Над 2 млрд. евро на пазара за транспортната инфраструктура в България
Разплатените средства са 61%, а сертифицираните от ЕС - 57% по ОПТ. Обжалванията бавят проектите

Средствата за транспортна инфраструктура, които бяха определени за България чрез ОП "Транспорт" в периода 2007 - 2013 г., възлизат на 2 003 481 166 евро, е записано в Отчена на ОПТ от 3 юли 2014 г. Сумата представлява 5% от БВП на страната за 2013 г.(по данни на Световната банка) Тези малко над 2 млрд. евро са "събудили" средно още 15% българско съфинансиране, в жп проектите то достига и до 50%, защото НКЖИ заплаща ДДС като доходоносна организация.
Сключените договори са за 2 000 115 512.33 евро, или 99.83% от оборотния капитал за транспортна инфраструктура в рамките на общоевропейското сътрудничество. За съжаление разплатените средства по програмата възлизат на 61%, или 1 218 887 107.37 евро, което показва необходимост от по-голяма интензивност в усвояването на европарите.
До този момент
скоростта на инвестиране на еврофондовете
в българска инфраструктура и разплащане с изпълнителя е била средно по 17% на година. За оставащите 2 години е необходимо да бъдат усвоени 784 594 059 евро, което означава по 39% на година, т.е. два пъти по-бързо.
Числото на одобрените разходи от сертифициращия орган възлизат на 931 870 320.55 евро, или 57% от европейското съфининсиране. То показва, че малко над половината одобрено финансиране от ЕС е сертифицирано, т.е. одобрено за отпускане към бенефициентите. Това означава темп по 7.8% на година. За следващите две години скоростта следва да е 21.5%.
Прогнозата на управляващия орган на програмата е до края на 2014 г. сертифицираните и поискани за въстановяване от ЕК разходи да достигнат 1 212 087 543 евро, или 75% от бюджета на европейското финансиране. Предвид размера на извършените плащания и факта, че всички проекти са в процес на изпълнение, управляващият орган не счита, че има риск от загуба на средства към края на 2014 г., се твърди в отчета на програмата.
Какво се вижда на пръв поглед?
Проектите
остават проблем. Правени са набързо по задание на възложителите. След старта на проекта започва тяхното допроектирене - с тази формулировка са обявени повечето търгове. Агенция "Пътна инфраструктура" премина към инженеринг. НК "Железопътна инфраструктура" предпочете търговете през следващия прогпамен период да се провеждат на основа на технически проект, за да се избегне другият проблем:
отчуждителните процедури
Те също се бавят и са основна пречка през целия програмен период. Най-топлият пример е Северната скоростна тангента (тя ще бъде реализирана със средства от ЕФРР чраз ОПРР) - два търга заради обжалване и една година обсъждания заради отчуждителнити процедури.
Обжалванията
са причина за забавяне на множество проекти. Над 15% (според доклад на вицепремиера Зинаида Златанова по темата) от обществените поръчки минават през процедура на обжалване в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд. Тъй като за всеки проект има поне процедура за консултант и изпълнител, това означава, че се засягат над 30% от проектите. С година и половина беше забавен стартът на жп проекта Септември - Пловдив заради обжалване на процедурата за избор на строителен надзор. Северната скоростна тангента закъсня с повече от две години и премина към друга оперативна програма. Втората част на Западната дъга на софийския околовръстен път ще бъде "префазирана", т.е. остава за следващата оперативна програма по транспорт 2014 - 2020. Градските проекти са първенци по брой на жалбите. Колкото по-"смарт" е един проект, толкова повече жалби събира той. Третият метродиаметър също се бави поради жалба, но там няма опасност за неспазване на сроковете.
Затова Законът за обществените поръчки беше променен. За обжалване на търгове пред КЗК фирмите ще плащат пропорционална такса на държавата - 2% от прогнозната стойност на обществената поръчка. Таксата обаче ще се помесва в границите 850 - 15 000 лв.
Така държавата, която е най-големият инвеститор в транспортна инфраструктура, ще "захрани" и съдебната система. Кой губи? Ползвателите. И коректният бизнес.
Критерият за избор на изпълнител
След като в част от процедурите "най-ниската цена" отпадна като критерий за избор на изпълнител и се премина към "икономически най-изгодната оферта", цената на строителството на инфраструктура се повиши двойно. Предполага се, че и качеството й ще се вдигне двойно?
Археологията
е новият хит - всички линейни обекти се срещат с исторически ценности, артефактите следва да бъдат запазени за поколенията и туристите. Те спънаха лот 2 на магистрала "Струма", "Марица" 1 и 2 и т.н.
Опазването на околната среда
е нещото, с което възложителите и изпълнителите се учат да живеят и работят. Опазването на околната среда превърна лот 3 на магистрала "Струма" в ахилесова пета на българската инженерна общност. "Хемус" остава приоритет с неговите 1-1.7 млрд. лева стойност. По тази причина ще трябва да се подаде повторно апликационната форма за обхода на Габрово за оценка и одобрение от ЕК. Но както казва Айнщайн, не може с един и същ начин на мислене да създадеш проблем и да го решиш - за решението има нужда от нов начин на мислене.
Милена ВАСИЛЕВА
УО смята, че няма риск от загуба на средства по ОПТ към края на 2014 г. Сертифицираните разходи към ЕК възлизат на 1 064 140 999,66 евро, от които са поискани за възстановяване от ЕК разходи в размер на 858 130 521,87 евро (52,82 % от бюджета на европейското финансиране по програмата), както следва: от КФ – 643 953 552,26 евро и от ЕФРР 214 176 969,61 евро. До края на 2014 г. към ЕК трябва да бъдат сертифицирани и поискани за възстановяване общо разходи в размер на 1 014 046 840 евро (само европейско финансиране). Към края на м. юни 2014 г. сертифицираните към ЕК разходи са в размер на 931 870 321 евро (само европейско финансиране) т.е до края на 2014 г. към ЕК трябва да бъдат сертифицирани и поискани за възстановяване разходи в размер на 82 176 519 евро (само европейско финансиране). Прогнозата на УО е до края на 2014 г. сертифицираните и поискани за въстановяване от ЕК разходи да достигнат 1 212 087 543 евро, или 75% от бюджета на европейското финансиране, което е със 198 040 703 евро над целевата стойност за 2014 г., съгласно правилото N+2. Предвид размера на извършените плащания и факта, че всички проекти са в процес на изпълнение, УО не счита, че има риск от загуба на средства към края на 2014 г. Из отчет на ОПТ, 3 юли 2014 г. |
Общо изпълнение на ОПТ към 30 юни 2014 г. Общ бюджет (европейско+национално съфинансиране) Сключени договори за предоставяне на безвъзмездна помощ % от общата сума Сключени договори с изпълнители % от общата сума Платени суми(нетен размер на плащания към бенефициенти) % от общата сума Бюджет само от ЕС Одобрени разходи от сертифициращия орган (само европейско съфинансиране) % от бюджета от ЕС Общо 2 003 481 166 2 000 115 512.33 99.83% 1 878118 248,08 94% 1 218 887 107.37 61% 1 624 479 623 931 870 320.55 57% |