До края на годината трябва да започне строителството на разширението на Линия 3 до зала „Арена Армеец” и Окръжна болница
Интервю с проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор, „Метрополитен” ЕАД
- Проф. Братоев, на какъв етап е развитието на проекта за разклонението на Линия 3 от ул. „Шипка” през кварталите „Гео Милев” и „Слатина” до зала „Армеец” и бул. „Цариградско шосе” като проектиране и избор на изпълнители?
- Плановете са до края на годината да започне работатата и по Лот 2 на Етап 3 от строителството на третата линия. Той включва изграждането на второто разширение на Линия 3 през кварталите ”Гео Милев” и „Слатина” до зала „Арена Армеец”, бул.„Цариградско шосе” и Окръжна болница.
Участъкът през „Слатина” е дълъг близо 6 км и на него ще бъдат разположени 6 станции. Трасето започва от ул. „Шипка”, където при изпълнението на централния участък на Линия 3 бе изградена в зоната на Военна академия голяма трапецовидна шахта с широчина 10 и 21 метра и дължина 60 метра за отклонение на линията по трасето на този етап, след това върви под парка на Военната академия, продължава по ул. „Гео Милев“, жк „Слатина“, бул. „Асен Йорданов“ и достига до бул. „Цариградско шосе“ и ул. „Ерусалим”.
Първата от шестте спирки – МС „Ситняково”, е ситуирана източно от кръстовището на бул. „Ситняково“ и ул.„Гео Милев“. Тя е с два входни вестибюла. Четирите входа на съществуващия подлез под кръстовището се явяват и входове към западния вестибюл на станцията. Източният вестибюл е с два входа, разположени в тротоарите от двете страни на ул. „Гео Милев”.
Втората спирка - МС „Гео Милев”, е разположена западно от кръстовището на улиците „Николай Коперник“ и „Гео Милев“. Станцията е с два входни вестибюла – един под кръстовището и един под ул. „Гео Милев”, западно от това кръстовище.
Третата спирка - МС ”Слатина”, се намира под пътното платно на ул. „Гео Милев”, западно от река Слатинска. Тя също е с два входни вестибюла с входове, разположени от двете страни на улицата съответно на кръстовището с ул. Слатинска”.
Четвъртата спирка - МС ”Шипченски проход”, е разположена напречно на бул. „Шипченски проход”, западно от кръстовището му с бул.”Асен Йорданов”. Станцията е с един входен вестибюл и с изходи към жк „Слатина” и бул. „Шипченски проход”.
Петата спирка – МС ”Асен Йорданов”, е разположена под източното пътно платно на бул. „Асен Йорданов”. Тя е с един централен вестибюл. Западният вход на този вестибюл е непосредствено пред зала „Арена Армеец”. Източният вход на станцията е разположен в източния тротоар на булеварда пред входа на „София Тех Парк”. Към метростанцията не е предвиден паркинг, но югоизточният вход-изход е оформен на бул. “Асен Йорданов”, непосредствено до спирка на градския транспорт.
Последната станция - МС „Цариградско шосе”, ще е изцяло под локалното платно на на бул. „Цариградско шосе“, при спирката на градския транспорт при УМБАЛ „Света Анна“ и ще стига до кръстовището с бул. „Йерусалим”. Станцията е с два входни вестибюла. Югоизточните входове-изходи ще са два, като единият ще е в локалното платно на 150 м от кръстовището с бул. “Йерусалим”, а другият ще е с нов пешеходен тунел до другата страна на “Цариградско шосе”. Северозападният вход - изход е оформен изцяло към съществуващия пешеходен подлез, преминаващ под бул. “Цариградско шосе”, свързващ спирките на градския транспорт. За целта ще бъде изградена връзка на вестибюла на метростанцията с подлеза под локалното платно на бул. “Цариградско шосе”. При последната станция ще се изгради и подземен двуетажен паркинг за автомобили с общо 230 места, като 28 от тях ще са за хора в неравностойно положение.
