Над 1.5 млрд. лева са инвестирани в жп проекти в изпълнение и подготовка
С тях ще бъдат обновени 327 км железен път

Г-жо Стоянова, каква е оценката ви за жп проектите - кои са в график, кои изостават?
Като бенефициент по оперативна програма "Транспорт" смея да твърдя, че водим последователна и успешна политика по отношение на подготовката и изпълнението на инвестиционните железопътни проекти и продължаваме да работим с необходимата мобилизация на административния капацитет, за да ги реализираме успешно в поставените срокове. Мащабът на инвестициите, които в момента правим за развитие на железопътната инфраструктура, включително и подготовката на планираните за финансовия период на фондовете от ЕС 2014 - 2020 г. проекти, е значителен както по отношение на финансови средства, така и на териториален обхват по железопътната мрежа на страната. Общата стойност на проектите в процес изпълнение и тези в процес на подготовка възлиза на над 1.5 млрд. лева, като общата дължина на жп линиите е около 327 км.
Бих искала да обърна внимание на факта, че изпълнението на железопътните инфраструктури проекти е комплексен процес, който се усложнява и от обстоятелството, че строителството в голяма част от участъците трябва да бъде съобразено и с редовната експлоатация на железопътната инфраструктура, строително-монтажните работи трябва да бъдат организирани така, че да създават възможно най-малко трудности на гражданите. Реализирането на такива обекти представлява сложен пакет от дейности по различните подсистеми на железопътната инфраструктура – железен път, контактна мрежа, тягово ел. захранване, осигурителна техника и телекомуникации и т.н., което е задължително да бъде съвместено и с мерки и взаимодействия по опазване на околната среда, достъпна среда за хора с намалена подвижност, намаляване на шума в урбанизирани територии, през които преминават трасетата, и редица други хоризонтални мерки. Всичко това е необходимо, за да се гарантира функционалността и оперативната съвместимост на една жп линия.
Цялостният процес по управление на инвестиционните проекти включва и адекватна оценка на рисковете и проблемите от страна на инвеститора, както и предприемане на необходимите мерки за тяхното управление и минимализиране. Опитът ни показва, че много често проектите се утежняват заради отчужденията на земя, които трябва да бъдат направени при промяна в трасето на модернизираните участъци. Археологическите обекти и находки, разкрити в процеса на активно строителство, също се оказват фактор, който води до необходимост от промени в първоначалните графици на строителите и, разбира се, до допълнителни разходи по обектите. Стремежът на екипите, които работят по проектите, е да поддържат интензивни контакти със заинтересованите страни при справянето с всички предизвикателства и разрешаване на конкретни проблеми.
По отношение на конкретните проекти,
през изминалата година бихме могли да кажем, че преодоляхме проблемите, свързани със забавяне на изпълнението поради обжалвания на тръжните процедури, и към днешна дата всички инвестиционни проекти са в процес на активно строителство или се изготвят техническите и работни проекти по договорите за инженеринг. Предстои поетапно въвеждане в експлоатация на обособените участъци.
Проектът в най-напреднала фаза на строителство е "Рехабилитация на железопътната инфраструктура в участъци от железопътната линия Пловдив - Бургас". Железопътен участък Михайлово - Калояновец е завършен и през април бе въведен в редовна експлоатация със съответните документи. Към момента се работи по другите две позиции на проекта - участъците Стара Загора - Зимница и Церковски - Бургас. Физическото изпълнение по тях е около 80%.
В обхвата на "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив – Свиленград по коридори IV и IX, фаза 2:участък Първомай - Свиленград" са включени реконструкция на железния път в железопътен участък Димитровград - Свиленград и изграждане на нови тягови подстанции в Симеоновград и Свиленград, както и разширяване на тягова подстанция Димитровград. Физическото изпълнение към момента е около 50%. Извършват се дейности не само по железния път, но и активно се изпълнява строителството по гара Димитровград и новата товарна гара в Свиленград. Изграждането на тягова подстанция Свиленград вече приключи. В процеса на изпълнение имахме забавяния и непредвидени обстоятелства заради откритите общо 60 археологически обекта по протежение на трасето.
