РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ продължава като водеща консултантска компания
Интервю с Пламена Вълнарова, собственик и изпълнителен директор на РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ

Пламена Вълнарова, собственик и изпълнителен директор на РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ
Пламена Вълнарова и Севдалин Вълнаров
Пламена Вълнарова завършва бакалавърска програма „Икономика на строителството“ в Икономическия университет - Варна, а през 2008 г. - магистърска програма „Икономика на недвижимата собственост“. През 2014 г. придобива втора бакалавърска степен - инженер по съдебно-експертен инженеринг във ВСУ „Черноризец Храбър“. До 2008 г. работи в публична администрация във Варна, а след това - в „Рубикон инженеринг“ АД. От септември 2018 г. е собственик и изпълнителен директор на компанията.
Г-жо Вълнарова, РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ има сериозна история в строителния надзор и консултантската дейност. Може ли да припомним накратко основните факти от фирмената бизнес история?
- РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ е създадена през 1999 г. във Варна от Севдалин Вълнаров. Тази година се навършват 20 години от учредяването на фирмата. През 2015 г. фирмата регистрира клон в София, през 2017 г. - в Белград и Скопие, през 2018 г. - в Осиек, Хърватия. На постоянен трудов договор във фирмата работят над 25 висококвалифицирани специалисти с богат опит в проектирането, строителството, инвеститорския контрол и строителния надзор, над 90 инженери са ангажирани с граждански правоотношения.
РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ е един от учредителите на „Българска асоциация на консултантските фирми по железопътно строителство” (БАКФЖС). От декември 2016 г. до гибелта си Севдалин Вълнаров беше председател на браншовата организация. Неговото намерение беше БАКФЖС да бъде силна и единна организация, която да подпомогне развитието на железопътния сектор у нас, да улесни и осигури прозрачност и защита на фирмите.
В края на миналото лято претърпяхме голям удар със загубата на обичания и уважаван Севдалин Вълнаров. След трагичната загуба създаденият от него екип остана до мен и ме подкрепи и заедно с много усилия успяваме да продължим делото му. Фирмата днес е най-мащабната в сектора на железопътните проекти в България, като притежава референции за едни от най-значимите инфраструктурни проекти в сектора.
Каква е вашата специализация в определен тип проекти и дейности?
- Основният предмет на дейност на РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ е оценка на съответствието на инвестиционните проекти и упражняване на строителен надзор. Имаме сериозни позиции в областта на строителния сектор на територията на цяла България. Добре запознати сме със строителния пазар през последните 20 години. Дейността на фирмата е специализирана в железопътната инфраструктура, пътната инфраструктура в градска среда, високо строителство (сгради), въздушни високоволтови електропроводи и др. Имаме и обекти свързани с културно-историческото наследство. Имаме стабилни позиции в железопътния сектор, като участваме активно в подготовката и реализацията на някои от най-важните инфраструктурни железопътни проекти с европейско финансиране. Запознати сме в детайли с предизвикателствата при реализацията на проекти с европейско финансиране в България.
Какви са основните предизвикателства в работата на консултантските и надзорни компании в момента?
- Основните предизвикателства в работата на консултантските и надзорните компании в момента, както във всеки бизнес, са задържането на пазарната ниша, динамичната промяна в нормативните актове, доизясняването на някои нормативни неточности между отделните закони, наредби и т.н., изработването на качествени оферти и спечелването на нови поръчки, в частност справяне със забавянето на някои големи железопътни инфраструктурни проекти, които закъсняват по различни причини.
През последните години сме свидетели на значително забавяне на подготовката и реализацията на проектите в транспортната инфраструктура. Основните предизвикателства в момента са свързани именно с това забавяне на възлагането и реализацията на големите инфраструктурни проекти в транспортния сектор, като смятам, че най-засегнат е железопътният сектор в резултат на спада на работата на консултантските и надзорни фирми в България. До голяма степен проблемът се дължи на множеството жалби, подавани по време на провеждане на търговете за строителство още на етап решение за откриване на процедурата. Големите инфраструктурни търгове в железниците, обявени в средата на 2016 г., загубиха около година от обжалвания на етап тръжна процедура.