За строителството на тунелните участъци в участъка ще бъде използвана тунелопробивна машина /ТПМ, т.нар. „къртица”/, защото няма как да се премине през парка на Военната академия „Георги Раковски“, под ул. „Гео Милев“, а и на две места под реки, и Нов Австрийски тунелен метод /НАТМ/ за двете подлезни връзки под ул. Асен Йорданов” /МС 5/ и бул. „Цариградско шосе” /МС 6/, а за метростанциите и вентилационните уредби - открит котлован с вертикално укрепване или т.нар. Миланска плоча. Те са плитко разположени и не може да се използва подземен способ. Идеята е да се възстанови по-бързо теренът и да се пусне движението отгоре. Очакваме трафикът да бъде затруднен за около година и половина, след което ще се работи отдолу, без да се пречи на автомобилния поток.
Предвижда се метростанциите, както и в централния участък на линията, да са със странични перони, които откъм коловозите да са с преградни остъклени стени, отварящи се синхронно с вратите на влаковете.
Обществената поръчка за избор на изпълнители, която „Метрополитен” обяви, е разделена на пет обособени позиции. Процедурата на поръчката е в ход. (Бел. ред. - резултатите са известни след вземане на интервюто - виж допълнение след края на интервюто).
Едновременно с това текат още две процедури за трасето през „Слатина“. Едната е за изменение на Общия устройствен план (ОУП) на Столичната община. Преди пет-шест години правихме такава процедура за линията по бул. „Владимир Вазов“. По същото време се правеха предварителни проучвания за участъка през жк „Слатина“ и нямахме готовност за процедура по изменение на ОУП. В момента изменението на ОУП е стигнало до МРРБ, като трябва да премине за одобрение и през Министерския съвет.
Паралелно тече процедура за одобрение на линеен Подробен устройствен план. В него се разполагат метростанциите в план и профил, тунелите и останалите съоръжения. Нагласата ни е през юни – юли да приключим и с тези процедури и през втората половина на годината, ако имаме подписани договори с изпълнители, да стартира реалната работа. Срокът за изпълнение е 42 месеца, което означава, че в началото на 2026 г. трябва да приключим.
- На какъв етап е строителството на едно от двете планирани разширения на Линия 3 на метрото – трасето „ж.к.Хаджи Димитър – ж.к. Левски”?
- Изграждането на метрото вече над 15 години е най-мащабният инфраструктурен обект за столицата и един от най-големите в страната. В усложнените условия на пандемия успяхме да завършим първите два етапа от изграждането на новата зелена Линия 3, като на 26 август 2020 г. открихме първите 8 станции от централния й участък, а от 24 април 2021 г. още 4 спирки функционират в кв. „Овча купел”.
От 21 март 2022 г. започнахме строителството на първото разширение на линията под бул. „Владимир Вазов” – Лот 1, Етап 3. Проектът за изпълнение му включва трасето „кв. „Хаджи Димитър” – жк. „Левски Г” и е с дължина 3 км и 3 метростанции и линеен пункт при последната спирка за смяна на посоката на движение, гариране на топъл резерв и нощувка и преглед на влакове с четири коловоза. След като бъде готова тази отсечка, ще се осигури така чаканата от хиляди столичани връзка през центъра на източните квартали на столицата "Хаджи Димитър", „Сухата река” , "Левски Г" и „Левски В” със западните – „Овча купел” 1 и 2 и „Горна баня”, както и с другите две линии. Чрез тях жителите на четирите квартала ще получат и бърза връзка с централната жп гара, столичното летище и другите квартали на града, където достигат Линия 1 и Линия 2.
През есента на м.г. „Метрополитен” ЕАД подписа пет договора за изграждането на новия участък през „Хаджи Димитър”. Вече два месеца „Джи Пи Груп” АД изпълнява обособена позиция 3, включваща изграждането на МС „Стадион Георги Аспарухов” и прилежащият й тунелен участък до действащата станция „Хаджи Димитър”. „Трейс Груп Холд” АД е изпълнител на обособена позиция 2, включваща изграждането на МС „Тракия” и прилежащия й тунелен участък до МС „Стадион Георги Аспарухов”. Обединението „ХСС - Монолит София” ДЗЗД е изпълнител на обособена позиция 1, включваща изграждането на МС „Владимир Вазов” и прилежащия й тунелен участък до МС”Тракия”.