В началото на тази година започна строителството по цялото трасе на проект "Модернизация на железопътния участък Септември – Пловдив. Този проект, както знаете, стартира със значително забавяне предвид невъзможността за сключване на договор за строителен надзор поради обжалвания. Строителните дейности протичат с много добри темпове. Извършват се демонтажни и земни работи, както и дейности по железния път. Физическото изпълнение към момента е около 15%. Предстои започване и на работите по част сигнализация и телекомуникации, които логично следват във времето дейностите по железния път.
Изключително важно за нас е, че по ОП "Транспорт" със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие компанията има възможност да изпълнява и проекти, които имат допълваща роля към инвестициите, които правим в линейна инфраструктура, и реално ще доведат до повишаване качеството на предоставяните услуги и подобряване на цялостната визия на железопътната инфраструктура в България. За програмния период 2007 - 2013 г. ще бъде осъществена рехабилитацията на Централна гара София, жп гара Бургас, пътническа и жп гара Пазарджик.
През април стартираха строителните дейности по рехабилитацията на Централна гара София. Създадохме необходимите условия строително-монтажните работи да се изпълняват поетапно, в непрекъснат режим на работа на гарата и при нормално функциониране на приемното здание и гаровия комплекс, за да не бъде нарушен комфортът на пътниците. Строителните работи започнаха от източната страна на приемното здание, като този етап следва да завърши до началото на 2015 г. Непосредствено след това започват дейностите по западната част. Планираме в края на 2015 г. столицата да се гордее с една съвременна и модерна Централна гара.
Много активно се работи и по обновяването на жп гара Пазарджик. Проектът трябва да бъде финализиран през септември т.г. Темповете на изпълнение са много високи и графикът ще бъде спазен. Физическото изпълнение към момента е около 90%.
На 14 юли бяха подписани договорите за "Рехабилитация на гаров комплекс жп гара Бургас, пътническа". Вече се извършва проектиране, като до 4 месеца очакваме да стартират строителните дейности. Очаква се обектът да бъде въведен в експлоатация в началото на 2016 г.
Друг проект, който изпълняваме, е свързан с подобряване на интермодалността при товарните превози. Договорите за "Изграждане на интермодален терминал в Южен централен район на планиране в България – Пловдив" бяха подписани през месец май т.г. Предвижда се едновременно със строителството на терминала да се работи и по дейностите, свързани с избора на оператор за неговата експлоатация.
Дейностите по всички проекти текат с усилени темпове, изпълнителите са в пълна мобилизация и екипите по конкретните проекти следят за стриктно спазване на графиците и ефективното управление на промените и рисковете. Прогнозите ни се покриват с досега постигнатите резултати, като, разбира се, продължаваме да правим необходимото, за да може те да приключат в установените срокове и с нужното качество.
Има ли опасност да бъдат изгубени средствата по някой от жп проектите? Ще успее ли обновяването на жп гара Бургас да завърши до края на 2015 г.?
Усвояемостта на средствата по линия и на двата фонда, а именно Кохезионния и Европейския фонд за регионално развитие, е параметър, който постоянно следим. Предприели сме всички необходими мерки за ефективна и навременна проверка на актуваните работи, контролните процедури се следват стриктно и е създадена организация за навременно и регулярно процедиране на разплащанията. Към днешна дата вече са разплатени над 50% от предоставената БФП по приоритетна ос 1 и 3. На този етап съгласно изготвените разчети, актуалните графици за изпълнение и действителния напредък на работите, отчитайки недостига в бюджета и на приоритетна ос 1 и 3, считаме, че няма опасност от загуба на средства. В момента сме в активния строителен сезон, предстои актуване на голям обем работи през следващото тримесечие, пред нас е и още един летен сезон, така че е напълно реалистично да продължаваме да работим за успешното приключване и усвояване на средствата в рамките на периода за допустимост, а именно 31.12.2015 г.
