Дискутират Борисовата градина: пешеходен достъп, паркинги, нови строежи и частни имоти


Иcĸaния зa пpeмaxвaнe нa зaвeдeния и нeпpиcъщи cгpaди, изяcнявaнe нa coбcтвeнocттa, стратегия за oпaзвaнe нa зeлeнитe плoщи и биopaзнooбpaзиeтo, нeдoпycĸaнe нa нoвo зacтpoявaнe, нoви тpaнcпopтни пoдxoди, пapĸинги и нaмeca в aлeйнaтa мpeжa. Особено противоречиви са предложенията по темите за изграждане на паркинги по старото трамвайно трасе и спортни обекти в района на гара Пионер и контактните зони. Πлaнът зa Бopиcoвaтa гpaдинa в Coфия, възpaжeниятa и cтaнoвищaтa обсъди cпeциaлизиpaният cъcтaв нa Oбщинcĸия eĸcпepтeн cъвeт пo ycтpoйcтвo нa тepитopиятa зa paзглeждaнe нa ycтpoйcтвeни пpoeĸти. Повече от 1000 становища са постъпили в нaпpaвлeниe "Apxитeĸтypa и гpaдoycтpoйcтвo" от paйoн "Изгpeв", "Лoзeнeц" и "Cpeдeц", от граждани и експерти.
Многобройни са опасенията от възможностите за строителство в парка като нов музей, нова административна сграда до стадион "Юнак", културен театър на гара Пионер - триетажна сграда с РЗП 3840 кв. м, съблекални, зали и обслужващи помещения на 2 етажа с РЗП 2781 кв. м, при това в имоти без ясна собственост. Оспорват се строежите и на "Зелена памет на София" с РЗП 1620 кв. м, климатично училище от три двуетажни сгради с РЗП 980 кв. м, експозиционен павилион от 62 кв. м.
Проучване на възможността за реализация на трамвайното трасе Лозенец - Дианабад по Симеоновско шосе вместо предвиденото по ОУП върху сервитутите на топлопроводите в района на Борисовата градина представи инж. Цветан Колев от "Софпроект". Изводът е, че при предвиденото от ОУП трасе значително по-добре ще обслужи хората в района отколкото алтернативно трасе по Симеоновско шосе, а освен това е идва пъти по-евтино. Това становище подкрепи в своето изказване и Борис Бонев от "Спаси София", който предложи масовият транспорт да се движи по същото трасе върху топлопровода по "Никола Габровски".
Арх. Любо Георгиев, управител на "Софпроект ОГП", коментира важни въпроси в разработката като липсата на подробен анализ на достъпността до и в парка и аналитични схеми относно обслужването с градски транспорт, връзка на спирките с действащите подходи, пешеходна достъпност, велосипедна инфраструктура, автомобилен достъп, заетост на паркоместата в близост, анализ на потенциалния ефект от различните проектни предложения върху състоянието на трафика, анализ на парка като свързващ елемент от гледна точка на пешеходното и велосипедното придвижване. Пресичането на главната улична мрежа е препоръчително да се осъществява посредством осъществяване на безконфликтен достъп чрез извеждане на автомобилното движение на второ ниво или извеждане на пешеходното движение на второ ниво вследствие очакваните интензивни пешеходни потоци и необходимостта от осигуряване на равен достъп за всички ползватели.
Становището на КАБ - РК София град представи арх. Иван Аврамов с акцент върху приватизационните сделки за откъсване на територии от парка, обвързването на парка със системата на другите паркове в града, подобряване на контактните зони и обвързване на отделните над шест части на парка, разделяни от големи булеварди в момента.
Съсобствеността между община, държава и частни собственици и сключването на договори по чл. 15 ще създаде сериозни трудности и трябва да подходим внимателно за да може планът реално да стане реалност в един момент, изтъкна арх. Здравков.
Припомняме, че сред забележките и предложенията за корекции на кмета Йорданка Фандъкова миналата година беше да не се възстановява сградата на Климатичното училище по теренни данни, да не се местят на нови места Конната база и спортните съоръжения, да няма ново строителство на мястото на автокъща "Капитолия"1, да се преосмисли подлеза при Строителната гимназия, да се подобри структурата на веломрежата и на местата на връзка с околните територии място.
Предстои обобщаване и синтезиране на всички предложения, които да бъдат обсъдени на работна среща с екипа на арх. Атанас Ковачев, след което предстои ново обществено обсъждане, завърши арх. Здравко Здравков.