Изградени са 20% от разширението на втора метролиния до "Хладилника"
Отварят за движение бул. "Черни връх" още през август

От юни започва постепенното освобождаване на бул. "Черни връх" от техника и ограждения, през август вместо догодина по него ще бъде пуснато автомобилното движение. Променихме метода на изграждане на метростанцията по настояване на столичния кмет и сега я строим по милански способ.
Това каза проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД, по време на проверка от страна на кмета на София Йорданка Фандъкова на строителния процес по разширението на метролиния 2 от МС "Джеймс Баучер" до "Хладимника" и специално МС "Витоша".
Двайсет и пет хиляди души ще ползват метрото в новата му част, наоколо има над 105 жилищни блока, търговски обекти, офис сгради, а чрез довеждащия транспорт подземната железница ще ползват и хора от съседни квартали, каза кметът Фандъкова.
Обикновено последните станции имат най-малък пътникопоток, но не е така с тази метростанция, добави инж. Братоев. Това е доказателство, че метрото следва да продължи на юг, но засега за това не са предвидени средства. Той добави още, че от "Хладилника" тръгват автобусите за Витоша, което повишава интереса към тази метростанция.
----
Досега по проекта
са прокопани 180 м тунел в посока от МС "Джеймс Баучер" към "Парадайз". Общата дължина на тунела е 980 м, от тях 200 м са линеен участък за обръщане на посоката на движение. Строителството е по нов австрийски тунелен метод. За МС "Витоша" беше предвидено изграждане по открит способ. За да се ускори процесът на строителство и заради по-ранното пускане на движението по бул. "Черни връх" се промени технологията на строителство и сега там се ползва милански способ, т.е. най-напред се изграждат шлицови стени, следва покривна конструкция, под която започва прокопаването на метростанцията.
"Построени са 70% от стените и 30% от покривната плоча, предстои изливането на втората от общо четири плочи, каза инж. Братоев. Така през лятото конструкцията ще бъде запечатана, което ще позволи освобождаването на бул. "Черни връх" и пускането на движението по него."
Метростанция "Витоша" - с най-много входове
Освен че ще събира най-много пътници от съществуващите сега крайни станции, МС "Витоша" ще има и най-много входове от всички софийски станции - седем. Четири от тях са на кръстовището на бул. "Черни връх" със "Сребърна", който по друг проект ще стане голяма улица, 2 са предвидени за двете страни на бъдещия бул. "Тодор Каблешков", седмият вход ще е между "Сребърна" и "Тодор Каблешков". Във входовете, където стълбите са дълги над 4 м, са предвидени ескалатори - такива са три от входовете на кръстовището на "Черни връх" със "Сребърна". Независимо че в единия вход - откъм бул. "Т. Каблешков", не се достига необходимата дължина от 4 м, в проекта е предвиден ескалатор заради многото офиси и бъдещи пътници на метрото.
Досега разширението на метрото до "Хладилника" се финансира от Столичната община,
тъй като правителството преди служебното не подкрепи финансово проекта за разширение на втори метродиаметър. Вече са разплатени 9.5 млн. лева от бюджета на общината, подготвят се и януарските плащания. През октомври на среща с ЕК проекта беше включен в ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. След одобряването на програмата в края на миналата година се даде шанс за европейско финансиране на проекта заедно с частта от трета метролиния под ЦГЧ на София. Според инж. Братоев сега се подготвят документи за подаване на апликационна форма, което ще стане по очакваните през февруари-март нови формуляри. Апликационната форма ще бъде внесена в Управляващия орган през април 2015 г., потвърдиха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Другите два проекта в района на метрото са:
- Пробивът "Токуда", който минава край болницата, "разширява" ул. "Сребърна" и отвежда движението от бул. "Цариградско шосе" към Южната дъга на Софийския околовръстен път. Неговото реализиране се предвижда за тази година, каза кметът Фандъкова.
- Разширението на бул. "Черни връх". Подадена е една жалба, делото е във Върховния административен съд и надеждите на общината са то да завърши скоро и в полза на СО. Веднага след това ще започнат отчуждителните процедури. Проектът предвижда разширение на платното на бул. "Черни връх" с още две ленти. Така и по него ще може да се изведе движението към Южната дъга на околовръстното на София.
И двата обекта са част от големия проект за кръстовища на две нива, по който досега са изградени кръговото при Телевизионната кула и естакадата при Семинарията.
Третата метролиния
Надявяме се, докато строим третото метро в центъра, управляващият орган на ОПТТТ да намери средства от други проекти, за да дофинансираме метрото до бул. "Монтевидео" в "Овча купел", т.е. още 2 км над предвиденото до "Красно село", и един километър до бул. "Владимир Вазов" в другата посока. Това каза инж. Стоян Братоев, като уточни, че проектът до "Хладилника" възлиза на 42.5 млн. лв., или 21.5 млн. евро, т.е. по 16.5 млн. евро на километър. В Европа един километър метро се строи за над 80 млн. евро - инж. Братоев посочи в тази група също и метрополитените на Прага, Варшава и Будапеща. Инж. Братоев припомни още, че с около 500 млн. евро в София бяха построени 21 км метро.
---
Разширението на втория метролъч от МС 11-ІІ "Джеймс Баучер" до МС 12 -ІІ "Витоша", 1.3 км трасе с една метростанция, започна през август 2014 г. и следва да се изпълни за 22 месеца, като завърши през юни 2016 г.Изпълнител е обединение "Метро Черни връх 2013", съставено от "Станилов", "Метропроект Прага" и "Джи Пи Груп", подизпълнител е "Стартинженеринг".