Спират проекта за трамвай до Студентски град
Столичната община подготвя проекти за нови трамвайни трасета

Изграждането на нова трамвайна линия между семинарията и Студентския град се отлага за неопределено време, реши Столичният общински съвет на заседанието си на 22 януари. Идеята за строителството на новото трамвайно трасе е част от първия етап на проекта за интегриран градски транспорт в София, който се финансира по оперативна програма "Регионално развитие" 2007 - 2013.
Проектът предвижда строителството на нов 2.8 км релсов път и 17 трамвайни спирки от кръстовището на ул. "Стоян Михайловски" и бул. "Пейо К. Яворов" до кръстовището на бул. "Св. Климент Охридски" и бул. "Д-р Г. М. Димитров", както и реконструкция на 1.8 км релсов път по бул. "Св. Климент Охридски" до обръщалото в кв. "Дървеница". Целта е не само да се възстанови старата трамвайна линия, свързваща Студентския град и "Дървеница", но и да се изгради ново трасе, което да обхване и квартал "Дианабад". Стойността на проекта е над 20 милиона лева.
Граждани срещу проекта
Проектът предизвика остро гражданско недоволство, тъй като трасето му трябваше да премине през територията на Борисовата градина. Някои от подробните устройствени планове на парцелите, през които преминава трамвайната линия, бяха обжалвани в съда, което забави реализацията на проекта.
Последното решение на СОС за одобряване на проекта на план за регулация на трамвайното трасе в участъка от бул. "П.К. Яворов" до гара "Пионер" също бе атакувано в Административния съд на София. Очаква се магистратите да се произнесат по него до 6 месеца.
Дотогава реализацията на проекта не може да започне, въпреки че е стартирана процедура за избор на изпълнител на трасето. След сключването на договора с изпълнителя и извършването на проектирането на обекта предстои издаване на разрешение за строеж, което също подлежи на обжалване.
Всички тези процедури ще забавят значително проекта и ще надхвърлят крайния срок за финансирането му по ОП "Регионално развитие 2007 - 2013", смята зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.
Затова след консултации с Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Европейската комисия от Столичната община са решили, че идеята не може да се реализира на този етап и трябва да бъде оттеглена.
"В следващия програмен период на ЕК след 2014 г. отново ще разгледаме възможността за изпълнението на проекта с европейско финансиране", съобщи зам.-кметът Христов по време на заседанието на транспортната комисия в Столичния общински съвет на 21 януари.
Чертаят нови трамвайни трасета
Междувременно Столичната община започва подготовка за изпълнение на втората фаза от проекта за интегриран градски транспорт, който ще се финансира по бъдещата оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020. Тя предвижда реконструкцията и изграждането на нови трамвайни трасета. Предстои да бъде обявен победителят в търга за изготвянето на техническите инвестиционни проекти на трасетата. В състезанието участват "Инжпроект" ООД с цена от 483 000 лева без ДДС и "Реминг консулт" АД с цена от 421 080 лева без ДДС. Обектите са:
1. Трамваен релсов път по бул. "Копенхаген" от ул. "Обиколна" в жк "Дружба 2" до метростанция 18 в жк "Младост 1".
2. Реконструкция на трамваен релсов път по бул. "Цар Борис III" от ухо "Княжево" до ухо "Съдебна палата" (включително) с приблизителна дължина 20 000 м.
3. Реконструкция на трамваен релсов път по бул. "Ал. Стамболийски" от ухо "Западен парк" до спирка "Константин Величков" с приблизителна дължина от около 2200 м.
4. Реконструкция на трамвайния релсов път по ул. "Каменоделска" от кръстовището с бул. "К. Стоилов", като началото е при кривата преди моста при сервиз "Изида", трасето продължава по ул. "Каменоделска" до крайно трамвайно ухо "Орландовци".
Какво е направено до момента
По първата фаза на проекта за интегриран градски транспорт в София вече са изпълнени редица проекти. Сред тях са:
1. Доставка на 50 броя нови нископодови съчленени тролейбуса. Изпълнител е "Шкода електрик" АД, Чехия. Новите автобуси вече са въведени в експлоатация. Чрез тях Столичната община намалява разходите за поддръжка и енергия, увеличава се експлоатационната скорост и се подобрява удобството на пътниците.
2. Реконструкция на трамваен релсов път, контактна и кабелна мрежа по бул. "България" от бул. "Витоша" до ухо "Борово". Изпълнител е "СК-13 Трансстрой" АД. Проектът включва реконструкцията на 3.7 км двоен коловоз, ремонт на пероните, обновяване на 13 спирки, инсталиране на спирконавеси и електронни информационни табла. Поради предстоящото изграждане на естакадата на бул. "България" и бул. "Ив. Ев. Гешов" изпълнението е разделено на два етапа. До момента е завършен окончателно първият етап, а вторият ще се реализира след стартиране на строителството на кръстовището на две нива.
3. Доставка и монтаж на 600 електронни информационни табла. Изпълнител е "Консорциум информационни транспортни системи 2013" ДЗЗД. Проектът включва инсталирането на дистанционно управлявани електронни информационни табла на спирки на градския транспорт.
Първата фаза от проекта за интегриран градски транспорт предвижда и внедряването на интелигентна транспортна система за управление на трафика. Ще бъде монтирано ITS оборудване на 20 кръстовища и в 750 превозни средства на градския транспорт. Чрез интелигентната система за управление на движението превозните средства ще подобрят придвижването си и ще спазват предвиденото им разписание, без да натрупват закъснения.
Предстои да бъде обявена фирмата, която печели обществената поръчка за изпълнението на проекта. В състезанието участват Консорциум "Ю Ти Ай груп Иновативни трафик системи" с предложена цена от 8 895 000 лв. с ДДС и "Телелинк" ЕАД с цена от 9 574 800 лв. с ДДС. В момента се провежда и процедура за избор на изпълнител по проекта "Изпълнение на СМР за повишаване пропускателната способност и въвеждане на интелигентна система за управление".
Радостина ПОПОВА