Строителни търгове за жп проекти по ОПТТИ 2014 - 2020 - третото тримесечие на 2015 г.
Мария Чакърова, директор на "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ

Г-жо Чакърова, в интервю за в. "Строителство Градът" от началото на годината вие идентифицирахте трите най-важни задачи пред НКЖИ: да се работи усилено по проектите, които се изпълняват; да се подготвят новите проекти; да се осигури финансиране по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" и Механизма за свързване на Европа. Какво е изпълнението на тези 3 задачи сега?
По отношение на програмен период 2014 - 2020 г. следваме логичната последователност при изпълнението на инвестиционните ни намерения и се стремим към обвързаност с проектите от програмен период 2007 - 2013 г. по конкретните направления. Стратегията по отношение на подготовка е да стартираме за строителство само проекти с необходимата проектна готовност, за които са извършени задължителните съгласувания със заинтересованите страни и са проведени отчуждителни процедури. Списъкът с проекти, които са в процес на подготовка, е наистина дълъг и целите ни са амбициозни. Отчели сме и факта, че през програмния период 2014 - 2020 г. освен чрез финансиране от оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", можем да кандидатстваме за финансиране и по новия финансов инструмент Механизъм за свързване на Европа (Connecting Europe Facility).
Със средства по ОПТТИ се предвижда да бъдат изпълнени проектите Пловдив - Бургас, фаза 2 и Елин Пелин – Септември, които в момента са в процес на подготовка. НКЖИ е предложила компонент за рехабилитация на гарови комплекси, които да бъдат включени по Приоритетна ос III на ОПТТИ. Изготвената стратегия е в пълно съответствие с приоритетите на оста и цялостната концепция за преосмисляне на функционалната организация на гаровите комплекси. В индикативния списък са включени гарите Стара Загора, Нова Загора, Септември, Карнобат, Чирпан, Ямбол. За подобряване на интермодалността на превозите е предвидено изграждането на интермодален терминал Русе, за който в момента се изготвят предпроектни проучвания и идеен проект.
По Механизма за свързване на Европа са подадени фишове за осигуряване на финансиране за изпълнение на проектите за модернизация на отсечките София - Елин Пелин, развитие на железопътен възел София в железопътен участък София – Волуяк, като в момента се подготвя фиш за модернизация на жп линията София – Видин, в участъка Видин – Медковец.
Обявяването на строителните търгове за изграждането на горецитираните проекти ще започне последователно от трето тримесечие на 2015 г.
о Финансовото изпълнение на проекта за рехабилитация на железопътната линия Пловдив - Бургас е 74% към днешна дата.
о При проекта за реконструкция и електрификация на железопътен участък Първомай - Свиленград, в чийто обхват са включени реконструкция на железния път в участък Димитровград - Свиленград и изграждане на нови тягови подстанции в Симеоновград и Свиленград, както и разширяване на тягова подстанция Димитровград, финансовото изпълнение е 55 %.
о Към момента процентът на разплащане за проекта за модернизация на железопътния участък Септември – Пловдив е 31%.
Кои обекти се проектират, предстоят ли още търгове за проектиране? По кои проекти за 2014 - 2020 г. се работи сега?
В момента се изпълняват договори за техническо проектиране за следните проекти:
- модернизация на железопътен възел София
- модернизация на железопътната линия София – Септември
- модернизация на железопътната линия Видин – София, в участъка Видин – Медковец
- рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас фаза 2
- предпроектни проучвания и изготвяне на идеен проект за интермодален терминал Русе.
Ще има ли удължаване на срока за някои от жп проектите, за кои, с какъв период от време? Има ли проекти, които ще бъдат прехвърлени за периода 2014 - 2020?
Крайният срок за подаване на искания за плащане по програмата е краят на 2015 г. Създадена е организация за завършването на проектите в срок. На този етап не се предвижда "фазиране" на проекти и прехвърлянето им за периода 2014 - 2020 г. В случай че възникне необходимост, е възможно отделни дейности да бъдат изпълнени след тази дата, което означава, че те ще бъдат разплатени със средства на НКЖИ.
Кога е времето за кандидатстване с проект по Механизма за свързване на Европа? Кои са жп проектите за първото и второто повикване?
За финансиране по Механизма за свързване на Европа за "първо повикване" на 24.02.2014 г. са подадени фишове с искане за осигуряване на финансиране на проектите за модернизация на отсечките София - Елин Пелин, развитие на железопътен възел София в железопътен участък София – Волуяк.
Подготвяме документи за кандидатстване за очакваното "второ повикване" през ноември 2015 г. с проект за модернизация на жп линията София – Видин в участъка Видин – Медковец.
Интервюто взе
Милена ВАСИЛЕВА