По отношение на реализирането на проекта за рехабилитация на жп гара Бургас трябва да кажа, че за нас обектът е предизвикателство поради две основни причини. На първо място, приемното здание е архитектурен паметник и е необходимо всички мероприятия, свързани с рехабилитацията на гарата, да гарантират запазване на автентичния облик на сградата, а същевременно трябва да се постигнат всички изисквания за конструктивно укрепване, енергийна ефективност, достъпна среда и т.н., за да отговаря гарата на всички европейски стандарти. Ще положим необходимите усилия да завършим проекта успешно в рамките установените срокове на програмния период и в началото на 2016 г. гарата да функционира ефективно.
Кои са трите най-важни задачи, свързани с изпълнението на проектите?
Основен приоритет при реализирането на проектите е развитието на модерна и напълно съответстваща с европейските стандарти железопътна инфраструктура, която да отговаря на изискванията за оперативна съвместимост и стабилното развитие на трансевропейските транспортни мрежи. За да се постигне тази цел, задължително е:
- осигуряването на качествени и устойчиви във времето технически проекти
- съгласуваност и логична последователност в изпълнение на инвестиционните намерения и обвързаност между отделните проекти и не на последно място
- ефективно управление и контрол по време на процеса на строителството, с цел гарантиране на заложените от инвеститора параметри с необходимото качество и установените срокове.
В момента се намираме все още в рамките на програмния период 2007 - 2013/2015 г. Същевременно стартира и новият планов периода 2014 - 2020 г. Направили сме оценка на допуснатите грешки и ще използваме научените уроци в процеса на изпълнение на настоящите и бъдещите проекти.
Напоследък бяха обявени много търгове за жп проектиране. Ще бъде ли реализацията на инвестиционните проекти осигурена с финансиране?
Както споменах в началото, успоредно с изпълнението на проектите от програмен период 2007 - 2013 г. не пренебрегваме планираните бъдещи проекти, а, напротив, много активно работим и по тяхната подготовка. Решихме да променим стратегията по отношение на подготовка и да стартираме за строителство само проекти с необходимата проектна готовност и задължителните съгласувания със заинтересованите страни. Списъкът с проекти, които са в процес на подготовка, е наистина дълъг и целите ни са амбициозни, но всички обекти в него следват логиката на настоящите инвестиции в конкретни направления. Отчели сме и факта, че през програмния период 2014 - 2020 г. освен чрез финансиране от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" ще може да кандидатстваме за финансиране и по новия финансов инструмент Механизъм за свързване на Европа (Connecting Europe Facility).
Към момента предстои сключване на договора за проектиране за проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив - Бургас - фаза 2", който е включен в списъка с проектите по ОПТТИ. Надяваме се до края на годината да имаме сключени договори за техническо проектиране и изготвяне на подробни устройствени планове за проектите за модернизация на железопътна линия Видин - София, София - Септември и обектите, включени в т.нар. Инструмент за подготовка на приоритетни проекти (модернизация на жп линията София - Драгоман и София - Перник - Радомир, както и развитие на жп възел София и Бургас).
Проектите, с които планираме да кандидатстваме по Механизма за свързване на Европа, са "Модернизация на жп линията София - Драгоман", "Модернизация на железопътен участък Видин - Медковец" и един проект, който включва пакет от дейности за подобряване на пропускателната способност на железопътната мрежа по направлението София - Пловдив - Бургас. На този етап все още няма конкретни изисквания и формуляри за кандидатстване по механизма. Очаква се през септември т.г. да бъде пуснато първото обявление за набиране на проектни предложения, след което ще можем да преценим с кои конкретни обекти да кандидатстваме за финансиране.
Интервюто взе
Милена ВАСИЛЕВА