„Сименс Мобилити” ще изпълнява обособена позиция 4, включваща доставката и изпълнението на системите за контрол и управление на влаковете от немския консорциум.
Срокът за изпълнение на договорите е 39 месеца, което означава, че новото трасе от 3 км ще е готово през първата половина на 2025 г. Участъкът е включен за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост / ПВУ /.
- Разкажете ни за предизвикателствата на терена и изграждането на отделните отсечки и метростанциите – техните особености и прилаганите строителни методи?
- Предизвикателствата и при строителството на първите две линии не бяха никак малко, има ги и тук. Участъкът е изцяло подземен. Две от спирките – „Владимир Вазов” и „Стадион Георги Аспарухов” са разположени под южното пътно платно на „Владимир Вазов”, а МС”Тракия” - източно до булеварда. И при строителство на този участък ще направим така, че да не се спира изцяло движението по натоварения бул. „Владимир Вазов”.
Първата станция в участъка – МС „Стадион Георги Аспарухов”, е разположена под южното платно на бул. „Владимир Вазов“, на кръстовището му с ул. „Васил Кънчев“ и ул. „Река Велека“. С достъп до станцията са и 4 училища и стадион „Георги Аспарухов”. Станцията ще обслужва не само живеещите в близките квартали „Хаджи Димитър” и „Сухата река”, но също така и посетителите на събитията на стадиона. В непосредствена близост до изходите на станцията има автобусни спирки.
Подходите към станцията са два и са разположени от двете страни на бул. „Вл. Вазов”. Осъществяват се посредством ескалатори в двете посоки, стълбище с ширина 3 метра и асансьор, който улеснява хората в неравностойно положение. Достъпът до входа в северния тротоар се улеснява с тунелна пешеходна връзка, преминаваща напречно под река Перловска. Станцията има един централен вестибюл в западната си част, който е висок 4.5 м. Двата странични перона са с дължина за ползване на пътниците 105 м., а общата дължина на спирката е 129 м.
Автор на дизайна е арх. Ирена Дерлипанска, която е автор на оформлението и на станция „Овча купел” от Линия 3, която спечели през декември 2021 г. голямата награда в конкурса „Сграда на годината 2021” в категорията ”Проекти, свързани с развитието на градовете”. Спортният клуб „Левски” е в основата на идеята за тази станция, затова е логично, че синият цвят ще присъства навсякъде – в различни форми и плоскости. Оформлението на перона и входния вестибюл, съгласно идейния проект, е предвидено с напречни светлосиви и сини ивици от усилен гранитогрес. Облицовките по стените са решени с вертикални светлосиви, светлосини и тъмносини ивици, които продължават в подобни напречни ивици по таваните. Авторът на дизайна е предвидил и интересен художествен елемент – пространствена решетка, в чийто елементи ще има вградени различни фигури на спортисти като пластики. Те ще представляват видовете спорт, в които трениращите на „Герена” имат големи постижения като художествената гимнастика и футбола. Тази решетка ще виси над пробива между перона и вестибюла.
Главен изпълнител на обекта е „Джи Пи Груп” АД, а инвеститор, както на този, така и на останалите два в отсечката под бул. „Владимир Вазов”, е Столична община и „Метрополитен” ЕАД с финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост.
Метростанцията ще се изгражда по комбиниран милански метод и открит способ в укрепен изкоп. Тунелите между МС „Тракия” и МС „Стадион Георги Аспарухов”, и между нея и МС „Хаджи Димитър” ще се изграждат по Нов австрийски тунелен метод.
Втората станция – МС „Тракия“, е разположена под южното платно на бул. „Владимир Вазов“, между улиците „Витиня“ и „Бесарабия”. Основният поток от хора, които станцията ще обслужва, са живеещите в ж.к. „Сухата река” и кв. „Васил Левски”. В непосредствена близост до метростанцията са разположени спирки на градския транспорт, голям спортен магазин и болнично заведение.
