Повече финансови инструменти през новия програмен период
Модернизацията на жп линиите София - граница със Северна Македония и със Сърбия са приоритетни транспортни проекти за 2021-2027
За пета поредна година обсъждаме инвестиционната политика на Европейския съюз, съобщи председателят на Комисията по регионално развитие в Европейския парламент Искра Михайлова при откриване на международната конференция „Европейската солидарност в инвестиционната политика на ЕС, реализирана в България“. Тя е организирана от Камарата на строителите в България (КСБ) и председателят на Комисията по регионално развитие (КРР) в Европейския парламент Искра Михайлова в партньорство с вестник „Строител“. Видео поздравление към участниците в конференцията отправи комисарят по регионалната политика Корина Крецу.
Работата по програмирането на новия програмен период започна от средата на миналата година. Основните предизвикателства са свързани с разпределение на малки инвестциии за много сектори без стратегическа логика. Типът инвестиции ще се запази, предвижда се нарастване на обемите. Нашият приоритет в момента е миграция към сектори с по-висока добавена стойност. В България трябва да се изградят 10-12 нови индустриални зони с необходимата инфраструктура, да създадем нова система на управление на внедрение на науката и иновациите, промяна на образованието и научната инфраструктура. В строителството ще нарастват разходите за труд, затова е необходимо да се акцентира върху нови технологии и механизация. Цената в електронната система за обществените поръчки ще бъде криптирана и няма да може да се променя преди официалното отваряне. Това заяви при откриването зам.-министър председателят Томислав Дончев.
В резултат на кохезионната политика на ЕС новоприетите държави имат възможност да направят скок в своето развитие и инфраструктура. 64 млрд. евро е обемът на предоставеното финансиране от ЕИБ през 2018 г. След 2020 г. предизвикателството ще бъде приложението на финансови инструменти, които да заместят грантовете. Техническата подкрепа и качеството на финансирането ще стават все по-важни. Все по-важно ще бъде умението за смесване на различно финансиране от различни източници - грантове от ЕС, държавния бюджет, европейски финансови инструменти, кредитиране. ЕИБ присъства в България от 1992 г. и е осигурила до момента 5 млрд. евро и ще продължим да подкрепяме проектите за стратегическа инфраструктура, съобщи Васил Худак, зам.-председател на Европейската инвестиционна банка.
До няколко месеца предстои да бъдат определени транспортните проекти за еврофинансиране за периода 2021-2027 г. Ще се търси синергия транспорт-енергетика-цифрови технологии. Модернизацията на жп линиите София - граница Северна Македония и Сърбия е приоритет, както и развитието на жп направленията север-юг. В пътния сектор акцентът е върху хоризонталните транспортни оси. Подготвят се два пътни проекта за финансиране след 2020 г. - АМ Русе - В. Търново и скоростен път Видин - Монтана - Враца. С висока степен на проектна готовност е етап 3 на третата линия на метрото - жк "Васил Левски" - жк "Хаджи Димитър" - 3 км с 3 МС, и ул. Шипка - Цариградско шосе - 6 км с 6 МС, информира министърът на транспорта Росен Желязков.
Регионалната политика през двата програмни периода по-скоро задълбочаваше регионалните различия. Какво се получава - подпомагаме един град, и в същото време получаваме дисбаланс. През програмен период 2021-2027 целта ще бъде синергия между програмите и със секторните програми. Програмата за регионално развитие ще бъде насочена към подкрепа на регионално ниво и към градското развитие с цел постигане на центрове за растеж. Концентрацията на ресурс само в градовете води до по-големи дисбаланси. През третия програмен период ще търсим по-голямо опростяване на изпълнението. Национална методология за задължителните разходи в строителството ще помогне за реализацията на програмата, съобщи Деница Николова, зам.-министър на регионалното развитие.
Над една трета от бюджета на ЕС е насочен към регионалната политика и кохезията на всички европейски региони. 75% от средствата през следващия програмен период ще бъдат насочени към слаборазвитите райони в страните от ЕС. България се характеризира с голяма концентрация на ресурси и икономическо развитие в района на столицата. Развитието на интермодалност е бъдещ приоритет на този етап като добър пример е новият терминал край Пловдив. Трябва да се подготвим за новия период след 2020 г. Очакванията са за подобряване на капацитета на администрацията, на условията за усвояване на европейските инвестиции и за реализиране на европейските политики. В България обжалването на обществените поръчки се е превърнало в национален спорт. Акцентът вече ще бъде от грантове към финансови инструменти. ЕК е готова да започне разговорите за следващия програмен период, увери Аурелио Сесилио, началник-отдел за България, ГД "Регионална политика и селищно устройство", ЕК.
Преговорите по бъдещите европейски програми на европейско ниво ще започнат през есента и ще завършат вероятно през 2020 г. invest.eu е успешна инициатива повече от 350 млрд. евро са ангажирани по проекти по Европейския фонд за стратегически инвестиции - колкото е целият бюджет на структурните фондове, така че подходът с финансовите инструменти е много успешно работещ механизъм, уточни Искра Михайлова. За разширяване на хоризонтите и за участие в повече и различни видове европейски нови инициативи и програми призова председателят на регионалната комисия на Европейския парламент.
Целта на конференцията е да представи резултатите от инвестиционната политика на ЕС, реализирана в България чрез строителния бранш и да даде възможност на бизнеса да се запознае с визията за развитие на кохезионната политика на Европейския съюз 2021–2027 г., а също и с новите перспективи за финансиране. Във форума участват представители на ЕП, ЕК, Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, Европейската федерация на строителната индустрия (FIEC), депутати, министри, кметове, членове на КСБ, представители на академичните среди и бизнес организациите.