Положително е, че през 2018 г. ЗОП претърпя някои положителни промени във връзка с обжалването. Ако преди всяко юридическо и физическо лице можеше да подаде жалба, което спираше провеждането на процедурата, сега жалбоподателят трябва да докаже материален и правен интерес. Промените в ЗОП доведоха до подобряване на ситуацията. За съжаление търговете за големите инфраструктурни проекти в жп сектора, обявени през 2016 г., сравнително в началото на програмния период, все още са стопирани от жалби на етап решение на възложителя за възлагане. Ясно е, че забавянето на възлагане на строителството води до невъзможност от изпълнение на консултантските и надзорните договори, обвързани с напредъка на строителните договори. Няма строителство - съответно няма нужда от консултант и надзор. Като пример ще дам проекта за модернизация на жп участъка София - Волуяк и сигнализацията на същата линия, финансирани от Механизма за свързване на Европа 2014 - 2020. За този проект РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ е водещ партньор в обединение „София Волуяк 2017“, на което след открита процедура беше възложен договорът „Оценка на съответствието с основните изисквания към строежите съгласно ЗУТ, извършване на строителен надзор по време на строителството и управление на изпълнението на договорите за проектиране - строителство и за строителство за проект железопътен участък София - Волуяк“. Подписахме през юли 2018 г., а все още нямаме възложени договори за строителство.
Други предизвикателства са свързани с факта, че в България работим в условия на ограничен пазар в конкуренция от български и чужди фирми, и проблемите в сектора с бавното възлагане на обществени поръчки се отразяват на всички участници в строителния процес, включително на консултантските и надзорните компании.
И не на последно място е липсата на достатъчно специалисти сред консултантските, проектантските и строителните фирми.
Кои са проектите, по които работите в момента?
- Основните проекти, по които работим в момента, са:
- „Модернизация на жп линията София - Пловдив: железопътен участък София - Елин Пелин, част от проект „Модернизация на жп линия София - Пловдив: жп участъци София - Елин Пелин и Елин Пелин – Септември“
- „Услуга по надзора на изпълнението на строителните работи по модернизацията, обновлението и електрификацията на железопътната линия Винковци – Вуковар, Република Хърватия“
- „Реконструкция на трамваен релсов път по ул. „Каменоделска” от кръстовището с бул. „К. Стоилов“ до крайно трамвайно ухо „Орландовци“ в изпълнение на проект „Интегриран столичен градски транспорт – фаза II“ по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 - 2020“
- „Развитие на железопътен възел София: железопътен участък София – Волуяк“
- „Проектиране, доставка и изграждане на маршрутно-компютърна централизация (МКЦ) в гара Синдел“
- „Реконструкция на гаров комплекс Карнобат, в т.ч. изготвяне на работни чертежи и детайли“
- „Парк на младежта – реконструкция и паркоустрояване, в т.ч. изграждане на голяма детска площадка и фитнес площадки на открито, гр. Русе, комплекс „Възраждане“
- „Реконструкция на бул. „Придунавски“ и рехабилитация на 3 бр. пасарелки“ – част от проект „Интегрирана система за градски транспорт на гр. Русе – 2 етап“
- „Благоустрояване на междублокови пространства в подзона район „Одесос 2” , включващо естетизация и модернизация на ул. „Михаил Колони”, включително велоалея и площад „Екзарх Йосиф”, гр. Варна
- “Възстановяване на проектната скорост в междугарието Реброво – Своге, път №2 от км 24+589 до км 32+573 с дължина 7984 м”
- „Изграждане на оптична кабелна мрежа и цифрова апаратура по пета жп линия в участъка Радомир - Благоевград”
- „Разширение на интермодален терминал в Южен централен район на планиране в България – Пловдив“
- „Консултантска услуга по контрол, управление, оценка на съответствие, строителен надзор и изготвяне на технически паспорти за тягови подстанции Казичене и Ихтиман“
- „Консултантска услуга по контрол, управление, оценка на съответствие, строителен надзор и изготвяне на технически паспорти за тягова подстанция Белово“.
Може ли за илюстрация на казаното да припомним основните референтни проекти, по които е работила компанията през изминалите години?
- Миналата година приключихме първия международен проект на фирмата - „Подобрение на обществения транспорт и транспортната инфраструктура на гр. Белград, Република Сърбия, в т.ч. „Реконструкция на площад „Славия“ и бул. „Освобождение“ (Фаза I) и „Реконструкция на ул. „Рузвелтова“ и ул. „Мийе Ковачевица“ (Фаза II) съгласно договорните условия по ФИДИК (Жълта книга)“.
