Безстопанственост и злоупотреби за милиони при проверката на язовирите

При проверката на три от десетте напълно завършени язовири установихме идентични разходи, които са съответно 2 пъти и 5 пъти над пазарните цени. Според министър Кирил Петков язовирите „Пазар дере“, чиито ремонт възлиза на 2 350 000 лв. , „Злати войвода 4“, съответно на 1 913 000 лв., и „Злати войвода 3“ на 543 хил. лв. са предадени от Държавна фирма „Монтажи“ на „Държавна консолидационна компания“ (ДКК) като годни за употреба на 31 декември 2020 г. Тези язовири обаче и до ден днешен не могат да се използват по предназначение, защото не са предадени за експлоатация от ДКК към Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“.
„Цената на един специфичен хидротехнически бетон, който в София е 126 лв., тук е актуван за 219 лв. Плюс 30 лв. транспорт - т.е. приблизително двойни цени за бетона. По-фрапиращи са цените на транспортни разходи. Обикновено цените варират 15-20 ст. на километър, а тука цените, които са искали и са взели съответно от държавата, са 1.16 лв. на тон/км. - т.е. 5 пъти по-скъпи“, заяви Кирил Петков. Той посочи, че над 82% от концентрацията на сключените договори е разпределена между 6-8 фирми.
Kонстатацията от проверките ще бъде предадена на прокуратурата. В бъдеще ще настоява всеки сключен договор да минава на проверка и одобрение през Комисията за прозрачност и контрол. На този етап най-важно е тези завършени язовири да влязат във функцията си и в бъдеще да се работи прозрачно и ефективно, коментира още министър Петков.