Обсъдиха предварителния проект на ОУП на Стара Загора
Бъдещото развитие на Стара Загора е свързано с изграждане на две нови пътни връзки с АМ „Тракия“ – при село Калояновец и по пътя за Раднево. Част от концепцията на плана включва развитие на нови индустриални зони и жилищни квартали, както и подобряване на главната улична мрежа. Предвижда се разделяне на селата в шест групи, където да бъдат изградени вторични градски центрове. Производствените центрове в селищата запазват местоположението си (стопански дворове), а като акцент са минералните извори в селището Старозагорските бани като там се предвижда и изграждане на тематичен парк. В проекта за нов ОУП се предвижда селищата да станат част от метрологията на Стара Загора. Част от селата, които се намират в непосредствена близост до общинския, център все повече се свързват с него.
Д-р арх. Мила Никифорова и арх. Георги Митрев – управител на фирма “Агора-66″ ООД, част от проектантския колектив, представиха своята концепция за устройствено и икономическо развитие на Община Стара Загора по време на публично обсъждане на предварителния проект на нов Общ устройствен план на общината. На срещата присъстваха също гл. архитект на Община Стара Загора Виктория Грозева, секретарят на местната администрация Делян Иванов, председателят на Общински съвет Мария Динева, общински съветници, архитекти и граждани.
Сред предимствата на общината са благоприятното географско разположение като пресечна точка на национални и трансевропейски транспортни коридори, както и част от източния трансбалкански културен коридор, комбинацията на равнинен и планински терен, термални извори, богато културно наследство, процесите на разширение на производствените зони.
Проблемите и ограничителите на икономическото и пространствено развитие включват прекомерна концентрация на производствени обекти в града, липсата на промишленост по селата. Над 85 % от населението на общината живее в града, а някои села се обезлюдяват. Насоките, които начертава новият ОУП включват изграждането на шест селищни групи и формиране на т.нар. вторични центрове. Сред проблемите е и очакваният демографски спад.
След проведени срещи и анкети с кметовете и кметските наместници на села от общината и направен обстоен обход на всички 51 села, проектантите предвиждат още зони за развитие на селските райони с предложение за нови общински пътища между тях. Представени бяха и пет туристически маршрута за града и отделните села.
Концепцията за пространственото развитие на Община Стара Загора включва основните индустриални мощности да продължат да се развиват в общинския център като постепенно ще продължат да се разсредоточават главно в нейната равнинна част по пет основни комуникационно-транспортни направления. Приоритет ще се даде на зони за високотехнологични производства, свързани с развитието на града като национален и регионален научно- образователен и университетски център. Производствените дейности на планинските селища ще запазят своя характер на разпръснато ситуиране в непосредствена близост до съществуващата селищна мрежа. „Нарастването на урбанизираната територия предвидихме да бъде в източна, западна и източна територия, както и към селата Могила и Калояновец“, заяви проектантският колектив.
Доклада за екологична оценка на плана за ОУП беше представен от Галина Стоянова. Според направените проучвания природните ценности се опазват. Община Стара Загора има изградена пречиствателна станция за отпадъчни води, която работи със съвременни съоръжения и има възможност за механично, биологично и третично пречистване, предвижда се изграждането на още пречиствателни станции.
По отношение на атмосферния въздух, в част от общината (по-малките населени места), през зимните месеци се отчита замърсяване с ФПЧ10 в резултат на използване на битово отопление.
В края на общественото обсъждане присъстващите архитекти и граждани представиха своята визия повече от два часа.
Становища и мнения могат да се депозират на място в деловодството на община Стара Загора до 29 октомври. Предстоят съгласувателни процедури в заинтересовани централни и териториални администрации.