АПИ инвестира 3 млн.лв. за намаляване на въздействието на трафика върху околната среда в Кресненското дефиле
Не се подготвя нов вариант на проект за лот 3.2 Крупник - Кресна, тръжните процедури за строителство продължават

Агенция „Пътна инфраструктура“ стартира открита процедура за избор на изпълнител за изготвяне на технически проект и изпълнение на мерки за смекчаване на въздействието на трафика върху дивите животни и птиците в Кресненското дефиле, посочени в решението по ОВОС от 2017 г. Ha 15 янyapи т. г. бългapcĸaтa cтpaнa инфopмиpa Eвpoпeйcĸaтa ĸoмиcия зa peшeниeтo cи дa oттeгли Фopмyляpa зa ĸaндидaтcтвaнe зa финaнcиpaнe нa лoт 3.2 „Kpyпниĸ-Kpecнa“ oт Koxeзиoнния фoнд нa EC, ĸoйтo бeшe пoдaдeн зa oдoбpeниe нa 9 aвгycт 2019 г. То е свързано с изпълнение на препоръките на Европейската комисия за намаляване на въздействието на увеличаващия се трафик върху околната среда.
В близо 16-километров участък от път I-1 Крупник - Кресна между 380-ти и 396-ти километър - част от дясното платно на АМ „Струма“, лот 3.2, е предвидено изграждане и модифициране на оградни и дефрегментационнни съоръжения за защита на животните и птиците в района. Мерките ще бъдат изпълнени без спиране на трафика и целта е опазване на биологичното разнообразие в района и повишаване на пътната безопасност.
Прогнозната стойност на обществената поръчка е 2 440 780 лв. без ДДС или 2 928 936 лв. с ДДС. Срокът за изпълнение е 300 дни. Кандидатите могат да подават оферти до 17:30 ч на 23 април т. г.
Предвидените мерки включват модифициране на съществуващите водостоци, за да се осигури безпрепятствен достъп и преминаване на дребните животни. От двете страни на пътя ще се монтират мрежи с височина 1,20 м, които да не позволяват на животните да излизат на пътното платно, а на големите съоръжения ще се поставят мрежи за птици с височина 4 м.
Участъкът от път Е 79 през Кресненското дефие е една от най-критичните отсечки от републиканската пътна мрежа от гледна точка на пътната безопасност. Най-честите пътно-транспортни произшествия са от неправилно изпреварване и навлизане в лентата за насрещно движение и шофиране с несъобразената скорост. Недостатъчната видимост, малкият брой места, където е разрешено изпреварването и високата скорост на движение са едни от основните причини за пътни инциденти с насрещно движещо се МПС. Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ изготви и предложи на АПИ комплекс от мерки за подобряване на безопасността на движение в участъка. В тази връзка при изпълнението на обществената поръчка ще се направи и анализ на представените мерки с цел актуализация на участъците, където се въвежда забрана или се разрешава изпреварването. Ще се анализира и нуждата от изграждане на нови ограничителни системи, нови пътни знаци, както и система за видеонаблюдение, за информиране и пренасочване на трафика.
АПИ ще изпълни мерките, които са планирани в доклада за ОВОС при рехабилитацията на съществуващото трасе на път Е-79, по-рано от предвиденото още през тази година, а не при рехабилитацията на платното за Кулата, планирана да се направи след като е готово новото платно за София в участъка Крупник - Кресна от АМ „Струма“.
Европейската комисия пpивeтcтвa пoeтия oт Бългapия aнгaжимeнт дo ĸpaя нa 2020 г. дa ocъщecтви пopeдицaта oт cмeĸчaвaщи мepĸи, c ĸoитo дa нaмaли въздeйcтвиeтo въpxy oбeĸти oт Haтypa 2000 пo cъщecтвyвaщия път Е-79. Успоредно с това МРРБ продължава работата по участъка Крупник – Кресна, като целта е да отговорим на приоритетите на новата Европейска комисия и приетия наскоро от нея Европейски зелен пакт.
Не се подготвя нов вариант на проект за лот 3.2 Крупник - Кресна и това не е заявявано нито от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, нито от Агенция „Пътна инфраструктура“, коментира министър Петя Аврамова по време на парламентарния контрол в края на февруари. Продължава се работата по избрания Източен вариант на трасе Г10.50, за който имаме влязло в сила Решение по ОВОС. Вариантът е най-балансираното решение по отношение на опазване на околната среда, сигурността и безопасността на жителите, както и от икономическа гледна точка, подчерта министър Аврамова.
По проект отсечката през Кресненското дефиле ще има две самостоятелни платна във всяка посока на движение. Съществуващото в посока Кулата ще бъде рехабилитирано, а другото – в посока София, ще се изгради изцяло ново трасе.
Формулярът за кандидатстване за финансиране на проекта от Кохезионния фонд на Европейския съюз ще бъде подаден след отстраняване на забележките на Европейската комисия. По този начин ще се гарантира финансирането и завършването нa автомагистрала „Cтpyмa“ с европейски средства.
Срокът, в който МРРБ смята, че ще бъде реализиран участъкът през Кресненското дефиле е до средата на 2027 г., а именно - да е готово новото платно в посока София и да е рехабилитирано съществуващото трасе в посока Кулата. Затова се продължават процедурите по избор на изпълнители, така че когато има финансиране, да се стартира строителството на участъка през Кресненското дефиле.