Градската мобилност: световни тенденции и модели, финансови и технологични предизвикателства
Urban Infrastructure & Mobility Forum 2021

Динамично развиващите градска мобилност и транспортна инфраструктура са ключов фактор за съвременните градове, в които през 2050 г. ще обитават над 65% от населението в света. Urban Infrastructure & Mobility Forum 2021, организиран от Градът Медиа Груп със стратегическото партньорство с Европейска Инвестиционна Банка на 18 март, прави преглед на тенденциите и приоритетите в развитието на сектора с участието на водещи експерти от Европейската комисия, държавна администрация и общини, финансови организации, технологични и консултантски компании.
Инвестиции в зелена и технологична градска транспортна инфраструктура и мобилност в българските градове – визия, цели и приоритети в контекста на стратегиите на ЕС, е темата на откриващата сесия на Urban Infrastructure & Mobility Forum 2021.
Здравна, икономическа и климатични кризи са едно ново тройно предизвикателство, а транспортът е един от най-силно засегнатите сектори в настоящата ситуация. 75% от европейците живеят в градски райони. Те могат да се превърнат в инкубатори на иновативни мултимобилни решения за по-чист и ефективен градски транспорт. ЕИБ е предоставила финансиране за България от над един милиард евро за периода 2016-2020 за различни проекти, включително софийското метро. Приоритет на банката са въвеждане на електробуси в европейските градове, както и изграждане на зарядни инсталации, каквито в Европа вече има над 250 хиляди. Банката подкрепя инвестициите с консултантски звена като JASPERS, Консултантски център по инвестиционни въпроси, ELENA, като по JASPERS са подкрепени проекти за над 2 млрд. евро за миналата година. Към 2050 Европа да бъде първият въглеродно неутрален континент, изтъкна Лиляна Павлова, вицепрезидент на ЕИБ. (Вижте специално интервю с Лиляна Павлова)
Транспортните задръствания и замърсяването на въздуха са сред ключовите проблеми, адресирани от Европейския съюз в рамките на кохезионната политика с въвеждане на специални мерки като мултимодален градски транспорт и засилване на електромобилността. Градският транспорт създава 23% от въглеродните емисии. В България сред ключовите проблеми са градският транспорт и жилищното отопление. Интегрираното градско развитие включва като ключов елемент план за устойчива градска мобилност, който може да промени живота на градските обитатели по отношение на замърсяване на въздуха, шумово замърсяване, задръствания, пътно-транспортните произшествия, енергийна ефективност, подчерта в своето обръщение Аурелио Сесилио, представител на ГД "Регионална и градска политика" в ЕК, началник отдел "България, Хърватия, Словения".
Внедряване на технологии за плащане tap-to-pay възвръща доверието към ползването на обществения транспорт. До 2050 г. 68% от населението на света ще живее в градовете, затова обръщането към технологични решения за ефективност и привлекателност на градския транспорт е водещо предизвикателство в момента, подчертано от особеностите на настоящата пандемична криза, заяви Севдалина Василева, генерален мениджър, ЦИЕ - Гърция, България, Кипър, Visa. Международната компания лидер в сектора на картовите разплащания подкрепя иновативни проекти за градски транспорт в градове като Лондон, Брюксел, Букурещ, Братислава, Торино, Бон, Стокхолм.
Приоритетите за развитие на мобилността, достъпността и масовия транспорт в българските общини коментира Даниел Панов, председател на Националното сдружение на общините в Република България и кмет на Велико Търново,
Равад Чубаси, партньор и директор в Systematica - световна компания за транспортно планиране и мобилност с офиси в Ню Йорк, Европа, Индия и Близкия изток, представи опита на компанията и етапите в работата по създаване на планове за устойчива мобилност в контекста на поуките от пандемията с примери от градове като Милано, Париж, Франкфурт, Москва, Венеция, Гданск.
Във фокуса на сесия 1 са приоритетните проекти и капиталови програми на Столична община – градска инфраструктура, мобилност, обществен транспорт и паркиране. Сред темите са градско планиране, транспортна инфраструктура планиране и общински капиталови програми 2021, развитие на столичното метро, подкрепа на ЕИБ за устойчивата градска инфраструктура и мобилност, гъвкави финансови инструменти, иновативни технологични решения, управление чрез данни и интелигентни транспортни системи. В него участват арх. Здравко Здравков, главен архитект, Столична община, Иван Николов, направление “Транспорт и градска мобилност", Столична община, Атанас Иванов, отдел "Операции по кредитиране в България", дирекция "Югоизточна Европа", ЕИБ, Владимир Данаилов, изпълнителен директор и член на УС, Фонд на фондовете, Надя Данкинова, изпълнителен директор на Фонд ФЛАГ, Пьотр Сарафински, мениджър продажби, PESA.
Във втората част на панела участват Димитър Дилчев, изпълнителен директор, Център за градска мобилност, Севдалина Василева, генерален мениджър, ЦИЕ - Гърция, България, Кипър, Visa, проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор, Метрополитен, Цветан Колев, транспортен инженер ОП „Софияплан“, Теодор Рачев, основател и изпълнителен директор, Hobo България, Eлица Панайотова, координатор на проект „Зелена София“, с модератор Калоян Карамитов, урбанист транспорт ОП „Софияплан“.
Вижте пълната програма на форума
Градската инфраструктура, мобилност, обществен транспорт и паркиране като приоритет на българските общини - инвестиционни програми 2021, мобилност, интелигентен транспорт, инструменти за зелени градове, електротранспорт бяха тема на сесия 2. В първата част на сесията участват инж. Деян Дончев, зам.-кмет по строителство, инфраструктуктура и екология, община Габрово, Ани Николова, директор на дирекция "Европейски и национални проекти и програми", община Варна, арх. Емил Бурулянов, гл.архитект, община Бургас, Калин Иванов, управител, Siemens Mobility, Андреас Ласке, Siemens Smart Infrastructure.
Участници във втората част са Тодор Чонов, заместник-кмет „Транспорт“, Община Пловдив, Георги Симеонов, директор, дирекция „Инвестиции и европейски програми“, община Стара Загора, Кирил Трайков, директор управление на риска, Deloitte Bulgaria, Храбрин Иванчев, председател на УС на асоциацията на автомобилните производители и член на Българска Асоциация Електрически Превозни Средства, с модератор Весела Вълчева-Макгий, председател, Български съвет за устойчиво развитие.
Вижте пълната програма на форума