Половината от трафика в центъра на София е транзитен
Централните булеварди са изчерпали капацитета си на поемане на трафик, показва изследване на "Визия за София"
Изследване в направление „Транспорт“ на „Визия за София“ цели да проучи една от основните предполагаеми причини за натоварен трафик в центъра на София – транзитно преминаващите през централна градска част автомобили. За целта е извършено преброяване на колите, които преминават през центъра и е определен делът на транзитния трафик от тях. Данните помагат да се състави сравнително подробна представа за делът на колите, които “търсят” центъра, както и за делът на тези, които само преминават или осъществяват краткотраен престой, създавайки допълнителни предпоставки за трафик и натоварване на движението.
В обхвата на изследването влиза централната градска част на София или първия ринг на града – между бул. „Васил Левски“, бул. „Сливница“, ул. „Опълченска“ и бул. „Скобелев“. В рамките на този ринг са инсталирани общо 26 датчика, които засичат преминаващи транспортни средства в периода 01.12.2018 г. – 31.01.2019 г. Използваният подход на преброяване е комбиниран – чрез автоматизирано и ръчно регистриране на трафика.
Непрекъснатият транзитен трафик в центъра на София достига до 42% и е много висок в посока „запад – изток“. Делът на този трафик, започващ от кръстовищата на ул. „Опълченска“ и преминаващ през ЦГЧ, е между 13% и 42 % или средно 25,7%, а общият транзит на изток е от 44% до 59% или средно 53,1%.
В посока „изток – запад“ делът на непрекъснатия транзитен трафик, започващ от кръстовищата на бул. „Васил Левски“ и преминаващ през ЦГЧ е между 14% и 23 % или средно 18,8%, а общият транзит на запад е от 41% до 57% или средно 49,7%. На база тези обобщения може да се каже, че около 20% от колите, имат крайна точка близо до центъра, а приблизително 50% преминават транзитно през централната градска част и продължават към по-далечни направления в града.
Основните препоръки в изследването са свързани с мерки за намаляване на транзитния трафик и търсене на решения за намаляване на непрекъснатия транзит. Специално внимание е обърнато на товарните автомобили, които все още присъстват в ЦГЧ. В доклада са разгледани и решения, предприети от другите подобни на София градове с успешни политики за „изнасяне“ на повече автомобилно движение от центъра към периферията на града.
Транспортното натоварване през сутрешния върхов час е по-голямо, отколкото това през вечерния. Анализите показват и че през почивните дни няма сутрешен върхов час и първото значително намаление на средната скорост на потока се получава в диапазона от 11:30 до 12:30 ч., когато тя пада до 9,7 км/ч, а следващото е от 17:30 до 18:30, когато пада до 10.8 км/ч.
За разлика от работния ден, през почивните се наблюдава значителна разлика между транспортното натоварване на обед и вечер. Вижда се също, че средната скорост през почивните дни е по-висока от тази през работните дни, което показва, че през почивните дни има по-малко транспортно натоварване, в сравнение с работните. Получените скорости са сравнени със средното ниво на обслужване за улица от такъв клас в града.
Обобщено, автомобилите преминаващи транзитно през центъра на София на всеки час са:
в посока „запад – изток“ – 300 броя на направление
в посока „изток – запад“ – 550 броя на направление
Основният извод от направеното изследване е, че обемът на трафика, преминаващ през центъра на София, е значителен. Средната скорост на придвижване в пикови часове през централната градска част е изключително ниска и това показва, че централните булеварди са изчерпали капацитета си на поемане на трафик. Препоръчва се търсене на решение за намаляване на непрекъснатия транзит най-вече на товарните автомобили, които според преброяванията все още присъстват в ЦГЧ. Сравнението с другите подобни на София градове, показва, че са успешни политиките за „изнасяне“ на повече автомобилно движение от центъра към периферията на града.
Изследването е реализирано от експертния екип Транспорт – Обединение „Институт за транспортни изследвания – Регул”, като част от Стъпка 3 в работата по общинската инициатива за дългосрочна стратегия за развитие на София и крайградски територии.
Анализирани са данни от автоматизирано преброяване на две различни технологии и източници: от една страна Bluetooth сензори за регистриране на трафика, инсталирани на 26 кръстовища специално за целите изследването, а от друга – съществуващи данни, предоставени от „Дирекция управление и анализ на трафика“ към СО за количеството преминаващи автомобили, засечени от магнитните рамки в кръстовищата. Двете технологии осигуряват различен тип крайни данни, които в последствие се агрегират, калибрират и допълват.
Целият доклад от изследването с основни резултати, анализи и препоръки, можете да намерите тук.