровото пространтсво;
- Подобряване на имиджа чрез инвестиции в публична градска среда и паркове;
- Пешеходно свързване на територията с центъра и зоните на север;
- Създаване на "дестинация" със ситуирането на важни за града културни и развлекателни обекти;
- Планиране на подходящ функционален микс за оживяване на пространството 24/7
- Планиране на подходящите структури и сгради с иновативна архитектура;
- Респект към традиционната среда и наследството на архитектурния модернизъм.
Обхватът на проекта
Обемно-устройственото проучване включва доразработване на конкурсното решение, определяйки очертанията и обемите на бъдещото застрояване с параметрите на застрояване, предложение за предназначение на имотите, предложение за промяна на уличната мрежа. Към обемно устройственото проучване са формулирани специфични изисквания към оформянето на градската среда, специфични изисквания към застрояването и оформлението на фасадите, озеленяването, паркирането и използването на покривите, посочи арх. Ангел Захариев. Проектантският екип предлага и концепция за достъп и транспортно обслужване на територията с обхват: бул.”Мария Луиза” - бул.”Данаил Николаев” - ул.”История славянобългарска”, както и прилежащите улици и кръстовища. В нея се предвижда: изнасяне на транзитния автомобилен трафик в северна посока зад гарата към ул.”История славянобългарска”, максимално успокояване на трафика по бул.”Мария Луиза” в зоната на централна гара, изследване на възможностите за обслужване на кв.90, кв.91, кв.93, кв.80 и кв.79.
Следващите стъпки
На базата на Обемно-устройственото проучване следващите действия на Столична община ще бъдат насочени към:
- възлагане на изменение на ПУП на кварталите в обхвата на разработката;
- приемане на план-програма за проектиране и изпълнение на транспортна инфраструктура в района на Централна гара София;
- предприемане на стъпки за изменение на Общия устройствен план на гр.София по отношение на класа на основните транспортни артерии в района;
- предприемане на стъпки за привличане на частни инвеститори;
- откриване на процедура за публично-частно партньорство за изграждането на нова Концертна зала;
- проектиране и изпълнение на конкретни проекти за градска среда, пътна и техническа инфраструктура.
Концепцията за достъп и транспортно обслужване
Анализирайки съществуващото състояние на транспортната инфраструктура и потенциалът й за развитие, предложената концепция за достъп и транспортно обслужване в района на централна ЖП гара София има за цел да подобри транспортния достъп до северните райони на града; да преодолее съществуващата „граница” в градската среда - ЖП линиите; да пренасочи транзитния трафик от пространството пред гарата на север; да освободи ново място за пешеходни простраснтва и градски паркове. За постигането на тези цели са определени конкретни мерки:
1.Изнасяне на транзитния автомобилен трафик от бул.”Мария Луиза” в участъка между бул.”Христо Ботев” и „Лъвов Мост”.
2. Облекчаване трафика и движението при кръстовището на бул.„Сливница“ при „Сточна гара”.
3. Натоварване на бул.”История славянобългарска” и оживяване на териториите северно от Централа ЖП гара София.
4. Създаване на нови транспортни връзки към територията на север от Централна ЖП гара София.
5. Създаване на оптимална организация на движението за обслужване в района на юг от Централна ЖП гара София.
6. Създаване на нови обществени пешеходни пространства и паркове, които да насърчават пешеходното движение, използването на масов градски транспорт, придвижването с велосипед и други видове екологични маломерни превозни средства.
За изпълнение на мерките са формулирани конкретни проекти за изграждане на транспортна инфраструктура, групирани в три реалистични фази на изпълнение:
Фаза 1: 2020 г. – 2021 г.
Фаза 2: 2022 г. – 2024 г.
Фаза 3: след 2025 г.
Част от проектите са залегнали в действащите устройствени планове – ОУП и ПУП, за друга част е необходимо да се инициира промяна в действащите планове, включително и в ОУП, коментира арх. Захариев. Очаквайте още подробности за проекта!
Повече информация за представените материали и презентации на Urban Development Forum 2019 - в прикачените статии.
Повече за Urban Development Forum2019 и неговата програма - тук