Подходите към станцията са три. В западната й част се използва съществуващият подлез. Има стълбища откъм северната и южната страна на бул. „Вл. Вазов” и нови асансьори, които осигуряват достъпа на хора в неравностойно положение. Западните входове са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул. „Слатинска река“.
Вестибюлите са два, намират се в източния и западен край на станцията и са високи 4.5 м. При западния вестибюл има по два ексалатора /качване и слизане/, стълбище и асансьор за всеки перон. Пероните са на второ подземно ниво, странично разположени, с дължина за ползване от пътниците 106 м и височина 4 метра.
Станцията е решена на две нива с челно ситуирани входни вестибюли. Подовете са със светлосиви и зелени настилки от усилен матов гранитогрес. Стените са облицовани с подобни полирани материали. Таваните са в светлозелени и светлобежови тонове, боядисани върху водоустойчив гипсокартон със стоманена носеща конструкция.
По дължината на пероните, изрязаните части от носещата плоча между перона и вестибюлите, са подчертани с надлъжни светлозелени и по тъмнозелени вълнообразни ивици, разположени на различни нива. По подобен начин е ре-шена и архитектурата на пространствата във входните вестибюли.
Автор на дизайна е арх. Константин Косев и колектива му, а главен изпълнител е „Трейс Груп Холд” АД.
МС „Тракия” се изгражда по милански метод и открит способ в укрепен изкоп. Тунелите между МС „Владимир Вазов” и МС „Тракия” ще се строят по открит способ в укрепен изкоп, а между МС ”Тракия” и МС ”Ст.Георги Аспарухов” по Нов австрийски тунелен метод.
Третата станция в участъка – МС „Владимир Вазов“, е разположена под кръс-товището на бул. „Владимир Вазов“ с ул. „Станислав Доспевски“. Основният поток от хора, които станцията ще обслужва, са живеещите в ж.к. „Левски В” и ж.к. „Левски Г”. В непосредствена близост до метростанцията има спирки на градския транспорт, голям хипермаркет и основно училище. Подходите към станцията са четири, водещи към два подлеза и съответно два подземни вес-тибюла. Планирани са в краищата на станцията / източен и западен /. Всеки от подлезите има излаз от двете страни на бул. „Вл. Вазов” посредством ескалатори в двете посоки, стълбище с ширина 3 метра и асансьор, който осигурява достъпа на хора в неравностойно положение.
Вестибюлите са два и са ситуирани на първо подземно ниво, в източния и западния край на станцията. Пероните са на второ подземно ниво, разположени са странично, с дължина за ползване от пътниците 105 м и ширина 4.5 м, а височината им е близо 9 м.
Архитектурното оформление, съгласно идейния проект, е предвидено чрез решение на вътрешното пространство на перона и входните вестибюли с настилки и облицовки по стените с правоъгълни фигури от бежов и светлокафяв гранитогрес. Таваните са окачени със светли и по тъмни ивици и зони в бежовата и кафявата гама. Главен изпълнител на обекта е „ХСС - Монолит София” ДЗЗД. МС „Владимир Вазов” ще се строи изцяло по открит способ. Тунелът между МС ”Тракия” и МС ”Владимир Вазов” ще се изграждат по т.нар. милански метод.
След последната станция ще се изгради изтеглител. Има технологична потребност от такъв, защото влаковете ще сменят посоката на движение. Той ще бъде с 4 коловоза и с място за оглеждане на влаковете и за тяхното нощуване, което ще позволи по-лесното организиране на дейностите сутрин. Над изтеглителя ще се изгради подземен паркинг за 110 автомобила, който да се използва от тези, които влизат в столицата.
В момента на строителните площадки и на трите метростанции се извършват изкопни работи и преустройства – на канали, водопроводи, ел.мрежи, телефонни кабели и газопроводи. Във вече разчистените от комуникации зони се извършва същинското строителство на укрепващите конструкции на станциите – изграждат се водещи бордюри, стартира изпълнението на основните шлицови стени.
