През юли подписват договор със "Соф Кънект" за концесията на летище София
Предстои период на предаване на управлението на концесионера






Върховният административен съд остави в сила решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от 14 ноември м.г. за потвърждаване избора на МТИТС на консорциум "Соф Кънект" за концесионер на летище София. Делото беше образувано по жалби на трима от участниците в процедурата - консорциум „Витоша“, консорциум "Еърпортс де Пари" - "ТАВ Хавалиманларъ холдинг", и "Фрапорт България". КЗК е осъществила контрол по законосъобразност, не е открила нарушения при процедурата, несъответствия между офертата на спечелилия и документацията, извършила е проверка по законосъобразността на действията на министъра на транспорта, се казва в мотивите на съда. Решението е окончателно и не може да се обжалва. Предстои подписване на договора до средата на юли и първоначалното плащане от 550 млн. лева без ДДС за да влезе договорът в сила, след което ще започне период на предаване на управлението на концесионера. Това съобщи министърът на транспорта Росен Желязков.
В обединението "Соф Кънект" влизат фондът Meridiam в партньорство със строителната компания Strabag с най-ниска оферта за инвестиции - 608 млн. евро, и трета за годишно концесионно плащане - 24.5 млн. евро. Meridiam успешно управлява летището в Мюнхен. Финансов консултант на консорциума е "Уникредит".
Стратегията на консорциума за развитие на летище София планира четири етапа.
До 2022 г. броят на пътниците да достигне 8.8 млн. и да бъдат ремонтирани сега съществуващите терминали 1 и 2 предвижда първият.
Втората фаза до 2030 г. включва ръст на пътниците до 12.3 млн. до 2030 г., нов трети терминал с 11 местостоянки за самолети върху 55 000 кв.м за 608 млн. евро на около 800 м от метростанцията, паркинг за 1459 автомобила.
По време на третия етап до 2035 г. броят на пътниците ще достигне 14.5 млн., новият терминал ще се разшири с 10 местостоянки, старият терминал 1 ще се превърне в карго, ще бъде построен втори покрит паркинг с 1400 места.
Четвъртата фаза до 2040 г. включва разширяване на третия терминал и достигане на 18 млн. пътници.
Процедурата за избор на концесионер стартира през юли 2018 г. Условията на концесията включват период от 35 години, такса мин. 15 млн. евро или 10% от оборота. Консултанти на Министерството на транспорта са Световната банка и ЕБВР.
Вижте видео презентация на проекта на консорциума "Соф Кънект"
Повече информация за процедурата по избор на концесионер - в свързаните статии