Много сме горди и с реализацията на един от най-мащабните и значими инфраструктурни жп проекти - „Реконструкция и електрификация на жп линия Пловдив - Свиленград, коридори IV и IX“, на който осъществихме техническа асистенция за супервизия на строителството, включваща изпълнение на функциите на инженер по ФИДИК и консултант по смисъла на ЗУТ. Изпълнихме управление/контрол, администриране и координация на договорите за проектиране и строителство, оценка на съответствието на инвестиционните проекти със съществените изисквания към строежите, упражняване на строителен надзор, изпълняване функциите на координатор по безопасност и здраве по смисъла на Наредба №2 на МРРБ и МТСП за минимални изисквания за здравословни и безопасни условия на труд, изготвяне и съставяне на техническите паспорти на обекти по цялата линия. През 2016 г. Фаза III „Свиленград – турска граница от км 297+774 до км 315+600” беше отличен с първа награда в категория "Жп инфраструктура", а през 2018 г. Фаза IV получи специална награда за принос в развитието на инфраструктурата в България в същата категория.
Друг значим проект е „Рехабилитацията на железопътната инфраструктура по участъците на железопътната линия Пловдив – Бургас“, който допринесе за подобряване на качеството на предлаганите услуги и намаляване на транспортните разходи. По-високата скорост и качество на услугите помогна за повишаване на конкурентоспособността на железопътния в сравнение с другите видове транспорт.
Изключително съм горда, че и много други обекти, изпълнявани от РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ самостоятелно или в консорциум, бяха оценени и наградени.
През 2016 г. проект „Интегрирана система за градски транспорт на град Русе” беше отличен със специална награда в категория "Градска среда".
В "Сграда на годината 2016" в категория „Градска среда” награда получи „Рехабилитация на гаров комплекс жп гара Бургас, пътническа“.
Проект „Преустройство и саниране на приемно здание гара Пазарджик - II етап“ – част от проект „Рехабилитация на гарови комплекси по TEN-T мрежата - ,,Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София“, „Рехабилитация на гаров комплекс жп гара Бургас, пътническа“, „Преустройство и саниране на приемно здание гара Пазарджик – II етап“ беше номиниран за принос в развитието на инфраструктурата на България в категория „Транспортна железопътна инфраструктура”.
Номинация за принос в развитието на инфраструктурата на България в категория „Екологична инфраструктура – депа и отпадъци” получи „Изграждане на регионалната система за управление на отпадъците в регион Варна (Аксаково)”.
През 2018 г. за най-успешен инфраструктурен проект за периода 2007 - 2017 г. беше наградено софийското метро.
Трета награда в категорията „Градска среда“ беше присъдена на обект „Реставрация, консервация и експониране на сводест мост „Мустафа паша”, Свиленград.
Какви са плановете на "Рубикон инженеринг" за бъдещо развитие?
- Факторите за успешното развитие са няколко – адекватни възложители, успешно ръководство, бизнес нюх, квалифициран персонал и др. Стратегията на фирмата е да продължава да работи и да се развива на българския строителен пазар, като акцентът отново продължава да бъде върху железопътните проекти. Едно от следващите ни предизвикателства ще бъде участието ни в търговете за консултант и строителен надзор на проектите „Модернизация на жп линията София – Драгоман: Железопътен участък Волуяк – Драгоман“ и „Развитие на железопътен възел Пловдив“.
Продължаваме да развиваме успешна дейност и да участваме активно в обществени поръчки в Република Сърбия и Република Хърватия. Искам да отбележа, че фирмата прие стратегия за разширяване на дейността си на територията на Западните Балкани. В Република Хърватия вече имаме успешно приключена процедура за възлагане на обществена поръчка и подписан договор за строителен надзор на изпълнение на работите по модернизацията, реконструкцията и електрификацията на железопътната линия Винковци – Вуковар – представлява 18-километров участък на границата със Сърбия. Очакваме строителните работи да стартират тази есен. В Хърватия усвояването на евросредства е около 80%, което е значително повече от усвояването в България. Въпреки че сме чужденци, властите се отнасят с необходимото уважение към българските фирми. Друг е въпросът, че законово има лицензи на физически лица, на фирми, които сравнително затрудняват работата там, но в крайна сметка самият факт, че имаме изпълнени няколко задачи, говори, че сме приети и се представяме добре на международния пазар.
В заключение искам да кажа, че през всичките години от развитието на РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ сме залагали на вярата, оптимизма и позитивното мислене - това е пътят към успеха! Тук искам да кажа едно голямо БЛАГОДАРЯ на целия екип на РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ, който не само работи всеотдайно през всичките тези години, но и остана плътно до мен и ме подкрепи в най-тежкия и труден за мен и фирмата момент! Благодаря и на всички партньори и най-вече възложители, които повярваха в нас! Заедно ще продължаваме напред!