Същите видове работи се извършват и на работна шахта на ул. „Резбарска”, които ще обслужват строителството на част от метротунелите. Всеки вторник и сряда провеждаме оперативка с изпълнителите, за да решаваме заедно възникнали трудности. Имаме създадена методика, по която действаме от много години, тя се оказа доста ефективна и успешна. Строителството на трите участъка почти изцяло е под нивото на подземни води, което изисква прилагането на специални методи.
- Какъв е планираният подвижен състав, системи за управление на движението и за безопасност на пътниците?
- Двете нови разширения на Линия 3 ще се обслужват от метровлакове Siemens Inspiro и системите за управление на влаковото движение на Siemens Mobility, с каквито се обслужва и участъкът от „Хаджи Димитър” до „Горна баня”. За целта към настоящите 20 мотриси бяха закупени още 10, пари за които бяха отпуснати от Столична община и националния бюджет.
Освен че са най-ново поколение, влаковете имат опция за автоматично управление без машинист. Новите мотриси са със светъл интериор, атрактивно осветление, модерна климатична инсталация и намалени нива на шум. Те са целите проходими, а влаковете получават ток чрез пантограф. Другата особеност е, че напрежението е двойно по-голямо от сегашното – 1500 волта, което го прави да е по-икономично. Купетата на влаковете са алуминиеви, което позволява намаление на теглото на един вагон от 34 на 26 тона. Това и режимът на рекуперация /връщане на енергия при движение по инерция и в спирачен режим/ дават възможност тези машини да имат с над 25% по-малък разход на енергия в сравнение със старото поколение подвижен състав на другите две линии.
Сега влаковете в централната градска част в пиков час се движат на интервал от 4-5 минути. При изграждането на цялата трета линия с разширенията към квартал „Левски Г” и в посока „Слатина” е предвидено в час пик интервалът да падне на 3 минути.
Пероните на станциите под бул. „Владимир Вазов” ще са оборудвани, както и на другите 12 от Линия 3, с обезопасителните автоматични предпазни врати срещу инциденти. Стъклените прегради са високи метър и 60 и са синхронизирани с вратите на метровлаковете. Те се отварят автоматично, когато влакът е спрял на перона, и се затварят преди неговото потегляне.
И новите три станции ще предоставят възможност за таксуване с банкови карти директно на входните турникети. Пожароизвестителната система по станциите пък ще подава сигнал за пожар още в най-ранния стадий от развитието му.
Система за видеоконтрол ще осигурява наблюдението на пътникопотока на пероните и вестибюлите на станциите, за да се вземат веднага мерки от охраната и дежурния персонал при необходимост. Броят на камерите на всяка една метростанция от третата линия е от 15 до 35 в зависимост от броя на входовете и зоните за наблюдение.
- В какъв размер и осигуреност е финансирането на отделните лотове?
- Общата стойност за изграждане на двата участъка е 769 млн. лв., а по ПВУ за метрото има 217 млн. лв. Столичната община ще осигури 409 млн. лв., или 53% от нужните средства за двата участъка. Министър-председателят Кирил Петков и вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев поеха ангажимент отрязаните от Плана средства от участъка през „Слатина”, които са около 144 млн. лв., да бъдат осигурени от държавния бюджет. За целта в държавния бюджет за 2022 г. има предвидени 40 млн. лева.
- Анализите на градската мобилност са динамични – кои са логичните най-подходящи следващи отсечки за развитие на столичния метрополитен и на какъв етап е тяхната предварителна подготовка?
- Относно бъдещите разширения на подземната железница е обсъждано трасе за продължението на метрото от "Бизнес парка" към "Икея", за да се направи връзка със "Симеоновския лифт".
Готов е идейният проект за междинна станция между първата и втората метролинии, която ще е на бул. “Панчо Владигеров”. Станцията ще позволи да се съкрати интервалът на движение на влаковете по втората линия и да се направи интермодална връзка с националната ж.п. мрежа за влаковете от западното направление.
В "Люлин", при наличие на финансиране, се планира продължението на Линия 1 към бул. „Царица Йоанна”. Там са предвидени 2 метроспирки. Вече има идейна проектна готовност за разширение на първата метролиния с две станции по бул. “Царица Йоанна” до околовръстното шосе. При станцията, която ще е на кръстовището между бул. “П. Дертлиев” и околовръстното, също е предвиден голям буферен паркинг.
