Трасето на трамвай 7 в София е изградено по нова технология
Изпълнителят построи безнаставов релсов път на баластова призма с бетонови траверси за междурелсие 1009 мм с еластично скрепление
За първи път в София
се монтира така нареченият безнаставов път на баластова призма с бетонови траверси за междурелсие 1009 мм с еластично скрепление. Трамвайното трасе по бул. "България" е първото по рода си за територията на столицата. Новата система ще осигури комфорт на пътуване и намаление на вибрациите и шума за жилищните сгради в близост до линията, съобщават от изпълнителя "СК 13 - Трансстрой", строителен надзор упражнява "Софинвест".
Миналата седмица въведоха в експлоатация новото трасе на трамвай №7 с 20 дни закъснение. Това каза столичният заместник-кмет по транспорт и транспортни комуникации Любомир Христов.
За проекта
Модернизирането на трамвайния път по бул."България" започна на 5 март 2014 г. и представлява компонент 8 "Рехабилитация на релсовия път по бул. "България" от "Проект за интегриран на столичен градски транспорт", който се изпълнява по Договор за безвъзмездна финансова помощ BG161PO001/1.5-02/2011/001 от 23 август 2011 г. между Столичната община и Министерството на регионалното развитие. Чрез него се получава финансовата подкрепа на ОП"Регионално развитие" 2007 - 2013 г., съфинансирана от ЕС чрез Европейския фонд за регионално развитие. Стойността на обновяването е 6.9 млн. лв., а индикативната стойност на компонент 8 е 16 млн. лв.
Модернизирана е трамвайната линия по бул. "България" от бул. "Витоша" до последната спирка (трамвайно ухо "Борово") с изключение на участъка на бул."Акад.Иван Гешов", или 3.7 км двоен коловоз. По време на ремонта е монтиран нов релсов път с обща дължина 7433.4 м единичен коловоз, от които 2898.5 м в крива и 48 м в стрелки, кабелна мрежа средно напрежение, контактна мрежа (монтирани са 109 нови стоманени стълба и 6260 м нова контактна мрежа). Изпълнени са и работи по инженерната инфраструктура за отводняване на релсовия път. Трасето е изградено преди 31 години и оттогава по него не е правен основен ремонт.
Електронните информационни табла
Заедно с ремонта на трамвайния път са реконструирани и спирките на градския транспорт. Важна част от проекта е монтирането на съвременни електронни информационни табла. Поставени са общо 11 електронни спиркоуказателни знаци, или електронни информационни табла (ЕИТ) към всички спирки, с изключение на участъка от бул."Акад. Иван Гешов".
Новите електронни табла отговарят на изискванията на Компонент 2 "Доставка и монтаж на 600 Електронни информационни табла /ЕИТ/" от проект "Интегриран столичен градски транспорт". Таблата са със съвременна визия и предоставят информация за ползващите градския транспорт. Те оповестяват гласово номера на трамвая по линията, дестинацията и времето за пристигане на следващия, което ги прави удобни за разпознаване от хора с затруднено зрение. Наред с това е осигурена и светлинната индикация на дисплея в цвят.
Таблата са също високо енергийноефективна LED технология, конструкцията им е устойчива на атмосферни влияния. Предвидена е възможност за автоматичен контрол на яркостта за видимост във всички условия на осветеност в работните часове на денонощието.
Новите трамваи
на полската "Песа", които се движат от 15 юли по ремонтирания релсов път, са доставени в София по проект, финансиран от ОП "Околна среда". Те се движат със скорост 19 км в час. Така от спирката на бул. "Витоша" с бул. "Пенчо Славейков" трамвай 7 стига до кв. "Борово" за 9 минути, т.е. с 5 минути по-малко отпреди ремонта.
Подлезите и спирките
Нов изглед иматчетири от подлезите по скоростния булевард. До края на август ще бъдат ремонтирани още два. В тях ще се изградят и шахти за асансьори, които обаче няма да водят до пероните. Според зам.-кмета Христов ще се мисли за изграждане на рампи за инвалиди и айки с детски колички.
Ремонтирани са и спирките, които са с нови навеси и специални плочки за незрящи.
Кръстовището с бул. "Ив. Ев. Гешов"
До края на годината трябва да започне изграждането и на кръстовището на две нива на булевардите "България" и "Акад. Иван Гешов". "До няколко месеца предстои градоустройствените процедури да приключат, за да бъде издадено разрешение за строеж", разясни Любомир Христов. Трамвайното трасе при кръстовището и подлезът там ще бъдат обновен заедно със строителството на кръговото.
В бъдеще
На по-късен етап в пешеходните подлези ще бъдат поставени и електронни бариери. Турникетите ще пускат на перона само с валидиран билет или карта също като при метрото. Проектът предвижда в подлезите да бъдат поставени и 13 автомата за билети. Камери там ще следят за нарушители.
Милена ВАСИЛЕВА