С напредване на проектирането препятствията пред тунелния вариант се увеличават
Ако има финансиране, през 2015 г. откриваме обществени поръчки за АМ"Хемус"

Г-н Антов, какво е развитието на проектите, за които отговаря Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти"? Моля ви за повече подробности за свършеното по магистралите"Хемус", "Струма" и "Черно море".
В началото на 2014 г. за АМ "Хемус" завършихме предпроектните проучвания за автомагистралата и на база избраните варианти на трасе стартирахме договори за проектиране. Успоредно с това стартирахме и процедура по ОВОС, която също е в ход. Оставащият за доизграждане участък с дължина от около 250 км е разделен на три етапа с оглед на разумната завършеност и функционалност на всеки от тях. Проектът на етап 1 е най-напреднал и всъщност е почти готов, проектите за етап 2 и 3 са в по-начална фаза, но също се движат с добри темпове и ще бъдат готови през лятото на 2015 г. Това би ни позволило да стартираме процедури за възлагане на строителни дейности поетапно през 2015 г. – разбира се, при условие че е налично финансиране. При всички случаи нашата работа е да осигурим проектна готовност.
Процедурите за лот 3.1 и 3.3 на АМ "Струма" са в ход. В момента се извършва оценката на първия етап – преквалификация. Очаквам да изпратим покани до преквалифицираните кандидати в началото на януари 2015 г. Вероятно ще стартираме процедурата за тунел "Железница" през март или април 2015 г.
За съжаление през 2014 г. не беше налично финансиране, с което да започнем подготовката на АМ "Черно море", и по-специално проектиране, ОВОС и ОС, археологически издирвания и пр.
По график ли е проектирането на лот 3 на АМ "Струма"?
Проектът на пътната част на лот 3 беше предаден в срок още през април 2014. Проектът за тунелната част беше предаден през ноември 2014 с около месец закъснение и беше върнат на проектанта за доработване. Надявам се, че качеството на проектите на тунелите при с. Железница и в Кресненското дефиле ще стане достатъчно добро рано през 2015 г., за да можем да ги одобрим.
Кога беше решено да се подготви алтернативен проект и какво е становището за него?
През лятото стана ясно, че пред основния вариант за преминаване през Кресненското дефиле стоят редица рискове. Отчитайки това и след консултации с МОСВ, МРР ни възложи да разработим "резервен" вариант за преминаване през дефилето. Крайно становище по новия вариант все още не може да има, доколкото той следва да бъде оценен в рамките на процедура по ОВОС заедно с тунелния вариант. Едва след това ще може да се каже дали вариантът би бил допустим.
Каква е стойността на АМ "Струма" по основния и по алтернативния вариант?
Оценката на стойността на лот 3.2 на база количествените сметки, изготвени от проектанта, е за около 500 млн. евро. Цената на алтернативния вариант е определена по количествени сметки на база предпроектното проучване на около 200 млн. евро. Доколкото предстоят следващи фази от разработване на варианта, в разчетите включваме допълнителен резерв в цената и за целите на планирането засега използваме сумата 250 млн. евро.
Какъв е сценарият за периода 2014 - 2020, ако остане тунелният вариант на лот 3.2 на "Струма", какъв е той, ако се приеме алтернативата?
За съжаление с напредване на проектирането препятствията пред тунелния вариант изглеждат все по-сериозни. Днес знаем много повече за проекта, отколкото преди 1 година, и днес знанието за тунелния вариант е несравнимо повече, отколкото през 2007-2008, когато беше проведена процедурата по ОВОС. Тунелният вариант изглежда все по-рисков от гледна точка на икономическа ефективност, време за реализация и практичност.
Може би най-големият проблем пред тунелния вариант е икономическата му ефективност. Всеки момент се очаква да бъдат публикувани новото ръководство за анализи разходи - ползи на ЕК. Очаква се според новите изисквания икономическата цена на времето да бъде значително понижена – с до 40%. Това силно ще се отрази на много потенциални проекти в пътния сектор, а още по-тежко в железопътния. В конкретния случай с АМ "Струма" рискуваме целия проект – заедно с лот 1, 2 и 4 – да се окаже икономически неефективен. При обосновката на проекта при старите изисквания за програмен период 2007 - 2013 икономическите ползи към икономическите разходи за лот 1, 2 и 4 (без лот 3) бяха оценени на близо 6:1 (т.е. 6 пъти повече ползи). При включване и на лот 3 с дълъг тунел през Кресненското дефиле (т.е. за цялата АМ "Струма") съотношението падаше драматично на едва 1.39. С други думи, при старата по-висока цена на времето проектът излизаше икономически ефективен с малко, а сега въобще няма да излезе.
Друг много сериозен проблем се оказаха геоложките рискове – районът на Кресненското дефиле е може би най-силно сеизмичният в страната и там са регистрирани някои от най-силните земетресения с магнитуд от над 7 по скалата на Рихтер. Това налага провеждането на допълнителни сеизмотектонски проучвания в района. В допълнение съвсем скоро установихме радиоактивност в някои от ядките на направените сондажи. В момента се опитваме да направим приблизителна оценка какъв обем би бил радиоактивният материал, каква ще бъде степента на радиоактивност и съответно какви ще бъдат вариантите за депониране.
Времевите рискове за проекта също не са за пренебрегване – очаква се строителството да продължи около 6-7 години, което даваше надежда да свършим точно в рамките на програмния период. Всяко забавяне обаче би довело до завършване на тунела извън програмния период и съответно ще доведе до проблеми с финансирането му. Планира се тунелът да бъде прокопан с три междинни достъпа, което ще доведе до средно над 1 000 курса за денонощие на тежка техника през дефилето. Това ще затрудни много сериозно движението, което бездруго е тежко, при това за значителен период.
Има, разбира се, и редица други проблеми с тунелния вариант, но това са най-драматичните.
Новия вариант, който започнахме да разработваме през втората половина на 2014 г., включва път с две платна за движение, като едното от тях преминава в следата на съществуващия път през дефилето, а другото се развива независимо. Целта беше да бъдат заети терени от защитените зони с възможно най-малка площ.
Очаква се строителството на този вариант да трае около 3-3.5 години, като първо ще се изгради новото платно, движението ще бъде прехвърлено на него, а после ще се изгради платното, което следва съществуващия път. Разбира се, пак ще има временни затруднения на движението в дефилето, но очакваме те да бъдат значително по-малки и за доста по-кратък период.
Доколкото срокът за изграждане на новия вариант се очаква да бъде значително по-кратък, проектът може да бъде завършен 2-3 години преди края на програмния период. Друг важен момент е, че спестените средства ще може да се използват и за други проекти – например за изграждане на етап 1 от АМ "Хемус", който също усилено подготвяме.
Какво предстои през 2015 г. като търгове, обсъждания и подготовка за финансиране, процедури?
През 2015 г. предвиждаме доста голям брой процедури – всъщност около два пъти повече, отколкото през 2014 г. Разбира се, основните от тях са свързани със строителството на АМ "Хемус" и АМ "Струма" – планираме да стартираме процедурите за етап 1 от АМ "Хемус" още през януари, а по-късно през годината и процедурата за тунел "Железница", който е част от АМ "Струма". Планираме да стартираме и дейности по проектиране на АМ "Черно море" – за съжаление това е проект, по който по ред причини дълго време не се работеше интензивно. С осигуряването на финансиране за подготвителните дейности през 2015 г. ще променим това.