- Какво е предвиденото далекоперспективно развитие на столичния метрополитен?
- Ние гледаме с години напред. Изготвихме таблица с данни от метрополитени в градове, които са съизмерими със София – Виена, Прага, Варшава, Мюнхен и други, за настоящите и бъдещите планове за развитие. Навсякъде имат идеи за поне 25 - 30 години напред. Плановете са си планове, но в крайна сметка всичко е въпрос на финансиране. В градовете, които визирам, за разлика от нас там държавата се включва много по-активно по отношение на осигуряването на средствата. Проведените разговори с премиера Кирил Петков и вицепремиера Асен Василев за осигуряване на средствата за разширението на метрото показват, че държавата поне до този момент има положително отношение към проекта, тя го приема като приоритетен и това беше декларирано.
За да може да говорим какво предстои, трябва да имаме достатъчно подготовка. За двата участъка от Линия 3, които предстои да изградим, дейностите са започнали преди много време – през 2014 г. за трасето по бул. „Владимир Вазов“ и в 2016 г. за това през жк „Слатина“. За частта през „Лозенец“ нямаме нито проект, нито финансиране. Това е само идейна разработка. Но в района се строи активно и затова трябва да се запази трасето. Идеята е да направим линеен Подробен устройствен план. Вече има допускане на изработване на такъв и до месец-два работата ще стартира. Като приключи процедурата – има тригодишен срок това да се случи и вече ще се знае, че там ще минава подземна железница, както и къде ще са ситуирани метростанциите. Върху обозначеното трасе няма да могат да се строят сгради.
Имаме и друго место, за което е запазено трасе в ОУП на София – към „Илиенци“. Ако някога градът започне да се развива в това направление, има предвидено трасе, ще се направят проекти и ще стартира строителство.
- Многократно сме изтъквали очевидните и измерими ползи от развитието на метрото, какви са накратко измеримите стойности към момента?
- Когато двете разширения на Линия 3 от общо 9 км и 9 станции бъдат готови след 4 години, 95 хил. нови пътници ще имат всеки ден възможността да усетят предимството на най-екологичния и удобен обществен транспорт и несравнимото удобство за минути да стигат до центъра на столицата.
Общата дължина на линиите на метрото след изграждането на двете разширения под бул. «Владимир Вазов» и през жк «Слатина» до бул. «Цариградско шосе» ще достигне 61 км с 56 метростанции. Броят на превозваните пътници ще надхвърли 500 хил.пътника дневно. След реализацията на Лот 1 и 2 на Етап 3 общият брой превозвани пътници с метрото ще достигне около 200 млн. души годишно, спестеното време от пътниците ще надхвърли 240 хил.часа дневно, намалените вредни газове ще надхвърлят 95 хил.тона годишно и ще има допълнително значително облекчаване на трафика в града и намаление на броя на автомобилите в движение.
Допълнение
Изпълнител на МС 3 и 4 е "Обединение "Метро Слатина" - "Трейс Груп Холд " и "Билд Лаб" с подизпълнител "Старт-Инженеринг" АД
Изпълнител на МС 5 и 6 е * MC 5 и 6 - изпълнител ДЗЗД "Метробилд Изток" с водещ партньор "Джи Пи Груп" АД
Изпълнител на поръчката за 5.3 км тунели между станциите е ДЗЗД "ДВУ 21" - "Bиa Koнcтpyĸт Гpyп" EOOД, "Ултpacтpoй" EOOД и "Дoyш Иншaaт Be Tиджapeт" с цена 189.8 млн. лв. бeз ДДC.
Изпълнител на системите за пpoeĸтиpaнe, дocтaвĸa, мoнтaж и въвeждaнe в eĸcплoaтaция нa cиcтeми зa ĸoнтpoл и yпpaвлeниe нa движeниe и пepoнни пpeгpaдни вpaти е "Cимeнc Moбилити" EOOД по договор за 67.9 млн. лв. бeз ДДC.