Ще има ли мост в ареала Силистра - Кълъраш и кога

В инвестиционните програми на България и на Румъния за периода 2014 - 2020 г. липсва мостово съоръжение. Трафикът през Дунав мост става все по-интензивен, а при Силистра - Кълъраш продължава да е баржов. Наскоро изградените терминали при Русе - Гюргево и при Силистра - Кълъраш не работят. Има идея за дублиране на Дунав мост, но това ще бъде проблемно във връзка с подстъпа откъм Русе (той е в града с всичките произтичащи от това негативни последици).
Решението е
мостово съоръжение при Силистра - Кълъраш
Като предварително условие е необходимо изработване на концепция, която ще подпомогне вземането на решение на държавно ниво. При това концепцията трябва да бъде изготвена от румънско-български екип съвместно. И двете страни разполагат с експертен потенциал за подобна концепция. Появяват се и потенциални инвеститори, които на основа на публично-частно партньорство са готови да изградят мостовото съоръжение. Но липсата на концепция и междудържавно решение не предполагат детайлни преговори, още по-малко - окончателно решение. Усилията на местните власти и на двете страни по понятни причини не дават резултат.
Какво показва предложената топография и трасе:
1. Мостът да е между България и Румъния - условие на Европейския съюз.
2. Съоръжението да се проектира и изгради на паритетна основа, т.е. с равно участие на двете страни.
3. Таксите от трафика да са разпределени 50 на 50 между двете страни, а ако се изгражда и експлоатира от концесионер, да бъдат получавани от него за предвидения срок.
4. Изграждането на подстъпите към мостовото съоръжение до бряг да са за сметка на съответната държава.
Тези условия се изпълними при инженерно най-подходящото предложено трасе и съществуващата граница. Тя е дефинирана през 1884 г. непосредствено след Руско-турската война, така щото Бесарабия е включена в пределите на Руската империя, а Северна Добруджа - в Румъния. Същата граница е препотвърдена през 1940 г. на основа Крайовското споразумение. Между другото Румъния още през 1884 г. е имала намерение да изгради на това място мост. Вместо това през 1890 -1895 г. при Черна вода и Фитещи чрез проект на ерудирания румънски инженер Ангел Салини се изгражда жп мост, впоследствие на много по-късен етап - и шосеен, както и шосеен мост при Хърсово. Тези съоръжения имат локален характер и не се използват пълноценно. Преходът при Силистра - Кълъраш и до ден днешен е баржов, примитивен и опасен.
Дефинираната граница в условията на тенденциите в Европейския съюз не бива и не може да бъде пречка за предложеното трасе при спазване горепосочените условия.
Как на практика ще стане това, е въпрос на договореност и взаимно разбиране. Възможно е това да е най-малкият проблем.
Възниква въпросът и с главното трасе, което е определящо за параметрите на мостовата конструкция.
Като се има предвид трафикът, определено може да се твърди за трасе Истанбул, Шумен, Кишинев, Одеса и Киев.
Същото поражда проблеми най-вече от инвестиционен характер. И на териториите на двете страни съществуващите пътища трябва да повишат класа си най-малко в скоростни пътища извън населените места с множество варианти и пътни съоръжения. Но това може да стане постепенно и на по-късен етап след изграждане на мостовото съоръжение в ареала Силистра - Кълъраш.
Тези от рода "локално съоръжение", водещо на изток, са неуместни. Изграждането на мостовото съоръжение неясно кога във времето е също грешка и вместо проблемите с трафика да намаляват, те се увеличават (примерът с Дунав мост между Русе и Гюргево). Могат да се дебатират много други проблеми,екологични, конструктивни, икономически, но на сегашния етап най-важното е държавно решение между двете страни на основа на по-горе цитираните условия и концепция. До момента има само меморандуми на ниво президенти и изпълнителна власт.
Мостовото съоръжение при Силистра - Кълъраш, респективно главното трасе, не е по-маловажно от магистрала "Черно море" и тунела "Шипка". Тъй като в програмния период 2014 - 2020 г. то не е включено, да се включи, ако е възможно. Другият вариант е да се изработи концепция и да се проведат преговори с потенциални инвеститори на основа публично-частно партньорство.
Интересен е й замисълът за енергиен комплекс при Никопол - Турну Мъгуреле, но липсва конкретност за моста Силистра - Кълъраш.
Регионалното и транспортното министерство в България и паралелните им в Румъния дължат отговор пред обществеността и на двете страни.