Арх. Християна Василева и арх. Светослав Александров: Търсим варианти за финансирането на зелената линия






Четете пълния текст в брой 1 на сп. ГРАДЪТ
На какъв етап е проектът "Зелена линия София"? Какви ангажименти е поела Столичната община? Какво предстои?
- В момента работим с екипа на "Софпроект" по изготвянето на първоначален анализ на цялото трасе. Паралелно с това търсим варианти за финансиране на проекта. Има подходящи европейски, както и регионални програми, по които можем да кандидатстваме. Предстои да изберем конкретна програма и да подготвим документите за кандидатстване, както и да изготвим предпроектно проучване, идеен и технически проект. Успоредно с това трябва да се изберат пилотните отсечки, от които да се започне работа.
С идеята са запознати главният архитект Здравко Здравков, екипът на „Визия за София", кметът Йорданка Фандъкова и министърът на транспорта Росен Желязков. Всички я приемат много добре и вече се работи по една отсечка от трасето, която да бъде оформена като велоалея през следващите години. Тя ще преминава по трасето на част от бившата ж.п. линия, която стига до гара Пионер. В ход е изработването на подробен устройствен план на територията. Текат и съгласувателни процедури между институциите за бъдещата реализация на проекта. След това се очаква да има обществено обсъждане.
Собствеността върху поземлените имоти е държавна, като след одобряването на плана те трябва бъдат предоставени на Столична община. От общината са поели ангажимент да се договорят с Министерството на транспорта - собственици на повечето имоти - за новата функция на трасетата. За всичко това срокове не са уточнени, но все пак се надяваме, че тази велоалея може да даде началото на развитието на идеята "Зелена линия София''.
Разкажете ни за чуждите примери, които са вдъхновили концепцията на вашия проект?
- Изоставени и рядко използвани пространства в централни градски райони съществуват във всички големи градове. Запазването на съществуващи съоръжения и смяната на предназначението им е практика чрез която се опазва културното наследство и се пестят ресурси. Няколко от многото примери за това са: New York Highline, Promenade Plantée Paris, IM Viadukt Zürich, Nordbahntrasse Wuppertal...
Двамата се запознахме във Вупертал, Германия, докато учехме архитектура. Там видяхме как такъв подобен проект се реализира (Nordbahntrasse). Това беше преди повече от петнайсет години и идеята влакови трасета от времето на индустриализацията да се превърнат във вело- и пешеходна алея беше само една хубава мечта. Във момента 24 км от трасето са вече реалност. Вупертал е един прекрасен пример за това как, обединявайки се, независими хора и организации могат да превърнат една мечта в реалност. Създаването на този проект се дължи на ентусиазъмa, постоянството и отдадеността на много хора.
Nordbahntrasse в момента е предпочитано място за разходки и спорт от гражданите на Вупертал. Също така ежегодно се провеждат фестивали и културни мероприятия. Трасето преминава през редица тунели и виадукти и открива прекрасни гледки над хълмистия град. Алеята е покрита с асфалтова настилка с минимална ширина от пет метра, с отделени ленти за пешеходци и велосипедисти. През нощта е осветена, лампите са разположени през 50 м и електричеството се произвежда от фотоволтаици. Трасето е непрекъснато и има цялостен дизайн и визия, а простотата на изпълнението е предпоставка за лесната му поддръжка.
Мечтаем в София също да има такъв прекрасен линеен парк и работим по въпроса това да се случи. След проучвания на терените и възможностите проектирахме трасе с дължина 32 км, което да свързва големите паркове и повечето жилищни квартали, като образува зелен обръч. Целта е да обединим града и да съживим изоставени градски пространства и занемарени квартали като предоставим на софиянци едно общо, екологично чисто публично пространство.
Все още няма градове по света, които могат да се похвалят със такъв изцяло изграден околоградски вело- и пешеходен парк. Ако се реализира, “Зелена Линия София” ще се превърне в част от визитната картичка на София и ще я постави на световната карта като пример за много други.
- Какви са вашите очаквания за изпълнението на проекта? Кои ще са най-големите предизвикателства пред реализацията?
Ние сме архитекти и целта ни е да облагородим градската среда. Проектът има за цел да свърже отделните части на зелената система на София, което ще оптимизира функционирането ѝ. Най-важното е да има добро проектно решение и контрол върху реализацията й. Надяваме се да последваме добрите световни примери и затова очакваме качествено и цялостно изпълнение на проекта.
Желанието ни е да сме част от целия процес от проектирането до реализацията и проектът да бъде отворен към всички заинтересовани страни и неправителствени организации. Също така процесът трябва да бъде възможно най-прозрачен, за да се постигне желаното качество. Концентрирани сме върху това проектът да стане реалност и сме оптимистично настроени относно бъдещето му.