Целта за 2015 г. е да усвоим възможно най-голям ресурс допустими разходи по ОПТ
Ако има останали работи за изплащане през 2016 г., да осигурим съфинансирането със средства на НКЖИ

Г-жо Чакърова, от какво се нуждае железопътната инфраструктура на България? Кои са основните задачи на НКЖИ за 2015 г. по отношение на проектите в изпълнение и бъдещите обекти?
- Железопътната инфраструктура в България се нуждае от ясна визия кои направления ще се експлоатират и от кого, както и от вниманието на обществеността относно ползите, които имаме всички, когато качваме гигантските камиони на влакове. Ние заслужаваме по-атрактивни превозвачи за пътнически превози, които да предлагат луксозни, надеждни и бързи превози. Колкото и да модернизираме линиите и да вдигаме скоростите по тях, няма да има пътници, ако бързите/експресните влакове спират на всяка гара и спирка, а условията за пътуване са неприемливи за съвременните изисквания, когато всеки сравнява начина на пътуване със самолетите и луксозните автобуси.
През 2015 г. имаме три основни групи задачи:
- Да работим усилено по проектите за строителство, които са в процес на изпълнение
- Да подготвяме бързо новите проекти, за които са сключени договори за техническа помощ със средствата от ОПТ 2007 - 2013 г.
- Да осигурим средствата за строителство на новите проекти по ОПТТИ 2014 - 2020 г. и Механизма за свързване на Европа (МСЕ).
Моля ви за коментар по състоянието на жп проектите в изпълнение, които от управляващия орган са определени така: Пловдив - Бургас е високорисков, Първомай - Свиленград е сериозно застрашен, Пловдив - Септември е критичен.
- Всички проекти с такива мащаби са рискови. Нашите не правят изключение и затова класификации от този род са само понятия, чрез които управляваме риска. Да, проектите са рискови, защото в тях са включени огромен брой изпълнители, инженери от различни специалности, доставчици, оторизиращи или съгласуващи институции и т.н. Ангажиран е невероятен по мащабите си финансов ресурс, който от своя страна изисква постоянен и много строг контрол, респективно дълги административни процедури. Една брънка от тази сложна система да не е на мястото си или да се забави, и проектът е изложен на риск. НКЖИ е само част от тази система, може би важна част, но не единствена. Всеки, който доставя, подписва, приема, предава, изгражда, проектира, одобрява и т.н., може да забави или да изложи на риск качеството на изпълнение на проекта. Въпреки това ние полагаме всички усилия да координираме, изискваме, молим, убеждаваме, инициираме и да процедираме така, че да успеем да направим "рисковите проекти" в "изпълнени проекти".
Новото по проектите е, че предвид крайния срок за разплащане по ОПТ всички участници са мобилизирани. Вярно, по различни причини, но важен е крайният резултат. В последните два месеца имаме значителен напредък, като само за ноември и декември сме разплатили извършени работи за над 90 милиона лева. Този темп продължава и сега през януари.
Целта ни е за 2015 г. да усвоим възможно най-голям ресурс допустими разходи по ОПТ, а евентуално ако има останали работи за изплащане през 2016 г., да осигурим съфинансирането със средства на НКЖИ за довършване на проектите и постигане на целите им.
Какво е развитието на проекта за гарите и кога завършва изпълнението им. Обновяването на жп гара Бургас ще бъде ли завършено до края на 2015 г.?
- Както знаете, жп гара Пазарджик беше завършена и предадена в срок. Централна жп гара София се изпълнява по график, а жп гара Бургас вече има издадени всички разрешения, така че и там няма основания за съмнения относно изпълнението в срок.
Какъв е процентът на разплащане при големите линейни инфраструктурни проекти?
- Финансовото изпълнение на проекта за рехабилитация на железопътната линия Пловдив - Бургас е 73% към днешна дата. При проекта за реконструкция и електрификация на железопътен участък Първомай - Свиленград, в чийто обхват са включени реконструкция на железния път в участък Димитровград - Свиленград и изграждане на нови тягови подстанции в Симеоновград и Свиленград, както и разширяване на тягова подстанция Димитровград, финансовото изпълнение е 52%. Към момента процентът на разплащане за проекта за модернизация на железопътния участък Септември - Пловдив е малко под 30%.
Има ли опасност от загуба на средства?
- Изпълнението на проектите и респективно усвояването на средствата е процес, който не зависи единствено и само от НКЖИ. Изпълнителите по проектите са основните лица, които дирижират усвояването с напредъка на дейностите. Всички те са подали графици, според които никой не трябва да загуби средства – те като изпълнители, ние като бенефициент и България като цяло. Обективната ми преценка е, че вероятно има опасност от загуба на средства, но всички сме се обединили, ако има такава, да бъде минимализирана. Разпределяме плащания по източници, предоставяме извънредни условия за работа на изпълнителите за сметка на проблемите, които създаваме на колегите от експлоатацията, но имаме пълната им подкрепа в името на бъдещите придобивки за НКЖИ.
Възможно ли е завършването на някои от обектите да бъде прехвърлено във втория програмен период?
- Да, възможно е, но се надяваме да не се случи. Все пак разполагаме с цялата 2015 г. и 2016 г. за недопустими разходи и участие на бенефициента.
Какво е развитието на проекта за сигнализация на Септември - Пловдив и телекомуникация на София - Пловдив; за сигнализация, телекомуникация и СКАДА на Пловдив - Свиленград?
- За сигнализация на Септември - Пловдив и телекомуникация на София – Пловдив всички проекти са предадени, 90% от оборудването за обекта са доставени, изпълняват се дейности по монтаж на оптичен кабел, изграждане на GSM-R кули, ремонт на помещенията по гарите за разполагане на апаратурата и др. Система СКАДА в участъка Септември – Пловдив ще бъде пусната с приключване на дейностите по участъка и изграждането на тягова подстанция (ТПС) Прослав.
За участъка Пловдив – Първомай всички външни инсталационни работи в гарите и спирките са завършени и работят ежедневно. Функционирането с използването на цялото оборудване на системите (включително СКАДА) се контролира от диспечерски център Пловдив. Акт 15 по ЗУТ е подписан на 27.06.2012 г.
Всички проекти за участъка Първомай – Свиленград са предадени, 85% от оборудването за обекта е доставено, инсталирано е вътрешно оборудване в гара Димитровград и гара Нова Надежда. Предстои поставяне на вътрешно и външно оборудване за другите гари. Изградени са 5 от общо 8 GSM-R кули. СКАДА е пусната и работи там, където са изградени ТПС в Крумово и Първомай. В участъка Димитровград – Свиленград ще бъде пусната с приключване на дейностите по участъка и изграждане на ТПС Свиленград, Симеоновград и разширение на ТПС Димитровград.
Каква е отговорността на строителния надзор за състоянието на проектите?
- Отговорността е в съответствие с разпоредбите на ЗУТ и конкретните договори. За нас те са важни партньори в процеса на управление и координация на проектите, защото разчитаме на техните становища и препоръки. За съжаление напоследък се забелязва тенденция на необосновано снижение на офертните цени по тези договори, което няма начин да не се отразява и на качеството. В момента обмисляме оптимизация на изискванията към надзорните фирми и формата на договора, така че да стимулираме тези експертни фирми не да пестят средства за сметка на качеството, а да наемат най-добрите специалисти.
Интервюто взе
Милена ВАСИЛЕВА